آنچه که باید در مورد روش‌های نگهداری زیورآلات نقره بدانیم

نگهداری زیورآلات نقره

نگهداری زیورآلات نقره شامل روش‌های ساده‌ای است که با رعایت آنها می‌توانید به طول عمر آنها اضافه کنید. استفاده از ترکیبات خانگی و پولیش زدن دو روش ساده برای نگهداری از نقره‌های باارزش شما در خانه است.

یک روز جمعه بعد از خوردن صبحانه مشغول تمیز کردن وسایل شخصی خودتان در اتاق خواب هستید که چشمتان به زیورآلات نقره می‌افتد. کمی که آنها را این ور و اون ور می‌کنید، آثار سیاهی را در گوشه‌ گوشه آنها مشاهده می‌کنید. سیاهی نقره دلتان را می‌زند. حتما زیبایی اولیه نقره جلو چشمتان رژه می‌رود. راستی چی باعث می‌شه زیورآلات نقره به این روز بیفته؟ با ما همراه ما باشید تا روش‌های نگهداری درست نقره را برایتان توضیح بدهیم.

زیورآلات نقره را در ظرف مخصوص خود نگهداری کنید

خیلی از وقت‌ها خانم‌ها یا آقایان به محض رسیدن به منزل، زیورآلات نقره را از خود جدا می‌کنند و روی کنسول و یا میز رها می‌کنند. توصیه می‌کنیم این زیورآلات را در ظرف مخصوص خود قرار دهید. مجاورت بیش از اندازه نقره با هوا به مرور زمان باعث کدر شدن آن می‌شود. از طرف دیگر ممکن است این زیورآلات در فضای خانه دچار ضربه و آسیب بشوند. بنابراین برای نقره خود یک جعبه مناسب تهیه کنید و یا آنها را در کشوی میز آرایش خود قرار دهید.

نگهداری زیورآلات نقره با پولیش زدن

اگر نقره شما شفاف و درخشان نیست، نگران نباشید. پولیش زدن جواب می‌ده.. فقط یادتون باشه که رابطه‌ای مستقیم میان عیار زیورآلات نقره و تمیز کردن آن وجود داره. همان طور که در مقالات قبلی برایتان توضیح دادیم، هر چقدر عیار نقره بالاتر باشد، میزان نقره به کار رفته در آنها به نسبت سایر فلزات، بیشتر خواهد بود. در چنین حالتی نقره به کار رفته در زیورالات شما نقره‌ای با خلوص 95 درصد و یا 92/5 درصد (نقره استرلینگ) می‌باشد و شما می‌توانید با پولیش‌کاری ساده، آنها را تمیز کنید.

در بازار نوعی پارچه به نام پارچه میکروفیبر وجود دارد که رایج‌ترین ماده پولیش زدن زیورالات نقره است. برای نگهداری از زیورآلات نقره می‌توانید از این پارچه استفاده کنید. فقط مراقب باشید که تنها جاهای کدر و تیره نقره را تمیز کنید و کثیفی یک نقطه را به نقاط دیگر انتقال ندهید.

معمولا برای تمیزکاری و نگهداری زیورآلات نقره با عیار پائین‌تر نیاز به مواد شیمیایی خواهید داشت. بنابراین دقت کنید که اگر نقره به کار رفته در زیورآلات شما از نوع استرلینگ است از استفاده از مواد شیمیایی خودداری کنید. چرا که باعث آسیب شدید به نقره شما خواهد شد.

استفاده از ترکیبات خانگی

برای نگهداری زیورآلات نقره و تمیز کردن آنها در منزل بهتر است از ترکیب بیکینگ پودر و آب یا نمک و آب و یا مایع ظرفشویی استفاده کنید. این مواد از ساده‌ترین و رایج‌ترین شوینده‌ها نقره به شمار می‌روند. قبل از تمیزکاری دقت کنید که ممکن است زیورآلات نقره شما شامل بخش‌های کدری باشد که به خاطر زیبایی اکسیده شده باشند. بنابراین با این قسمت‌ها کاری نداشته باشید. چرا که ممکن است باعث سفیدی این قسمت‌ها شده و زیبایی زیورآلات شما از بین برود.

زیورآلات نقره را در هنگام کار از تن خود جدا کنید

به یاد داشته باشید که عرق بدن و نور خورشید دو دشمن اصلی زیورآلات نقره شما هستند. اگر مشغول ورزش، آفتاب گرفتن در ساحل و انجام کارهای منزل از جمله آشپزی، شستن ظروف و لباس هستید، بهتر است که زیورآلات نقره را از خود جدا کنید.

زیورآلات نقره را از رطوبت و مواد شیمیایی دور نگه دارید

اگر شما از آن دسته از خانم‌ها یا آقایانی هستید که مرتبا با آب سر و کار دارید و یا در مکان‌های مرطوب مشغول به کار هستید و یا منزل شما در شهرهای شرجی قرار دارد، باید دقت کنید که تماس روزانه نقره با رطوبت باعث خوردگی نقره یا در حالت خوشبینانه از بین رفتن جلای آن می‌شود.

به شما توصیه می‌کنیم که قبل از رفتن به استخر و یا استحمام، زیورآلات نقره را از خودتان جدا کنید. دقت کنید که آب گرم و بخار حمام و نیز کلر موجود در آب استخر از جمله موادی هستند که باعث خوردگی نقره می‌شوند. در صورت فراموشی حتما به یاد داشته باشید که پس از شنا کردن و یا استحمام، زیورآلات نقره خود را با یک تکه پارچه، خشک کنید. همچنین مواد شوینده نظیر شامپو، صابون‌های گوگرددار و مواد آرایشی و بهداشتی از جمله مواد آسیب‌رسان نسبت به زیورآلات نقره به شمار می‌روند. 

اگر فکر می‌کنید نکات دیگری نیز برای نگهداری زیورآلات نقره وجود دارد و یا شما تجربیات دیگری دارید، از طریق کامنت‌گذاری در زیر این مقاله، اطلاعات خود را با مخاطبان نقره نما به اشتراک بگذارید.    

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟

×