شمش نقره و آنچه که موقع خرید باید به آن توجه کنیم؟

شمش نقره (Silver Ingot) در علم متالوژی به یک میله یا صفحه فلزی از جنس نقره گفته می‌شود که عموما از نقره عیار ۹۹۹ ساخته می‌شود. البته بسته به بالا بودن عیار نقره موجود در شمش، قیمت آن نیز افزایش می‌یابد. بیشتر دولت‌ها از شمش فلزات گرانبها نظیر طلا و نقره به عنوان نوعی ذخیره ارزی نیز استفاده می‌کنند. سابقه شمش کردن فلزات گرانبها به زمان رومی‌های باستان برمی‌گردد. در آن زمان، پس ذوب کردن طلا، ماده مذاب را در داخل قالبی رسی ریخته و شمش طلا را استحصال می‌کردند.

خرید شمش نقره
برای خرید شمش نقره از مشورت ما بهره‌منده شوید (روی عکس کلیک کنید)

بانک مرکزی ایران، شمش را چگونه تعریف می‌کند؟

طبق تعریف بانک مرکزی ایران، شمش فلزات گران‌بها مانند طلا، نقره و پلاتین، یک قطعه فلز خالص است که حالتی قالبی دارد و سطح آن صاف و بدون ترک و حفره است. بانک مرکزی می‌گوید عیار شمش نباید کمتر از ۹۹۹ باشد. همچنین بر روی شمش فلزات گران‌بها بایستی مشخصات زیر درج شود: وزن، عیار، شماره سریال، تاریخ تولید و نشان شرکت تولیدکننده.

چرا نقره را به حالت شمش درمی‌آورند؟

معمولا شمش یک فلز خاص را در صنایعی به کار می‌برند که آن صنعت نیاز به قالب‌گیری و ریخته‌گری داشته باشد. اما دلایل دیگری نیز دارد که عبارتند از راحتی در حمل و نقل نقره، نگهداری و همچنین سهولت در اندازه‌گیری، شمارش و استفاده. باید توجه داشت که نقره تنها فلزی نیست که به شمش تبدیل می‌شود. بلکه بیشتر فلزات گرانبها و حتی غیرگرانبها نظیر طلا، پلاتین، آهن و فولاد نیز به شکل شمش تولید می‌شوند. به طور کلی شمش به هر نوع قطعه فلزی گفته می‌شود که از ذوب فلزاتی نظیر فولاد، استیل، آلومینیوم، مس، برنج و سایر فلزات به دست‌ می‌آید.

آیا شمش نقره به شکل‌های دیگری هم ساخته می‌شود؟

در برخی از مواقع شمش به صورت نقره به غیر از شکل میله، به شکل سکه‌های گرد نیز ساخته می‌شود. برای مثال در بازار ایران به سکه‌های ضرب شده نیز شمش طلا گفته می‌شود. بنابراین حواستان باشد که وقتی صحبت از یک سکه نقره ارزشمند می‌شود، آن را به عنوان یک شمش در نظر بگیرید.

شمش نقره نما

تفاوت میله نقره با شمش به صورت نقره چیست؟

در بیشتر مواقع از واژه‌های میله نقره و شمش به طور یکسان استفاده می‌شود. اما واقعیت این است که میله نقره و شمش دو چیز کاملا متفاوت با مشخصات مجزا هستند. معمولا وزن میله نقره بین ۷۵۰ تا ۱۱۰۰ اونس (Ounce یا OZ) و یا ۲۶ تا ۳۸ کیلوگرم (kg) است. ابعاد آن نیز تابع استاندارد جهانی خاصی است. توجه داشته باشید که هر اونس در واحدهای وزن برابر با 35/2 کیلوگرم است.

معمولا میله نقره شبیه یک مکعب ذوزنقه یا یک مخروط سربریده است که دارای یک سطح بالایی کوچک و و یک سطح پائینی بزرگ است.  طیق این استاندارد، ارتفاع میله نقره بین ۶۰ تا ۱۰۰ میلی متر بوده و طول سطح بالایی بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلی متر است. عرض سطح بالایی نیز بین ۱۱۰ تا ۱۵۰ میلی متر است که به هم اندازه با عرض سطح پائینی است. هر میله نقره دارای شماره سریال و مهر مخصوصی است که عیار و سال ساخت آن را نشان می‌دهد. نکته جالب اینجاست که شمش‌های مورد استفاده در صنایع سنگین که فلزات غیرگرانبها به دست می‌آید ممکن است از ۳۰۰ کیلو تا ۹ تن وزن داشته باشند.

ظروف نقره دست دوم

چه نوع شمش نقره‌ای را باید خرید؟

همانطور که اشاره شد شمش نقره ممکن است به شکل مخروطی و یا به شکل سکه باشد. هر کدام از شمش‌های کاربرد مخصوص به خود را دارند. اگر شما قصد دارید به عزیزی هدیه بدهید، توصیه می‌کنیم از شمش‌های سکه‌ای استفاده کنید. از نمونه شمش‌های سکه‌ای باید به سکه‌های نقره‌ای شبیه سکه‌های طلا اشاره کنیم که مثل آن چیزی است که در بین مردم به سکه پارسیان معروف است. اما اگر قصد سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش پول خود را دارید، در خرید شمش شک نکنید. البته این در صورتی است که توان خرید شمش طلا را نداشته باشد. برای خرید سکه نقره با کارشناس نقره نما تماس بگیرید. کارشناس ما در اسرع وقت سکه مورد نظر شما را پیشنهاد می‌‌کند.

شمش نقره
برای خرید شمش نقره تماس بگیرید (روی عکس کلیک کنید)

آیا شمش ۱۰۰۰ وجود دارد؟

همانطور که در مقالات قبلی گفتیم بالاترین عیار نقره ۹۹۹ است که خالص‌تر از آن قابل تولید نیست. دلیل این امر وجود یک مقدار مشخص ناخالصی در نقره تولید شده است که به هیچ عنوان قابل از بین بردن نیست. بنابراین خالص‌ترین شِمش نقره موجود در جهان همان سه تا ۹ معروف است، یعنی ۹۹/۹ درصد خلوص نقره در شمش.

شمش نقره را از کجا بخرم؟

برای خرید شمش به نخستین چیزی که باید توجه کنید تفاوت واحد اونس با گرم است. اونس واحدی در وزن فلزات گرانبهاست که معادل ۳۱/۱۰ گرم است. وقتی کسی می‌گوید شمش یک اونسی، یعنی شمشی که وزن آن تقریبا ۳۱/۱۰ گرم گرم می‌باشد. بیشتر شمش‌های موجود در ایران از نوع شمش‌های نقره یک اونسی است. البته شمش‌های یک کیلوگرمی نیز معامله می‌شود که عمدتا از کشورهای اطراف نظیر ترکیه وارد می‌شود.

خرید شمش نقره از نقره نما

در خرید و فروش شمش نقره، اول از همه حواستون به اعتبار فروشنده و فروشگاهی که از اون خرید می‌کنید باشه. اینجوری اگر به احتمال چند درصد شِمش نقره‌تون مشکلی داشت و یا از نظر جنس بهش شک کردید، می‌تونید خریدتون رو عوض کنید و یا عودت کنید. در صورت تمایل به خرید شِمش نقره چه به صورت سکه و پلاک و چه به صورت شمش‌های یک اونسی و یک کیلوگرمی می‌توانید از طریق فرم تماس با ما پیام خود را به واحد فروش نقره نما ارسال کنید. شما می‌توانید با کارشناس فروش نقره نما تماس بگیرید و در مورد خرید شِمش نقره، مشورت بگیرید.

6 thoughts on “شمش نقره و آنچه که موقع خرید باید به آن توجه کنیم؟

  1. عباس says:

    خرید شمس نقره یک اوتسی

    • alireza najarzadegan says:

      سلام عرض ادب
      شمش یک اونسی میخواین بخرین یا میخواین بفروشین ؟

  2. جواد says:

    سلام . سکه نقره با تصویر آقای ترامپ برای فروش دارید ؟ میخام بخرم قیمتش چنده ؟ ممنون

    • نقره نما says:

      با سلام
      لطفا درخواستتون رو در قالب پیام به واتس اپ نقره نما ارسال بفرمائید.

      با تشکر از شما

  3. میلاد says:

    البته اونس برای فلزات گرانبها معادل ۳۱.۱۰ گرم محاسبه میگردد!!!!!!!!

    • نقره نما says:

      سلام دوست عزیز
      وزن اونس در مقاله اشتباه درج شده بود. اصلاح شد.

      خیلی ممنون از تذکر بجا و خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟

×