پیش بینی قیمت نقره تا ۲۰۲۵

پیش بینی قیمت نقره

پرداختن به پیش بینی قیمت نقره از بُعد تکنیکال و مالی در بازارهای جهانی از دو جهت مورد توجه کارشناسان اقتصادی قرار دارد. یکی از جهت افزایش تقاضای صنعتی از سوی صنایع استراتژیک و دیگری از جهت اعتماد بازار به این فلز جادویی جهت سرمایه‌گذاری. گزارش حاضر تحلیلی جامع از بازار نقره در بیشتر مناطق جهان مانند آسیا، حوزه کشورهای مشترک المنافع، اقیانوسیه، اروپا، آفریقا، آمریکای شمالی و آمریکالی مرکزی و جنوبی به دست می‌دهد.  

اهمیت استخراج و تولید نقره

نقره از جمله فلزات پرکاربرد در صنعت و زندگی روزمره ما انسان‌هاست. پائین بودن سطح استخراج و تولید نقره در جهان و تقاضای بالا نسبت به آن باعث شده است که پیش‌بینی قیمت نقره، یکی از داغ‌ترین مباحث اقتصادی بازار به شمار آید. معمولا بیست درصد نقره جهان مستقیما به حالت سنگ نقره استخراج می‌شود. هشتاد درصد دیگر آن از طریق فرآیندهای شیمیایی و پس از استخراج سنگ سرب و مس استحصال می‌شود. در قرون وسطی بیشترین نقره مورد نیاز دنیا در اروپا تولید می‌شد. اما از قرن نوزدهم آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی تبدیل به تولیدکنندگان اصلی نقره شدند. در حال حاضر مکزیک بزرگ‌ترین تولیدکننده نقره جهان به شمار می‌رود.

با افزایش تقاضا برای نقره، عملیات معدنی برای اکتشاف معادن جدید نقره شکل گرفته است. با اکتشاف معادن جدید در آمریکای مرکزی و جنوبی انتظار می‌رود رشد صعودی تقاضا و عرضه نقره همچنان به قوت خود باقی بماند. به همین خاطر انتظار می‌رود ارزش سهام کمپانی‌های معدنی که در بخش نقره فعالند، در ماه‌ها و سال‌های آتی به طرز معناداری افزایش یابد. 

چه عواملی در پیش بینی قیمت نقره موثر است؟

شاید بتوان عوامل تاثیرگذار بر قیمت نقره و پیش‌بینی رفتار قیمتی آن را از سه جهت مختلف بررسی کرد. نخست اینکه نقره در صنایع مختلف حضور پررنگی دارد. این حضور بخصوص در سال‌های اخیر که تکنولوژی‌های استراتژیک وابستگی بیشتری به فلز نقره پیدا کرده‌اند، بیشتر و بیشتر شده است. دوم اینکه با توجه به روند رو به رشد ارزش نقره، این فلز به مامن مورد اعتمادی برای سرمایه‌گذاران تبدیل شده است. به طوری که در بازارهای جهانی از فلز نقره به عنوان کالایی امن برای حفظ ارزش دارایی‌های یاد می‌شود. مورد سوم رشد بی‌سابقه صنعت زیورآلات و جواهرات نقره و اختصاص درصد بیشتری از تولید جهانی نقره به این بخش پرطرفدار است.

پیش بینی قیمت نقره
ثبات اقتصادی و رشد اقتصاد باعث افزایش تقاضا برای نقره خواهد شد

به نظر می‌رسد که افزایش تولید و فروش زیورآلات و جواهرات نقره، افزایش تقاضا برای صفحات فتوولتائیک خورشیدی، تولید روزافزون باتری‌های اکسید نقره، افزایش تولید تجهیزات الکتریکی و توسعه خدمات دندانپزشکی در سراسر جهان باعث رشد بازار نقره شده است. با این وجود، پیش‌بینی قیمت نقره به عوامل متعددی بستگی دارد.

تولید و مصرف نقره در جهان به چه صورتی است؟

برای انجام یک پیش‌بینی پایدار در مورد بازار نقره باید بررسی جامعی نسبت به میزان تولید سالانه نقره، درصد مصارف آن در بخش‌های مختلف داشته باشیم. در سال ۲۰۲۰ از کل تقاضای نقره در جهان، ۱۳۷۰۰ تن در بخش صنعت، ۵۷۰۰ تن در بخش سرمایه‌گذاری، ۴۲۰۰ تن در حوزه زیورآلات و جواهرات، ۹۰۰ تن در بخش ساخت ظروف نقره‌ای، ۲۸۰۰ تن در صنعت ساخت صفحات خورشیدی و ۸۰۰ تن در صنعت عکاسی مورد استفاده قرار گرفته است.

پیش بینی قیمت نقره
تولید ظروف نقره‌ای هموار بخش رو به رشدی در مصرف نقره به شمار می‌رود

انتظار می‌رود که میزان تقاضا نسبت به فلز نقره در سال ۲۰۲۵ به میزان ۱۱۵۵ میلیون اونس برسد. این مقدار با نرخ رشد مرکب سالانه‌ای معادل ۲/۹۸ درصد بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ افزایش خواهد یافت. این در حالی است که میزان عرضه نقره در سال ۲۰۲۵ به میزان ۱۰۶۲ میلیون اونس خواهد رسید. این مقدار با نرخ رشد مرکب سالانه‌ای معادل ۱/۲۶ درصد افزایش خواهد یافت.

بر اساس آمار سال ۲۰۲۰، میزان ۵۴ درصد تقاضای نقره مربوط به بخش صنعت است. بنابراین میزان تقاضای نقره در بخش صنعت، مهمترین شاخص پیش‌بینی قیمت آن به شمار می‌رود. همچنین کل تقاضای صنعت زیورآلات و جواهرات نسبت به فلز نقره در سال ۲۰۲۰، میزان ۴۲۰۰ تن بوده است که این میزان، ۱۶/۵ درصد کل تقاضای جهانی به فلز نقره را تشکیل می‌دهد.

مختصری در مورد تولید و قیمت نقره در بازه زمانی ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰

میزان تولید نقره در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۰۵ میلادی شاهد افزایش حدود ۱۳ برابری است. در همین مدت زمانی قیمت نقره از ۱۴/۹۴ دلار در سال ۲۰۰۵ به ۲۹/۲۶ دلار در سال ۲۰۲۰ رسیده است. بنابراین صرف نظر از افزایش نقطه‌ای نقره در سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳، در بازه زمانی ۱۵ ساله، قیمت نقره، افزایشی در حدود ۲ برابر را تجربه کرده است.

تاثیر عوامل مقطعی بر پیش بینی قیمت نقره

طی دو سال اخیر منتهی به ۲۰۲۱، شیوع پاندمی کوید ۱۹ افزایش تقاضا برای فلز نقره را از حالت طبیعی خود خارج کرده است. پیش‌بینی می‌شود با کاهش روند پاندمی کوید ۱۹ مسلما ثبات به بازار برگردد. و دوره رشد اقتصادی و صنعتی دوباره روی خوش خود را به جهان نشان دهد. به نظر می‌رسد که در دوره بعد از پاندمی، افزایش تقاضای صنعتی برای نقره باعث افزایش قیمت نقره طی ماه‌ها و سال‌های بعد شود.

با این حال طبق تغییرات قیمتی نقره در شش ماه اخیر، به نظر می‌رسد، اطمینان لازم در بازارهای جهانی نسبت به پایان پاندمی کوید 19 ایجاد نشده است. چرا که قیمت نقره در شش ماه نخست ۱۴۰۰ از قیمت ۲۵/۹۳ دلار در دوم فروردین ۱۴۰۰ به ۲۲/۶۶ دلار در سیزدهم مهر ماه ۱۴۰۰ کاهش یافته است (۱۲/۵۸ درصد). این کاهش می‌تواند نشانه عدم وجود ثبات در بخش صنعت و همچنین نگرانی بازار از شیوع مجدد پاندمی کرونا و رکود صنایع تولیدی باشد.

از طرف دیگر افزایش بدهی‌های کشورهای در حال توسعه و ازدیاد حجم پول در سیستم اقتصاد جهانی باعث ایجاد بحران‌های اقتصادی و عدم ثبات در بازار جهانی شده است. چنین بحرانی طبیعتا باعث پناه بردن سرمایه‌داران به سمت فلزات گرانبها نظیر طلا و نقره می‌شود. البته در صورت ایجاد عمق بیشتر در بحران‌های اقتصادی و کاهش تولیدات صنعتی، مسلما تقاضا برای پلاتین به شدت کاهش خواهد یافت.

تاثیر عوامل سیاسی در پیش بینی قیمت نقره

با افزایش نفوذ احزاب سبز در سیستم سیاسی کشورها و افزایش تقاضا جهت خرید اتومبیل‌های برقی. تولید نفت و گاز، کاهش قابل توجهی را شاهد خواهند بود. از طرف دیگر با روی کار آمدن دولت بایدن در سال ۲۰۲۱ و سیاست‌های گلوبالیستی این کشور. انتظار این می‌رود که سیاست‌های سبز در سراسر جهان روند رو به رشدی را تجربه کند. تمامی این عوامل باعث خواهد شد تا تقاضا برای فلزات گرانبهایی نظیر نقره و پلاتین سیر افزایشی داشته باشد.

احتمال ایجاد ذخایر نقره در سطح دولتی

به نظر می‌رسد با ایجاد تقاضای بالا برای فلز نقره، میزان عرضه آن نیز کاهش یابد. از این رو کشورهای مختلفی در جهان به فکر ایجاد ذخایر استراتژیک از این فلز پرکاربرد افتاده‌اند. ذخایری که می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه صنایع های تک داشته باشد. 

عوامل چالش‌برانگیز در پیش بینی قیمت نقره

در سال‌های اخیر تقاضا برای فلز نقره به طور روزافزونی افزایش یافته است. از طرف دیگر تاثیرات زیست محیطی نانوذرات نقره به تدیرج بازار رو به رشد نقره را به چالش خواهد کشید. نخستین نشانه‌های این امر نیز افزایش مصرف نانوذرات نقره در صنعت اتومبیل‌سازی بخصوص در ایالات متحده آمریکاست.

نقره برای سرمایه‌گذاری مناسب است

در سه سال اخیر قیمت نقره به طرز قابل توجهی افزایش یافته است. به طوری که از ۱۶/۱۸ دلار در فروردین ۱۳۹۷ به قیمت ۲۵/۹۳ در فروردین ۱۴۰۰ صعود کرده است (۳۷/۵۳ درصد). این امر یکی از عوامل تبدیل نقره به سرمایه و دارایی قابل اعتماد و نقد برای سرمایه‌گذاران شود.

پیش بینی قیمت نقره

چرا طلا و نقره دو راه متفاوت را طی می‌کنند؟

تفاوت عمده طلا با نقره در این است که طلا از پایه صنعتی چندانی برخوردار نیست. در حالی که مصرف نقره در صنایع مختلف روز به روز در حال افزایش است. از این رو قیمت طلا بستگی چندان معناداری به بحران‌ها و رکودهای اقتصادی ندارد.

ابهام در استفاده از نقره در صفحات خورشیدی

در حال حاضر ۱۱/۲۷ درصد از کل تقاضای نقره در بخش ساخت صفحات خورشیدی به کار می‌رود. اما با گسترش نفوذ این صفحات در زندگی، به نظر می‌رسد، دانشمندان به دنبال جایگزین‌های ارزان‌تری هستند. چرا که تولیدکنندگان با کشف جایگزین‌های مناسب خواهند توانست بهای تمام شده صفحات خورشیدی را کاهش دهند. به این ترتیب میزان فروش افزایش می‌یابد. پیش‌بینی می‌شود که در یک دهه آینده (منتهی به ۲۰۳۰) میزان مصرف نقره در صفحات خورشیدی تا نصف کاهش یابد.

8 thoughts on “پیش بینی قیمت نقره تا ۲۰۲۵

  1. فهیمه says:

    نقره تو بورس ایران حضور داره ؟ چه جوری میشه فهمید
    راهنمای کنید لوطن. تشکر

    • alireza najarzadegan says:

      سلام عرض ادب ممنون که وبسایت ما را مکانی برای طرح سوال خود انتخاب کرده اید امروز مقاله در خصوص بورس نقره در ایران منتشر خواهد شد از شما دعوت میکنیم پس از مطالعه این مقاله نظر خود را ما مخاطبین نقره نما به اشتراگ گزارید ممنون از انتخاب شما

  2. امیر says:

    سلام.بااین توضیحات میشه رو نقره برای سرمایه گذاری حساب کرد تا دوسه سال آینده؟

    • alireza najarzadegan says:

      سلام عرض ادب بله قطعا برای سرمایه گذاری مناسبه

  3. ماندانا says:

    سلام و وقت بخیر
    برای خرید و نگهداری نقره،، شمش نقره بهتره یا نقره پنبه مثقالی؟

  4. بتول اکرمی says:

    سلام رشد نقره بیشتر است یا طلا؟
    ودیگه اینکه شمش نقره برای سرمایه گذاری بهتر است یا ساچمه نقره؟

    • نقره نما says:

      با سلام.
      وقت بخیر
      لطفا با شماره تماس نقره نما تماس بگیرید تا با دقت راهنمایی لازم رو در اختیارتون قرار بدهیم.

      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟

×