شکلات خوری نقره یا آجیل خوری

شکلات خوری نقره گزخوری نقره آجیل خوری نقره اصفهان علیرضا نجارزادگان

شکلات خوری نقره یکی از شیک‌ترین ظروف نقره در هر خانه ایرانی‌ست. گاها به جا شکلات خوری از گزخوری و آجیل خوری هم استفاده می‌شود. گزخوری اصطلاحی است که بیشتر در اصفهان به کار می‌رود. اما در سایر نقاط کشور آجیل خوری و شکلات خوری نقره رواج بیشتری دارد. شکلات خوری یا آجیل خوری گل سرسبد ویترین پذیرایی هر خانه ایرانی‌ست. آجیل خوری بسته به جنس آن با قیمت‌های مختلفی در بازار به فروش می‌شود. آجیل‌خوری یا شکلات خوری نقره از ارزشمندترین ظروف پذیرایی‌ست. 

شکلات خوری نقره

ایرانی‌ها، ترک‌ها و عرب‌ها به مهمان‌دوستی معروفند. به همین خاطر در خانه‌های خود اتاقی مخصوص به مهمان دارند. به این اتاق‌ها، مهمانخانه، دارالضیف و یا طَنَبی می‌گویند. در کنار آن، ظروف پذیرایی جدایی نیز برای مهمان خود دارند. یکی از این ظروف، ظرف مخصوصی‌ست برای قرار دادن شکلات، آجیل و یا گز. در خانه اشراف و ثروتمندان، جنس این ظروف بیشتر از نقره است. البته از آجیل خوری و شکلات خوری نقره بیشتر برای مراسم خواستگاری یا عروسی استفاده می‌کنند. برخی از افراد اعتقاد دارند که ظرف آجیل خوری نقره به میزبان اعتبار بیشتری می‌بخشد. 

دقت کنید که اسم این نوع ظروف بسیار فریبنده است. چرا که بیشتر مردم فکر می‌کنند که تنها مخصول شکلات، آجیل، گز، نوقا، کلوچه، کاک، شیرینی برنجی، شیرینی کرکی، کلمپه و قرابیه و یا ریس است. در حالی که شما می‌توانید هر نوع خوراکیِ مخصوص پذیرایی را در داخل آن قرار بدهید. فقط حواستان باشد که میوه را در ظرف آجیل‌خوری یا شکلات خوری نقره قرار ندهید. چرا که رطوبت باعث اکسیداسیون نقره و تیرگی رنگ آن می‌شود. 

گزخوری نقره قلم اصفهان علیرضا نجارزادگان

گزخوری قلمزنی (قلم اصفهان) | قیمت: ۵۷ُ۰۰۰ُ۰۰۰ تومان | قلم استاد محمد بهشتی

در گذشته آجیل خوری و شکلات خوری نقره کالای لوکس بود!

در قدیم آجیل خوری و شکلات خوری نقره به عنوان ظرف پذیرایی نقره تنها در خانه‌های اشراف و درباریان در قصرها و کاخ‌ها دیده می‌شد. اما امروزه ظرف نقره در بیشتر خانه‌های ایرانی قابل مشاهده است. آیا علت آن پول‌دار شدن مردم در دوره معاصر است؟ باید بگوئیم نه! در گذشته ارزش نقره بسیار بالاتر بود. حتی در دورانی از تاریخ، ارزش نقره بیشتر از طلا بود. به همین خاطر داشتن ظرف نقره در خانه به معنای پول‌دار بودن میزبان بود. امروزه شما با پرداخت ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان می‌توانید صاحب یکی از زیباترین ظرف گزخوری یا شکلات خوری نقره شوید. پس اگر امکان خرید دارید، توصیه می‌کنیم که حداقل به یک شکلات خوری نقره فکر کنید. ما در نقره نما به خرید بهتر و به‌صرفه شما کمک می‌کنیم. 

در خرید آجیل خوری و شکلات خوری نقره به چه چیزهایی بیشتر توجه کنم؟

توجه کنید که شما قصد خرید ظرف نقره رو دارید و مسلما قرار است در ازای این ظرف، مبلغ قابل توجهی را پرداخت کنید. پس باید وسواس بیشتری به خرج بدید. ما در نقره نما در کنار شما هستیم تا انتخاب بهتری داشته باشید. پس قدم به قدم با هم پیش می‌رویم. دقت کنید که ظرف خود را از یک آشنا خریداری کنید. و یا از یک کارشناس نقره بهره ببرید. در هنگام خرید از فروشنده درخواست فاکتور کنید. بر روی این فاکتور، مشخصات ظرف نقره، وزن نقره و قیمت درج می‌شود. بعد از تحویل دقت کنید که فاکتور ممهور به مهر فروشگاه باشد. این روزها برخی از فروشندگان سودجو برای فرارهای مالیاتی از اعتماد خریدار سوء استفاده می‌کنند. بنابراین در نحوه پرداخت وجه ظرف نقره به راه‌های غیرقانونی متوسل می‌شوند. بنابراین شش دانگ حواستان جمع خریدتان باشد. 

قندان برجسته نقره
شکلات خوری نقش برجسته منحصر به فرد نقره | قیمت: ۲۰۷,۰۰۰,۰۰۰

طرح و شکل شکلات خوری 

حالا رسیدیم به مرحله خرید شکلات خوری. قبل از اینکه بخواهید یک شکلات خوری نقره بخرید، بهتر است که یک سری اطلاعات در مورد شکل آن داشته باشید. برای اینکه اطلاعاتتان از مدل‌های مختلف شکلات خوری نقره کامل‌تر شود، سری به بازار بزنید. مناسب‌ترین بازار در اصفهان برای بررسی کامل در مورد ظرف نقره، میدان نقش جهان است. توصیه می‌کنیم به فروشگاه شماره دو نقره نما در کوچه پشت مطبع مراجعه کنید. در آنجا ظروف نقره متنوعی از شکلات خوری نقره گرفته تا چایخوری، گدان نقره، قندان، جعبه جواهر، بشقاب نقره، تنگ، گلاب پاش و … موجود است.  اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که معمولا شکلات خوری‌ نقره در دو نوع بدون در و با در ساخته می‌شوند. بجز این ویژگی، شکل شکلات خوری‌ نقره ممکن است کشیده و یا پهن باشد. ارتفاع آن نیز مهم است. بنابراین در انتخاب شکلات خوری نقره به داشتن یا نداشتن درب، مقدار کشیدگی از نظر پهنا و ارتفاع توجه کنید. 

شکلات خوری چند کاربره بخرید

تصور کنید که شکلات خوری نقره را در مرکز میز قرار داده‌اید. حال بسته به نوع قلم آن ممکن است احساسات مختلفی را در مهمانان برانگیخته بکند. اگر شکلات خوری ساخت تبریز باشد، جلا و درخشش آن نتیجه مهمانی را به نفع شما تغییر می‌دهد. اما اگر از نوع قلم اصفهان باشد، حس زیبایی‌شناسی را در افراد دور میز به جوش می‌آورد. قلمزنی اصفهان از جنس شعر حافظ یا خیام است. جوشی در مجلس ایجاد می‌کند که خروجی آن خواندن ابیاتی از اشعار قُدَماست.

معمولا خانواده‌ها برای ایجاد فضایی سنتی در گوشه‌ای از هال یا اتاق، ظرفی نقره‌ای را بر روی پارچه‌ ترمه یا قلمکار قرار می‌دهند. توصیه می‌کنیم یک آینه نقره با یک گلدان پر از سمبله نیز در پشت آن قرار دهید. بنابراین شکلات خوری نقره هم برای تزئین منزل به کار می‌رود و هم برای پذیرایی از مهمانان. همان طور که قبلا گفتیم شما می‌توانید در شکلات خوری نقره، هر چیز دیگری سِرو کنید. از میوه گرفته تا گز و آجیل. بنابراین نیازی به خرید چندین ظرف نقره برای دو یا سه کاربرد مختلف نیست. با یک خرید می‌توانید تمامی پذیرایی خود را با همان ظرف انجام دهید. تنها به پهنا و ارتفاع شکلات خوری دقت کنید تا اندازه مناسب را انتخاب کنید. 

گزخوری نقره
گزخوری نقره پایه دار | قیمت: ۷۱,۱۰۰,۰۰۰ تومان

شکلات خوری و توجه به دوام آن

با اینکه زیبایی و ارزش شکلات خوری یا گزخوری نقره بسیار مهم است، اما دوام و استحکام آن نیز از درجه بالایی از اهمیت برخوردار است. بنابراین در خرید آن دقت لازم را به خرج بدهید. ابتدا از فروشنده سوال کنید که قلم ظرف مربوط به اصفهان است یا تبریز؟ آیا قلمزن معروفی آن را انجام داده است یا نه؟ آیا شکلات خوری آبکاری شده است یا نه؟ تمامی این سوالات به یک خرید مطمئن منتهی می‌شود. توصیه می‌کنیم از فروشگاه‌های مورد اعتماد خرید کنید. 

شکلات خوری و ویترین خانه

تنها چیزی که باعث قرارگیری شکلات خوری در ویترین منازل شما می‌شود، ارزش آن است. اگر شکلات خوری شما از جنس نقره باشد بایستی به دنبال یک جایگاه خاص برای آن باشید. ویترین تنها جایی‌ست که میزبان ظروف ارزشمند شماست. ویترین به مانند کلکسیونی از اشیاء قیمتی شماست. از طرف دیگر روح مهمانان با مشاهده این ویترین آرامش می‌یابد. چرا که ظروف قلمزنی با نقش و نگارهای خاص خود نوازشگر چشمان شماست. 

گزخوری
گزخوری سیمین | قیمت: ۵۹,۰۰۰,۰۰۰ تومان

نگهداری از آجیل خوری و شکلات خوری نقره

در مقالات قبلی در مورد نحوه نگهداری و تمیزکاری ظروف نقره نکاتی را مطرح کردیم. دقت کنید که دشمن اصلی فلز نقره، رطوبت هوا، مواد شیمیایی و آب است. بنابراین در اولین فرصت، شکلات خوری خود را بررسی کنید. به این نکته توجه کنید که دچار تیرگی یا اکسیداسیون نشده باشد. در ادامه به نحوه از بین بردن سیاهی نقره اشاره خواهیم کرد. اما در زیر به روش‌های جلا دادن نقره می‌پردازیم. سعی کرده‌ایم که روش برطرف کردن لکه را توضیح دهیم. 

روش‌های از بین بردن لکه از ظرف نقره

  • استفاده از شیر: استفاده از شیر برای جلای ظروف نقره یکی از روش‌های قدیمی‌ست. ابتدا یک ظرف بزرگ‌تر از شکلات خوری تهیه کنید. به طوری که شکلات خوری نقره کاملا در آن جا بگیرد. مقداری شیر در داخل ظرف بریزید. سپس شکلات خوری را در داخل شیر بخوابانید. دقت کنید که مقدار شیر به اندازه‌ای باشد که کل ظرف را پوشش دهد. اجازه دهید تا چند دقیقه در شیر غوطه‌ور بماند. در نهایت شکلات خوری نقره را از ظرف بیرون بیاورید. شکلات خوری را بر روی پارچه نرمی قرار دهید تا هیچ شیری بر روی آن باقی نماد. در نهایت با یک دستمال نرم، تمیزش کنید. در هنگام تمیز کردن نیازی به وارد آوردن فشار نیست. هر گونه فشار اضافی باعث ایجاد آسیب در ظرف شما خواهد شد. 
  • استفاده از سرکه: برخی اوقات لکه‌های سبز رنگی بر روی آجیل‌خوری یا شکلات خوری نقره ایجاد می‌شود. این لکه‌ها نشانه خوبی برای ظرف شما نیست. در این صورت بهترین روش برای بر طرف کردن لکه‌ها استفاده از سرکه است. ابتدا یک پارچه نرم انتخاب کنید. مقداری سرکه در داخل کاسه کوچک بریزید. پارچه را آغشته به سرکه کرده و به آرامی بر روی ظرف نقره بکشید. پارچه شما بایستی کاملا خیس باشد. این کار را با دقت زیادی انجام دهید. سعی کنید در هر بار مقداری از لکه سبز را از بین ببرید. چندین بار این کار را تکرار کنید. هرگز از پارچه زبر و یا اسفنج استفاده نکنید. پارچه زبر و اسفنج باعث ایجاد خش بر روی شکلات خوری شما می‌شود. 
  • استفاده از وازلین: وازلین (Vaseline) ماده‌ای شیمیایی‌ست که از مشتقات نفت به شمار می‌رود. زمانی که وازلین بر روی نقره قرار بگیرد، مانند لایه‌ای محافظ، مانع از ورود رطوبت بر سطح آن می‌شود. ابتدا پارچه‌ای نرم انتخاب کنید. سپس پارچه را آغشته به وازلین بکنید. پارچه را به آرامی بر روی سطح شکلات نقره بکشید. این کار را چندین بار ادامه دهید. در نهایت شکلات خوری شما در مقابل رطوبت محیطی ایمن می‌شود. 

اگر شکلات خوری سیاه شده باشه، چه باید کرد؟

نقره در مجاورت هوا و رطوبت دچار تیرگی می‌شود. این امر کاملا طبیعی‌ست. بنابراین هر محصول نقره‌ای اعم از ظرف نقره یا زیورالات نقره ممکن است دچار چنین واکنشی بشود. اما در صورتی که به برخی از نکات توجه کنید، مدت زمان تیرگی نقره افزایش می‌یاد. به عبارت دیگر نقره شما در مدت زمان بیشتری دچار تیرگی می‌شود. این امر باعث صرفه جویی در هزینه آبکاری نقره می‌شود. هزینه آبکاری نقره با اینکه قابل توجه نیست، اما وجود برخی از روش‌های خانگی، مهارت شما را در نگهداری از ظروف نقره را بالا می‌برد. در زیر به دو روش برای برطرف کردن سیاهی و تیرگی از شکلات خوری نقره اشاره کرده‌ایم. 

روش‌های برطرف کردن تیرگی  ظرف نقره

  • ترکیب آبلیمو و شیر خشک: ابتدا یک ظرف بزرگ انتخاب کنید. در مرحله بعدی یک قاشق غذاخوری آبلیمو را با یک و نیم فنجان آب و نصف فنجان شیرخشک قاطی کنید. سپس شکلات خوری نقره را در داخل ظرف و ترکیب قرار بدهید. اجازه بدهید تا ظرف نقره، یک شب را در داخل محلول سپری کند. صبح که بیدار می‌شوید، شکلات خوری شما کاملا تمیز و براق خواهد بود. میزان آبلیمو و شیر خشک بستگی به مقدار تیرگی ظرف شما دارد. در صورتی که شکلات خوری یا آجیل خوری شما به طور کامل سیاه باشد، میزان این مواد را افزایش دهید. 
  • استفاده از جوش شیرین و فویل: فرض می‌کنیم که ظرف شما خیلی تیره است. در این صورت ترکیب آبلیمو و شیر خشک پاسخگو نیست. بنابراین از یک روش جایگزین استفاده می‌کنیم. ابتدا یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک لیتر آب قاطی کنید. سپس یک یا دو تکه فویل (آلومینیوم) را در ترکیب خود قرار بدهید. در مرحله بعد، ترکیب را روی شعله بگذارید تا جوش بیاید. در نهایت شعله را خاموش کرده و شکلات خوری را به مدت ۱۰ ثانیه در داخل ترکیب قرار بدید. بعد از ۱۰ ثانیه، شکلات خوری نقره را در داخل محلول، کمی تکان بدهید. با کمال تعجب خواهید دید که ماده‌ای سیاه رنگ از ظرف شما خارج می‌شود. شکلات خوری را از محلول خارج کرده و زیر آب گرم قرار بدهید. پارچه‌ای نرم بر روی میز آشپزخانه پهن کنید. ظرف را روی آن گذاشته و منتظر خشک شدن آن باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟

×