قیمت هر گرم نقره را چطور سریعا با گوشی خود حساب کنیم؟

قیمت هر گرم نقره در بازار ایران توسط فروشگاه نقره نجارزادگان اصفهان تولید شمش آب شده، ساچمه و زیورالات نقره علیرضا نجارزادگان

یکی از مهمترین چیزهایی که در خرید و فروش نقره باید به آن دقت داشته باشید، نحوه محاسبه قیمت هر گرم نقره است. به هر صورت نقره‌ای که شما قصد خرید و فروش آن را دارید یا نقره استرلینگ ۹۲۵ است یا نقره خالص ۹۹۹ و یا نقره ۸۴۰. نقره استرلینگ ممکن است به صورت یکی از زیورالات نقره مانند انگشتر نقره، گردنبند نقره، پلاک، گوشواره، ست و یا نیم ست باشد. نقره خالص نیز ممکن است به صورت شمش آب شده، شمش خارجی، سکه نقره و یا ساچمه باشد. از نقره ۸۴۰ نیز برای ساخت ظروف نقره استفاده می‌کنند. به هر ترتیب اگر بخواهید نقره خالص یا ساچمه یا نقره استرلینگ معامله کنید، بایستی ابتدا قیمت هر گرم نقره را در بازارهای جهانی و قیمت روز دلار آمریکا را بدانید.

به این طریق می‌توانید قیمت هر گرم نقره در ایران را محاسبه کنید. این قیمت، همان نرخ لحظه ای نقره یا قیمت روز نقره به تومان است. در بسیاری از مواقع که قصد خرید یا فروش نقره را دارید، زمان کافی برای مراجعه به فروشگاه‌های نقره جهت استعلام قیمت روز نقره وجود ندارد. در این شرایط به راحتی می‌توانید قیمت نقره را با ماشین حساب گوشی همراه خود محاسبه کنید. در این مقاله قصد داریم که نحوه محاسبه قیمت هر گرم نقره را با استفاده از گوشی به شما آموزش بدهیم. این کار به سادگی قابل انجام است. پس در ادامه با ما همراه باشد.

محاسبه سریع قیمت نقره

در قدیم محاسبه قیمت هر گرم نقره نیازمند داشتن یک تلفن ثابت جهت تماس با مراکز عمده‌فروشی نقره در تهران، اطلاع از بازارهای جهانی از طریق تماس تلفنی و استعلام قیمت دلار ایالات متحده آمریکا از بازار ارز تهران بود. اما امروزه این کار در کمتر از یک دقیقه از طریق گوشی همراه قابل انجام است. فرض کنید که شما به اتفاق خانواده قصد خرید یک قطعه زیورآلات نقره را داشته باشید. و تصور کنید که فرصت زیادی برای خرید نقره نداشته باشد. یا اینکه در اثر مشاهده نوسانات سودآور نقره در بازار وسوسه نوسان‌گیری یا سرمایه گذاری در بخش نقره را داشته باشید.

در این صورت برای اینکه یک تصویر و دورنمای کلی از صنعت نقره داشته باشید، بایستی بتوانید یک حساب سرانگشتی از وضعیت بازار نقره داشته باشید. معمولا گوشی تنها وسیله الکتریکی مجهزی است که می‌توانید محاسبات خود را با آن انجام بدهید. فقط کافی است که گوشی خود را باز کرده و برنامه گوگل کروم و ماشین حساب را فراخوانی کنید. بعد از آن با استخراج چند عدد خیلی مشخص می‌توانید مانند یک بُنَک دار یا عمده فروش قدیمی، قیمت هر گرم نقره را محاسبه کنید.

عوامل موثر در قیمت هر گرم نقره

معمولا در بازار معاملات فلزات گرانبها، قیمت نقره در سه عیار مختلف ۸۴۰، ۹۲۵ و ۹۹۹ اعلام می‌شود. از نقره ۸۴۰ برای ساخت ظروف نقره استفاده می‌شود. البته در ظروف نقره قلمزنی معمولا از نقره ۹۲۵ یا ۹۹۹ بهره می‌گیرند. نقره ۹۲۵ معروف به نقره استرلینگ از پرکاربردترین نقره‌های بازار است که به صورت آلیاژی از نقره، روی، مس و نیکل ساخته می‌شود. از این آلیاژ عمدتا برای ساخت زیورالات نقره استفاده می‌کنند. تمامی زیورالات موجود در بازار مانند انگشتر نقره، گوشواره نقره، گردنبند نقره، النگو، ست و نیم ست نقره تماما از جنس نقره استرینگ است. از طرف دیگر نقره ۹۹۹ معروف به نقره خالص است. شمش آب شده، شمش بانکی، ساچمه نقره و میله نقره دارای عیار ۹۹۹ است. این نوع نقره با ارزش‌ترین نقره بازار است که قیمت آن نسبت به استرلینگ و ۸۴۰ بالاتر است. قیمت هر گرم نقره یا همان قیمت لحظه‌ای نقره تحت تاثیر عوامل خاصی تعیین می‌شود. قیمت جهانی نقره، قیمت روز دلار ایالات متحده آمریکا دو عامل اصلی و میزان تقاضا برای نقره در داخل کشور و حباب بازار از جمله این عوامل هستند.

واحد وزن نقره در بازار جهانی

قیمت نقره در بازارهای جهانی بر اساس واحد انس (Ounce) تعیین می‌شود. اونس واحدی عمومی است که به سه نوع تقسیم می‌شود. از اونس مایعات (Fluid Ounce یا fl oz معادل ۲۹/۵۴ گرم) برای اندازه‌گیری وزن مایعات، از اونس معمولی (Ordinary Ounce معادل ۲۸/۳۴ گرم) برای سنجش وزن اشیاء غیر مایع و از اونس تروی (Troy Ounce یا t oz) برای اندازه‌گیری وزن فلزات گرانبها استفاده می‌کنند. اونس تروی که در اینجا مورد بحث ماست، معادل ۳۱/۱۰ گرم است. پس عدد ۳۱/۱۰ را به یاد داشته باشید. این عدد به این خاطر مهم است که شما برای به دست آوردن هر گرم نقره، بایستی وزن نقره خودتان را به عدد ۳۱/۱۰ تقسیم کنید. چرا که هر اونس تروا معادل ۳۱/۱۰ گرم است. البته به یاد داشته باشید که در وبسایت‌های مطرح که روزانه به اعلام قیمت جهانی نقره می‌پردازند، ابزارهای تبدیل اونس به نقره وجود دارد. معمولا در چنین وبسایت‌هایی شما امکان مشاهده وزن نقره و قیمت آن را به دو واحد، اونس تروا و کیلوگرم دارید. در زیر به صورت عکس به نمایش می‌گذاریم. 

قیمت هر گرم نقره در بازار ایران توسط فروشگاه نقره نجارزادگان اصفهان تولید شمش آب شده، ساچمه و زیورالات نقره علیرضا نجارزادگان
منبع: وبسایت مطرح Silver Price از منابع اصلی اعلام قیمت نقره و طلا در جهان در تاریخ ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۳ (کلیک)

شما به راحتی در دو گام می‌توانید قیمت نقره را بر اساس گرم و واحد پولی تومان محاسبه کنید. ابتدا قیمت دلاری هر اونس نقره در بازارهای جهانی را به عدد ۳۱/۱۰ گرم تقسیم کنید. به این ترتیب قیمت دلاری هر گرم نقره را به دست خواهد آورد. سپس عدد به دست آمده را در قیمت لحظه‌ای دلار ضرب کنید. برای پیدا کردن قیمت لحظه‌ای و روز دلار ایالات متحده آمریکا می‌توانید به این وبسایت (کلیک) مراجعه کنید. 

قیمت هر گرم نقره در بازار ایران توسط فروشگاه نقره نجارزادگان اصفهان تولید شمش آب شده، ساچمه و زیورالات نقره علیرضا نجارزادگان

یک مثال برای تعیین قیمت هر گرم نقره

برای اینکه به طور کامل متوجه نحوه محاسبه قیمت هر گرم نقره بشویم، یک مساله را به اتفاق هم حل می‌کنیم. به خاطر اینکه اعدادی که به دست می‌آوریم، واقعی باشد، قیمت هر گرم نقره را برای روز پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۳ در بازار ایران محاسبه می‌کنیم. در روز پنجشنبه که معادل ۱۱ ماه جولای ۲۰۲۴ است، قیمت هر اونس نقره خالص ۹۹۹ در بازار جهانی ۳۰/۹۴ دلار ایالات متحده آمریکاست. از طرف دیگر قیمت دلار در بازار داخلی ایران نیز ۵۸۴۹۸ تومان است. حال با استفاده از روابط ساده زیر، قیمت هر گرم نقره (قیمت لحظه ای نقره) را در بازار ایران حساب می‌کنیم. دقت کنید که فرمول، بسیار ساده بوده و بهتر است آن را به خاطر بسپارید تا مجبور به مراجعه چند باره به مقاله نباشید. بر اساس این فرمول، قیمت هر گرم نقره ۹۹۹ در بازار ایران برای روز پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۳، معادل ۵۸۱۹۳ تومان است. 

قیمت هر گرم نقره در بازار ایران توسط فروشگاه نقره نجارزادگان اصفهان تولید شمش آب شده، ساچمه و زیورالات نقره علیرضا نجارزادگان

تاثیر عیار نقره در قیمت آن

نقره خالص فلزی نرم است که حالت نورد آن به راحتی با دست خم می‌شود. برای اینکه از نقره برای ساخت ظروف نقره و زیورالات نقره استفاده شود، بایستی آن را با فلزاتی مانند مس، روی و نیکل مخلوط کنند. به این حالت فلز، آلیاژ می‌گویند. معروف‌ترین آلیاژ نقره، استرلینگ است. در آلیاژ استرلینگ از ۹۲/۵ گرم نقره و ۷/۵ گرم سایر فلزات استفاده می‌کنند. از این آلیاژ برای ساخت زیورالات نقره استفاده می‌شود. به اضافه کردن فلزات دیگر به نقره خالص، عیار کردن می‌گویند. بنابراین قبل از استفاده از نقره خام و خالص در صنعت، بایستی آن را عیار کنند. در ساخت ظروف نقره، بایستی مقدار بیشتری فلز به نقره اضافه کرد. معمولا عیار لازم برای ساخت ظروف نقره ۸۴۰ است.

این میزان عیار، نقره را تبدیل به فلزی سخت می‌کند. اما در عین حال از چکش‌خواری مناسبی نیز برخوردار است. در ظروف نقره قلمزنی از نقره ۹۲۵ یا ۹۹۹ استفاده می‌کنند. در هنر ملیله‌کاری نیز، نقره با عیار ۹۹۹ به کار می‌رود. برای پی بردن به عیار نقره کافی‌ست به علامت روی آن توجه کنید. به این علامت، اَنگ می‌گویند. برای مثال در قسمتی از انگشتر نقره، عدد ۹۲۵ یا S۹۲۵ درج می‌شود. این عدد نشان‌دهنده نقره استرلینگ است که در ساخت زیورالات به کار می‌رود.

قیمت هر مثقال نقره

یکی از سوالات مهمی که شاید برای شما نیز یش آمده باشد این است که چرا در بازار ایران، قیمت نقره بر اساس مثقال اعلام می‌شود؟ و چرا از همان اول به صورت گرم یا اونس مطرح نمی‌شود؟ همان طور که در بخش قبلی گفتیم، قیمت نقره در بازارهای جهانی بر اساس واحد اونس اعلام می‌شود. از طرف دیگر در کشور ایران یک واحد محلی به نام مثقال وجود دارد. البته در بازار ایران، به غیر از مثقال از گرم نیز استفاده می‌شود. مثقال کلمه‌ای عربی و از واحدهای قدیمی وزن در بازارهای خاورمیانه است. این سنت در بازار ایران به قوت خود باقی‌ست. مثقال به غیر از نقره در سایر فلزات گرانبها مانند طلا نیز به کار می‌رود.

به طور سنتی مثقال معادل ۲۰ قیراط یا ۲۴ عدد نخود و یا ۱۰۰ عدد دانه جو است. به مانند واحد اونس، مثقال نیز به سه نوع مثقال معمولی، مثقال شرعی و مثقال صیرفی تقسیم می‌شود. در بازار فلزات گرانبها از مثقال صیرفی استفاده می‌شود. این مثقال دقیقا معادل ۴/۶۰۸۳ گرم است. مثقال معمولی و مثقال شرعی نیز به ترتیب معادل ۴/۶۸۷ و ۳٫۴۵۶ گرم هستند. در وبسایت نقره نما در بخش مربوط به اعلام قیمت لحظه‌ای و روز نقره ۹۹۹ و از دو واحد مثقال و گرم استفاده می‌شود. شما به راحتی و با استفاده از یک عملیات ساده می‌توانید با ماشین حساب گوشی (موبایل یا تبلت)، قیمت هر گرم نقره را از روی مثقال نقره به دست آورید. برای این کار کافی است مراحل زیر را انجام دهید. 

قیمت هر گرم نقره در بازار ایران توسط فروشگاه نقره نجارزادگان اصفهان تولید شمش آب شده، ساچمه و زیورالات نقره علیرضا نجارزادگان

اجرت ساخت نقره را چگونه محاسبه می‌کنند؟

نقره به دو نوع خام و ساخته شده تقسیم می‌شود. نقره خام همانی است که به صورت ساچمه یا شمش آب شده در بازار به فروش می‌رسد. اما نقره ساخته شده به ظرف نقره یا زیورالات نقره می‌گویند. معمولا کارگاه‌های نقره سازی پس از تهیه نقره خام، آن را تبدیل به ظرف یا زیورالات می‌کنند. مسلما برای این تبدیل مقداری دستمزد پرداخت می‌کنند. این دستمزد شامل طراحی ظرف یا زیورالات و دستمزد استادکار نقره است. بنابراین بهای تمام شده نقره مساوی است با قیمت نقره خام + دستمزد طراحی و ساخت. به مجموع اینها اجرت ساخت می‌گویند. به عبارت دیگر اجرت ساخت همان هزینه‌ای است که فروشنده نقره یا طلا در قبال ساخت و طراحی از مشتری دریافت می‌کند. این اجرت به قیمت اصلی نقره یا طلا اضافه می‌شود. برای مثال قیمت نقره در ویترین برابر است با قیمت نقره خالص بر اساس گرم + اجرت ساخت.

هر زیورالات نقره بسته به مدل آن و میزان پیچیدگی آن از اجرت ساخت متفاوتی برخوردار است. این موضوع در مورد ظرف نقره نیز صادق است. در صورتی که نقره از نوع قلمزنی و هنری باشد، اجرت ساخت آن بالاتر خواهد بود. اجرت ساخت چیزی‌ست که همیشه باعث سردرگمی مشتری می‌شود. برای اینکه چنین موردی برای شما پیش نیاید، بهتر است که قیمت زیورالات مد نظر خودتان را از چندین فروشگاه استعلام کنید. چرا که فروشندگان ممکن است اجرت‌های مختلفی را برای یک محصول یکسان ارائه کنند. برای مثال در بازار ایران اجرت ساخت زیورالات نقره از ۵۰۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰۰ تومان و در مورد ظرف نقره از مثقالی ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰۰۰ در نوسان است. دقت کنید که اجرت در زیورالات نقره بر اساس گرم و در ظرف نقره بر اساس مثقال محاسبه می‌شود. 

قیمت هر گرم انگشتر نقره ۹۲۵

انگشتر نقره یکی از پرطرفدارترین اکسسوری‌های و زیورالات در ایران و جهان است. در بین زیورالات نقره، انگشتر از تنوع بیشتری برخوردار است. چرا که تقاضای بازار نسبت به آن بیشتر از سایر زیورالات است. معمولا در موقع خرید انگشتر نقره، اولین موردی که به آن توجه می‌شود، قیمت هر گرم نقره استرلینگ ۹۲۵ است. اما همان طور که گفتیم، مقداری اجرت ساخت نیز به آن اضافه می‌شود. انگشترهای نقره بسته به مدل و میزان ظرافت آن ممکن است از اجرت ساخت متفاوتی برخوردار باشد. قبل از خرید قطعی انگشتر نقره حتما از فروشنده میزان اجرت محصول را سوال کنید. علاوه بر این ممکن است فروشندگان درصدهای مختلفی را به عنوان مالیات کسر کنند.

دقت کنید که حداکثر میزان مالیات بر زیورالات نقره ۹ درصد است. پیشنهاد می‌کنیم که در زمان خرید انگشتر نقره به چندین فروشگاه مختلف سر بزنید. در قسمت زیر تعدادی از انگشترهای پرطرفدار فروشگاه نقره نجارزادگان را معرفی می‌کنیم. از موارد دیگر سرمایه‌گذاری در نقره می‌توان به ظروف نقره قلمزنی فاخر اشاره کرد. این ظروف توسط استادکاران تراز اول کشور و شهر اصفهان ساخته می‌شود. تکنیک‌های به کار رفته در این ظروف عمدتا ریزه قلم و بسیار ظریف است. توصیه می‌کنیم برای حفظ ارزش دارایی خود به این ظرف توجه بیشتری به خرج بدهید. ظرف نقره فاخر دارای مهر تائید سازنده و اتحادیه صنایع دستی اصفهان بوده و از مجوز خروج از کشور برخوردار است. 

1,070,000 تومان
555,000 تومان
287,000 تومان
693,000 تومان
1,310,000 تومان
559,000 تومان
ناموجود
997,000 تومان
ناموجود
650,000 تومان
812,000 تومان
913,000 تومان
840,000 تومان

قیمت هر گرم گردنبند نقره ۹۲۵

به جرات می‌توان گفت که گردنبند نقره اولین انتخاب خانم‌هاست. چرا که از نمود بیشتری بر روی اندام خانم‌ها و آقایان برخوردار است. معمولا خانم‌ها در جعبه جواهرات خود حداقل ۳ تا ۴ نوع گردنبند دارند. بسته به نوع مراسم و نوع لباس یکی از آنها را انتخاب و مورد استفاده قرار می‌دهند. بنابراین گردنبند نقره از مناسب‌ترین موارد ممکن برای هدیه و کادوی روز مادر، روز دختر، ولنتاین و تولد دوستان و آشنایان است. گردنبند سواروسکی، قلب و بی‌نهایت از معروف‌ترین و پرفروش‌ترین گردنبندهای نقره است. گردنبند سواروسکی دارای نگینی درشت در وسط محصول است. این نگین باعث درخشش بیشتر گردنبند می‌شود. معمولا آقایان هنگام نشان دادن عشق و علاقه خود به خانم‌ها اقدام به خرید زیورالاتی با علامت قلب و بی‌نهایت می‌کنند. فروشگاه نقره نجارزادگان، گردنبندهای متنوعی را با نماد قلب، ستاره، گل و نگین بزرگ ارائه می‌کند. از ویژگی‌های اصلی محصولات نقره نجارزادگان اجرت ساخت بسیار پائین آنهاست. 

سرمایه‌گذاری در نقره

صنعت فلزات گرانبها یکی از بازارهای دنج و پرسود برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. فلزات گرانبها شامل تعدادی فلز از جمله نقره است. ویژگی مهم فلزات گرانبها برخورداری آنها از ارزش ذاتی است. به عبارت دیگر نقره بالذاته دارای ارزش است و می‌توان آن را به جای پول نقد مورد مبادله قرار داد. از طرف دیگر ارزش ذاتی نقره تابعی از ارزش دلار ایالات متحده آمریکاست. در بازارهای جهانی قیمت نقره بر اساس دلار اعلام می‌شود. همان طور که در بخش‌های بالایی گفتیم نحوه محاسبه آن به تومان بایستی بر اساس یک سری اطلاعات اولیه صورت گیرد. نقره‌ای که در بازار جهانی مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد نقره ۹۹۹ است. در بازار نقره جهان، شمش نقره، ساچمه نقره و میله با عیار ۹۹۹ ساخته می‌شود. به نقره خام، پنبه نیز می‌گویند. یکی از ویژگی‌های مهم نقره ۹۹۹ خالص بودن آن است.

معمولا در نقره ۹۲۵ مقداری ناخالصی وجود دارد و قدرت نقدشوندگی آن نسبت به نقره خالص کمتر است. بنابراین در صورت تمایل به سرمایه‌گذاری در نقره بهتر است که نقره ۹۹۹ خریداری کنید. بهترین راه برای فهم درست از قیمت نقره و تحلیل نوسانات آن توجه به نمودارهای مربوط به این فلز در وبسایت‌های معتبر جهانی‌ست. در ایران نیز تعداد وبسایت اقدام به اعلام قیمت لحظه‌ای نقره و ارائه نمودارهای مربوط به نوسانات بازار می‌کنند. در وبسایت نقره نما هر روزه قیمت لحظه‌ای و روز نقره ارائه می‌شود. این نمودارها به تصمیم‌گیری شما نسبت به جستجوی زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری کمک می‌کنند. 

تخفیف!

ظروف نقره

گزخوری نقره

قیمت اصلی 59,000,000 تومان بود.قیمت فعلی 57,000,000 تومان است.
تخفیف!
قیمت اصلی 99,000,000 تومان بود.قیمت فعلی 98,000,000 تومان است.

2 thoughts on “قیمت هر گرم نقره را چطور سریعا با گوشی خود حساب کنیم؟

  1. س says:

    کاش یه بار خودت میخوندی چی نوشته
    هر مثقال 4/608 گرمه

    • نقره نما says:

      سلام دوست عزیز.
      خیلی ممنون از توجه دقیقی که به این نوشته داشتید.
      اصلاح شد. مثال قیمت نقره به روز شد.

      با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟

×