تمیز کردن زیورآلات نقره با خمیر دندان: موارد فورس!

تمیز کردن زیورآلات نقره

چند نفر از مخاطبان نقره نما سوال پرسیده بودند که ما بالاخره چی کار کنیم که دستبند، گردنبند و یا گوشواره نقره‌مون سریع‌تر تمیز بشه. برای اینکه به این مخاطبان عزیزمون پاسخ بدیم، تصمیم گرفتیم یک روش کاملا موثر در این مورد آموزش بدیم که دیگه به روش‌های دیگه نیاز نداشته باشید. خیلی دیده می‌شه که افراد توی وبسایت‌های مختلف دنبال روش‌های تمیز کردن نقره می‌گردند. و کلی هم اطلاعات ذخیره می‌کنند. پس بهتره جستجوی بیشتر رو بگذارید کنار و با ما همراه باشید. تمیز کردن زیورآلات نقره با خمیر دندان یک روش مطمئن و ساده هست که حتما به دردتون می‌خوره. توی خونه هم به راحتی و بدون دردسر قابل انجام هست.

برای تمیز کردن زیورآلات نقره، چرا خمیر دندان؟

معمولا اولین چیزی که به ذهن افراد برای تمیز کردن زیورآلات نقره می‌رسه خرید پارچه‌های مخصوص پاک کردن نقره هست. اما چیزی که هست این پارچه‌ها، گرون و کمیاب هستند و شاید همون موقعی که بهش نیاز دارید، دم دستتون نباشه. اما اگر دم رفتن به یک مهمانی مهم قرار دارید یا اینکه فرصت کافی در اختیار ندارید و یا اینکه یک قرار کاری مهم دارید، توصیه می‌کنیم برای تمیز کردن زیورآلات نقره از خمیر دندان استفاده بکنید. اما باید کاملا و کاملا مراقب باشید. چون که در صورت دقت نکردن، ممکنه به زیورآلات نقره‌تون آسیب وارد بشه.

مراقب خمیر دندان باشید!

دلیل اینکه گفته می‌شه خمیر دندان می‌تونه به نقره آسیب بزنه به خاطر وجود ذرات ساینده هست. یک سری ذرات در خمیر دندان وجود داره که می‌تونه باعث ایجاد خراش در سطح زیورآلات نقره بشه. این مواد ساینده برای این در ساختار خمیر دندان استفاده می‌شه که بتونه رنگدانه‌های مواد غذایی و نوشیدنی رو از سطح دندان جدا کنه. پس موقع تمیز کردن زیورآلات نقره باید کاملا دقت کنید. پس در همین اول کار باید تذکر بدیم که اگر نقره شما آبکاری شده باشه، از خمیر دندان استفاده نکنید. اگر زیورآلاتی نقره‌ای دارید که آبکاری شده، بهتره از پارچه مخصوص برای تمیزکاری اون استفاده کنید. نکته‌ای که باید به اون توجه کنید اینه که اگر زیورآلات نقره شما قدیمی هست و به قول معروف عتیقه، توصیه می‌کنیم که خودتون توی خونه تمیزش نکنید. در این مواقع از یک متخصص نقره مشورت بگیرید.

یک خمیر دندان خاص انتخاب کنید

برای تمیز کردن زیورآلات نقره بهتره که یک خمیر دندان ساده و کاملا رنگی انتخاب کنید. این خمیر دندان نباید حاوی جوش شیرین، مواد سفیدکننده و تارتار باشد. تارتار ماده‌ای جِرم‌بَر هست که معمولا جرم موجود در سطح دندان را از بین می‌برد. موقع تمیز کردن نقره با خمیر دندان باید مراقب بود که خمیر دندان مورد استفاده تارتار نداشته باشد. چون که سطح شفاف و صیقلی نقره رو از بین می‌بره. از طرف دیگه باید دقت کنید که از خمیر دندان ژله‌ای هم استفاده نکنید. چون این جور خمیر دندان‌ها قابلیت لازم رو برای از بین بردن لکه‌های موجود روی نقره ندارند.

تمیز کردن زیورآلات نقره

آماده‌سازی زیورآلات نقره برای تمیزکاری

ابتدا لازمه که سطح زیورآلات نقره خودتون رو با آب خیس کنید. می‌تونید این کار رو با اسپری کردن آب روی نقره و یا فرو کردن نقره در داخل آب انجام بدید. خیس کردن نقره باعث می‌شه که خمیر دندان روی سطح نقره راحت‌تر پخش بشه و اصطلاحا لیزتر و روان‌تر بشه.

تمیز کردن زیورآلات نقره و بازی با خمیر

الان وقتشه که کمی خمیردندان بردارید و با یک تکه اسفنج نرم و یا دستمال کاغذی بسیار نرم، خمیر رو به همه جای سطح نقره بمالید. اگر زیورآلات نقره شما بزرگ‌تر باشه، بهتره یک حوله نرم رو برای این کار در نظر بگیرید. البته می‌تونید از مسواک کودک هم استفاده کنید. مسواک کودک برای لثه‌های حساس کودکان طراحی شده. پس می‌تونه گزینه خوبی برای سطح حساس نقره باشه. از انگشتتون هم می‌تونید برای این کار استفاده کنید.

فقط به یک نکته مهم توجه کنید. خمیر رو با کمترین فشار ممکن روی نقره بکشید تا روی نقره خش نیفته. اگر به زیورآلات نقره شما سنگ‌های قیمتی مثل لاجورد، زمرد، کهربا و یا فیروزه وصل شده باشه، دقتتون رو چند برابر کنید. این سنگ‌ها در تماس با ذرات سایشی، زود دچار خراش می‌شوند. همین کار باعث می‌شه ارزش زیورآلات نقره شما به شدت پائین بیاد. اگر بعد از اینکه مشاهده کردید که نوک کاغذ دستمالی یا حوله‌ای که با آن مشغول تمیز کردن نقره هستید، سیاه و کدر شده، این علامت خوبیه. این یعنی اینکه روش پیشنهادی ما جواب داده. دقت کنید که روی سطح بعضی از زیورآلات نقره یک سری شیار یا گوشه‌ها و کنج‌هایی هست که در چنین مواردی نیاز به مسواک‌های پرپشت و نرم‌تر خواهید داشت. برای تمیز کردن این جور نقاط، زمان بیشتری لازمه. پس حوصله کنید و کار رو با دقت جلو ببرید.

پاک کردن باقی مانده خمیر دندان

بعد از اینکه خمیر دندان رو روی سطح زیورآلات نقره مالیدید، اجازه بدید که حدود سه دقیقه به حال خودش بمونه. این کار باعث می‌شه خمیر دندان بتونه لک‌های روی نقره رو با دقت بیشتری از بین ببره. بعد از سه دقیقه، هر چی از خمیر دندان مونده باشه، بایستی با یک تکه دستمال بسیار نرم پاک کنید. در همین حین حتما مشاهده می‌کنید که سطح نقره چقدر براق و روشن شده. اگر دیدید که بعضی جاهای سطح زیورآلات نقره شما همچنان لک داره، می‌تونید از اضافه‌های خمیر دندان روی اون قسمت بمالید و دوباره با مسواک اون بخش رو تمیز کنید. ممکنه کار تمیز کردن سطح نقره تا پانزده دقیقه هم طول بکشه. پس عجله نکنید و کارتون رو با دقت ادامه بدید.

تمیز کردن زیورآلات نقره و مرحله شستشو

بعد از اینکه نقره شما لکه‌زدایی شد، زیورآلات نقره رو توی سینک ظرفشویی و زیر شیر سشتشو بدید. دقت کنید که از آب گرم استفاده کنید. می‌تونید زیورآلاتتون رو توی یک کاسه پر از آب گرم هم فرو ببرید. اگر در گوشه‌ای از نقره شما، آثار خمیر دندان پیدا باشه، می‌تونید با همون مسواک نرم، اونجاها رو دوباره تمیز کنید. مسلما آب گرم به انجام راحت این کار کمک می‌کنه.

مرحله خشک کردن نقره

پس از مرحله شستشو، زیورآلات نقره رو از آب دربیارید و روی یک پارچه نرم پهن کنید. بعد از اینکه آب نقره کاملا از بین رفت، زیورآلات رو روی یک پارچه خشک دیگه پهن کنید تا کاملا خشک بشه. بهتره از پارچه‌های میکروفایبر تمیزکننده استفاده کنید. این پارچه‌ها دارای الیاف خیلی ریز هستند و قدرت جذب آب بالایی دارند.

چگونگی نگهداری زیورآلات نقره پس از تمیزکاری

بعد از تمیز کردن زیورآلات نقره با خمیر دندان، اونا رو در یک جای خشک نگهداری کنید. معمولا رطوبت باعث می‌شه که جواهرات زودتر لکه‌دار بشوند. کیسه‌های پارچه‌ای ضد لک، محل خوبی برای نگهداری زیورآلات نقره محسوب می‌شن. این کیسه‌ها رو می‌تونید از جواهرفروشی‌ها تهیه کنید. جعبه جواهرات هم گزینه خوبی هست. توصیه می‌کنیم یک بسته ژل سیلیکا خریداری کنید و توی جعبه جواهرات خودتون قرار بدید. این ژل‌ها قدرت جذب آب بالایی دارند و مانع جذب آب توسط زیورآلات نقره می‌شوند. به یاد داشته باشید که این ژل رو هر سه ماه یک بار تعویض کنید.

تمیز کردن زیورآلات نقره

دشمن شماره یک زیورآلات نقره

زیورآلات نقره رو از مواد آرایشی روغنی و مرطوب و لوسیون و شامپو دور نگه دارید. این مواد، رطوبت لازم رو برای لکه‌زایی نقره ایجاد می‌کنند. پس بنابراین روز از نو و روزی از نو. ضمن اینکه مواد شیمیایی موجود در مواد شوینده و آرایشی باعث تسریع در کثیف شدن زیورآلات نقره شما می‌شود.

حتی عرق بدن و استحمام

وقتی مشغول انجام فعالیت‌های ورزشی هستید، حتما یادتون باشه که زیورآلات نقره اعم از دستبند، گوشواره و گردنبند رو از خودتون جدا کنید. در محیط‌های ورزشی مثل باشگاه و استخر، رطوبت محیط باعث لکه‌دار شدن نقره می‌شه. عرق بدن هم تاثیر بسیار مخربی روی سطح نقره به جا می‌گذاره. قبل از حمام کردن و وارد شدن به استخر هم، زیورآلات رو باز کنید و در یک جای خشک قرار بدید. بعد از حمام هم باید این فرصت رو به خودتون بدید که بدنتون کاملا خشک بشه. خلاصه نقره رو از هر چیزی که مرطوب باشه، دور کنید.  

2 thoughts on “تمیز کردن زیورآلات نقره با خمیر دندان: موارد فورس!

  1. یکی says:

    ی سوال چی توی خمیر دندان هست ک باعث سفیدی نقرع میشع؟اگر میشه زود ب سوالم جواب بدین🙂🙏

    • alireza najarzadegan says:

      سلام. عرض ادب
      ممنون که سایت ما را به عنوان مکانی برای طرح سوال خود انتخاب کردید.
      در خمیر دندان مواد تشکیل دهنده ای وجود دارد که باعث براق شدن و درخشندگی نقره می شود.
      این مواد شامل جوش شیرین یا همان سدیم کربنات می باشد که اغلب خمیردندان ها حاوی مقادیر زیادی از آن هستند.
      امیدواریم پاسخ شما جامع و کامل بوده باشد. اگر به صورت کامل و جامع تر نیاز به پاسخ بود، ما را در جریان بگذارید.
      با تشکر
      مجموعه تخصصی نقره نما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟

×