۵ چیزی که از برند کارتیه نمی‌دانید

برند کارتیه

کارتیه (Cartier) یک برند فرانسوی کالاهای لوکس نظیر جواهرات، زیورآلات، کالاهای چرمی، ساعت‌، عطر و سایر وسایل لوکس است که از دید اینتربرند، هفتاد و سومین برند بزرگ دنیا به شمار می‌رود.

معروف است که این برند تمام تلاشش را می‌کند تا رهبری و برتری خود را در طراحی جواهرات حفظ کند. به قول ادوارد هفتم، پادشاه انگلستان، کارتیه “جواهرساز پادشاهان و پادشاه جواهرسازان” است. برند کارتیه توسط لوئیس فرانسوا کارتیه در سال ۱۸۴۷ در پاریس بنیانگذاری شد و تا سال ۱۹۶۴ به صورت خانوادگی اداره می‌شد. بعدها، شرکت ریشمون که صاحب برندهای معروف دیگر را در اختیار دارد، کارتیه را نیز به جمع خود اضافه کرد. برندهایی نظیر piaget، Vacheron Constantin، Jaeger-Le Coultre، Van Cleef & Arpels، IW و Montblanc. اما با این وجود، دفتر مرکزی کارتیه را در پاریس باقی گذاشت. هم اکنون کارتیه با داشتن بیش از دویست فروشگاه در ۱۲۵ کشور جهان، یکی از شرکت‌های بزرگ و پول‌ساز ریشمون به حساب می‌آید.

۵ چیزی که باید از برند کارتیه بدانید

بیشتر هم‌نسلان من برند کارتیه را با گوشواره‌ها و دستبند‌های الماس جودی فاستر در مراسم اکران فیلم “هیولای پول” می‌شناسند. فیلمی که باعث نفوذ بیشتر این برند در میان سلبریتی‌های کشورهای مختلف شد. اما داستان به این سادگی‌ها هم نیست. کارتیه با تاریخی به قدمت بیش از یک قرن در نوع خود داستان چند نسل تلاش و رهبری در دنیای مد و جواهرات است.

۱- پلنگ، سمبل برند کارتیه!

نماد پلنگ از اوایل قرن بیستم وارد طرح‌های کارتیه شد. در حقیقت، پلنگ، لقب یکی از طراحان این شرکت به نام جینی توسنت بود که به خاطر زیرکی و علاقه‌اش به گربه‌سانان، به این عنوان معروف شده بود. ساعت مچی اولین محصول کارتیه بود که در آن از پترن پلنگ استفاده شد. بعدها طرح پلنگ در سایر محصولات کارتیه نظیر حلقه، گردنبند و سنجاق نیز استفاده شد. معمولا چشم‌های پلنگ را از زمرد و لکه‌های تیره پوست آن را با عقیق یا یاقوت کبود می‌سازند.

۲- استفاده از طلای سفید در ساخت جواهرات کارتیه

در دورانی از تاریخ، پلاتین، فلزی بسیار گران‌بها به شمار می‌رفت و به جز اشراف، کسی توان خرید آن را نداشت. کارتیه نخستین شرکتی بود که طلای سفید یا پلاتین را در ساخت مجموعه جواهرات خود به کار برد. از سختی‌های استفاده از طلای سفید در جواهرات این بود که پلاتین بسیار سخت بوده و در دمای بسیار بالا ذوب می‌شود. استفاده از پلاتین به همراه الماس مخصوصا در سری گارلند (Garland Style) باعث شهرت جهانی برند کارتیه و شهرت روافزون آن شد.

۳- رواج یک باره ساعت مچی توسط کارتیه

تا اوایل قرن بیستم استفاده از ساعت مچی در انحصار خانم‌ها بود و مردان بیشتر از ساعت‌های جیبی استفاده می‌کردند. در سال ۱۹۰۴ میلادی (۱۲۸۳ شمسی)، کارتیه نخستین ساعت مچی مردانه خود را روانه بازار کرد. اسم این ساعت سانتوس بود. سانتوس نام یک خلبان برزیلی و دست لوئیس کارتیه بود که از سختی استفاده از ساعت جیبی در حین پرواز با هواپیما گلایه داشت. برند کارتیه با طراحی ساعت مچی سانتوس توانست این محصول را در میان مردان در نقاط مختلف جهان به شهرت برساند.

۴- کارتیه یک “اوت کوتور” به تمام معنا

چارلز فردریک وورث، طراح لباس انگلیسی که به پدر “اوت کوتور” معروف است با بنیانگذار برند کارتیه معاصر بود. نزدیکی این دو به نمایشگاهی اشرافی در پاریس برمی‌گردد. چارلز فردریک در این نمایشگاه، به کارتیه اجازه داد که یک مجموعه کوچکی از محصولات خود را به نمایش بگذارد. همین نمایشگاه تاریخی باعث شد که این دو خانواده به یکدیگر نزدیک شوند. به دنبال آن ازدواج‌هایی میان این دو خانواده صورت صورت گرفت. قطعا اوت کوتور در جهت‌گیری طرح‌های جواهرات کارتیه نقش بسزایی داشته است. چرا که برخی از طرح‌های اشرافی کارتیه تنها یک بار و برای اشخاص خاص و مطرح جهان طراحی شده است.

۵- مرواریدی که دیگر دیده نشد!

در سال ۱۹۱۴، مالک برند کارتیه برای برپایی یک شعبه در نیویورک، یک گردنبند دو رشته‌ای از مروارید را با ساختمانی شش طبقه در خیابان پنجم معاوضه کرد. پس از مرگ خانم مسی پلانت، صاحب این گردنبد، رشته‌های مروارید به قیمت ۱۶۵ هزار دلار به فروش رفت. گفته می‌شود که ارزش فعلی این گردنبند در حدود ۱ میلیون و پانصد هزار دلار آمریکاست. اما نکته جالب اینجاست که به مدت شصت سال است که کسی، این گردنبند را در انظار عمومی مشاهده نکرده است. گردنبندی که سرنوشت کارتیه را با صنعت جواهرات آمریکا گره زد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟

×