نقره ایتالیایی و هر آنچه که باید بدانید

گردنبند نقره مردانه

این روزها اسم نقره ایتالیایی و بخصوص کیفیت کارهای این نقره رو خیلی می‌شنویم. حتی صحبت این می‌شه که این نقره چقدر در بازار ایران کمیاب شده و چقدر کیفیت خوبی داره. خیلی‌ها اعتقاد دارند که این نوع نقره با اینکه زیبا ساخته می‌شه، اما نقره‌اش نقره خوبی نیست. حرف‌هایی از این دست بسیار زیاده. در این مقاله قصد داریم که واقعیت‌های نقره ساخت ایتالیا رو دربیاریم. تا شما تصویر کاملی از این نقره داشته باشید.

انواع آلیاژهای نقره

 به یاد داشته باشید که نقره مورد استفاده در ساخت زیورآلات و جواهرات، نقره خالص نیست. بلکه زیورآلات نقره حاصل ترکیب نقره خالص با فلزات دیگر است. به عبارت دیگر آلیاژ حاصل از ترکیب نقره خالص و فلزات دیگر، باعث ایجاد آلیاژی می‌شود که میزان سختی آن به مراتب بیشتر از نقره خالص است. بسیاری از اصطلاحاتی که در دنیای زیورآلات نقره به کار می‌رود، به میزان نقره خالص موجود در آلیاژ نقره اشاره دارد. برای مثال نقره استرلینگ نوعی آلیاژ است که ۹۲/۵ درصد آن را نقره تشکیل می‌دهد. برای مثال دیگر نقره آرژانتین هم یک نوع نقره است که میزان نقره خالص آن بیشتر بوده و در مقابل اکسیداسیون مقاومت بیشتری نسبت به نقره استرلینگ دارد.

نقره ایتالیا آلیاژ نیست

یکی از اشتباهات رایجی که در صنعت زیورآلات نُقره وجود داره اینه که خیلی‌ها فکر می‌کنند که نُقره ساخته شده در ایتالیا، نوعی آلیاژ نقره هست. حتی برخی‌ها به خاطر اسم و رسم نقره ساخته شده در ایتالیا فکر می‌کنند که میزان خلوص نُقره در این آلیاژ بیشتر از بقیه آلیاژها هست. اما واقعیت چیز دیگری است. واقعیت این است که نُقره ایتالیا رو به خاطر ساخته شدن در کشور ایتالیا، نقره ایتالیا می‌گن. و نه به خاطر خلوص نقره آن.

گردنبند کارتیه نقره ایتالیایی
گردنبند کارتیه نُقره ایتالیایی | موجود در فروشگاه نقره نما

سنت ساخت زیورآلات نقره در برخی از کشورها یک صنعت قدمت‌دار است. برای مثال نقره بریتانیا از معروف‌‌ترین برندهای نقره در جهان است. از گذشته تا کنون برای اینکه سازندگان زیورآلات نقره با اصول غیراستاندارد، اقدام به ساخت نقره‌های زینتی نکنند، قوانین خاصی وضع می‌شد. یکی از استانداردهای قدیمی ساخت نقره متعلق به انگلستان است. در این سیستم، سازندگان بریتانیایی نقره نماد شهر سازنده رو روی نقره حک می‌کردند. در شکل دیگر، حرف اول اسم سازنده بر روی نقره حک می‌شد. از نقایص این سیستم اینه که بعضا اسامی مشابه هم درمی‌یان. و این مورد یکی از ضعف‌های استاندارد انگلستان بود.

سنت نقره سازی ایتالیا

کشور ایتالیا تا صد و پنجاه سال پیش از یک سری مملکت‌های کوچک تشکیل می‌شد. در هر کدوم از این مملکت‌ها هم نقره رو با روش خاصی می‌ساختند. این موضوع باعث می‌شد که نُقره ساخته شده در ایتالیا از یکنواختی و استاندار واحدی برخوردار نشه. تا اینکه در دهه 1870 میلادی، دولت ایتالیا یک سیستم شناسایی جواهرات و زیوآلات نُقره را پایه‌گذاری کرد. بر اساس این استاندارد، شما با علامت‌های خاصی که بر روی جواهرات حک می‌شد، به راحتی می‌توانستید شهر سازنده آن قطعه جواهر رو شناسایی کنید. علامتی که بر روی نُقره ایتالیایی حک می‌شود، شامل دو حرف اول استان سازنده نقره است. در کنار این علامت، خلوص نقره به کار رفته در زیورآلات نقره حک می‌شود.

پس هنرمندان شهرهای مختلف به خاطر اینکه کارشان بی عیب و نقص باشه، تمام تلاش خودشون رو برای ساخت جواهرات با کیفیت خوب به کار می‌بردند. این عامل باعث خرید بیشتر نقره آن شهر توسط خریداران می‌شد. این استاندارد که در ایتالیا پایه‌گذاری شد، بسیار پیشرفته‌تر از انگلستان بود. و باعث شد که جواهرسازان ایتالیا در بین جواهرسازان دنیا وجهه منحصر به فردی به دست بیاورند. هم اکنون در کشور ایتالیا، عیار نُقره رو در دخل یک بیضی بر روی زیورآلات نُقره حک می‌کنند. با اینکه قدمت نقره سازی اِیتالیا نسبت به انگلستان کمتر است، اما از قدیم الایام صنعتگران اِیتالیایی در ساخت زیورآلات نقره و طلا سبک بخصوص خودشان را دارند.

در قوانین جدیدی که در سال ۱۹۶۸ در ایتالیا ابلاغ شد، تمامی سازندگان زیورآلات نُقره مکلف شدند تا علامت ساخت نقره را در داخل مستطیلی با اضلاع نوک‌تیز (شبیه ذوزنقه تخت) حک کنند. البته در سمت چپ داخل مستطیل هم بایستی نماد ستاره پنج پر حک می‌شد.

عیار نقره ایتالیا چنده؟

توضیح دادیم که نقره ایتالیا رو به خاطر ساخته شدن در کشور ایتالیا به این اسم می‌شناسن. و ارتباطی به نوع آلیاژ اون نداره. زیورآلات نقره ساخته شده در ایتالیا ممکنه با عیار نقره خالص ساخته بشه، یا با عیار استرلینگ و یا با عیار نقره آرژانتین. این بستگی به سلیقه نُقره ساز ایتالیا داره. به هر صورت تمامی زیورآلات ساخته شده در ایتالیا در زیر چتر نُقره ایتالیایی قرار داره.

چرا نقره ایتالیایی گرون هست؟

به خاطر اینکه نقره‌های ساخت اِیتالیا از نظر کیفی تحت نظر دولت قرار داره، مطمئن باشید که نُقره خوبی در زیورآلات نقره استفاده می‌شه. یعنی قوانین سختگیرانه دولت ایتالیا باعث شده که تولیدکنندگان نُقره باکیفیتی تولید کنند. به همین خاطر سازندگان نقره در ایتالیا هرگز از نقره‌های عیار پائین برای ساخت زیورآلات نُقره استفاده نمی‌کنن. حداقل عیار نقره ساخته شده در ایتالیا، حتما استرلینگ هست. پس خیالتون کاملا راحت باشه که نُقره ساخته شده در ایتالیا کیفیت لازم رو داره. اما باید توجه داشت که خریدار نُقره به غیر از هزینه نُقره استرلینگ، هزینه برند ایتالیا رو نیز پرداخت می‌کنه. به عبارت دیگه، برند نُقره‌ی ایتالیا به خودی خود دارای یک ارزش ذاتی هست که اون رو نسبت به نقره‌های دیگه متمایز می‌کنه.

گردنبند کارتیه نقره ایتالیایی
گردنبند نقره کارتیه ایتالیایی | موجود در فروشگاه نقره نما

قیمت گردنبند ایتالیایی چنده؟

قیمت گردنبند نُقره‌ی ایتالیایی فقط به خلوص نقره اون بستگی نداره. بلکه عواملی مثل وزن، نوع گردنبند و سنگ به کار رفته در نگین آویز بستگی داره. اما در کل قیمت این گردنبند به شرط اینکه استرلینگ باشه، در بازارهای جهانی و بر اساس فروشنده بین 25 تا 150 دلار قیمت داره. طرفداران نقره ساخته شده در ایتالیا معتقدند که این نوع نقره درخشان و بسیار زیباست. و به اندازه زیبایی خیره‌کننده‌ای که داره، ارزون‌تر از طلا و پلاتین هست. از طرف دیگه بسیار مقرون به صرفه هست.

2 thoughts on “نقره ایتالیایی و هر آنچه که باید بدانید

  1. محمد says:

    خیلی ممنون و مچکر از مطالب باارزشی که جهت بالا بردن اطلاعات عمومی عموم مردم به اشتراک گذاشتین 🙏🙏❤❤

    • نقره نما says:

      سلام بر محمد عزیز
      ممنون از توجه شما. کامنت شما باعث دلگرمی ما شد.

      متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟

×