قیمت نقره سال آینده چقدر می‌شه؟

قیمت نقره سال آینده

بازار نقره از قدیم به بازار بی‌قرار معروف است. شاید به این خاطر باشد که در یک صد سال اخیر به صورت مدام دچار نوسانات قیمتی بسیار فاحشی شده است. با اینکه در سال ۲۰۲۱ انتظار می‌رفت که بازار نقره به رشد قابل توجهی برسد، اما چنین نشد. در عوض تثبیت طولانی مدتی را در بازار نقره شاهد بودیم. به عبارت دیگر بازار نقره در سال ۲۰۲۱ بازاری صبور و مشتاق به رشد بود. همین امر نویددهنده رشد قیمت نقره در سال ۱۴۰۱ خواهد بود. بنابراین انتظار می‌رود قیمت نقره سال آینده با رشد قابل توجهی همراه شود.    

بازار گاوی نقره

بازار گاوی (Bull Market) اصطلاحی است که برای توصیف بازار در زمان رشد به کار می‌رود. علت نامگذاری بازار گاوی شاید این باشد که گاو، هنگام حمله به دشمن خود، شاخ‌هایش را به سمت بالا می‌گیرد. به همین خاطر زمانی که بازار روند صعودی به خود بگیرد، می‌گویند بازار وارد مرحله گاوی شده است.  

قیمت نقره سال آینده و چهار شاخص مهم

برای پیش‌بینی قیمت نقره سال آینده ما با چهار شاخص بسیار مهم و تاثیرگذار مواجه هستیم. توجه به این چهار شاخص نقشه راه مهمی برای سرمایه‌گذاری در بازار نقره است. بنابراین توصیه می‌کنیم که شاخک‌های تیز خود را از هم‌اکنون در بازار نقره ایران به کار ببندید. این چهار شاخص عبارتند از ۱. قیمت طلا، ۲. قیمت یورو، ۳. بازار اوراق قرضه و ۴. موقعیت‌یابی بازار آتی (سی او تی). معمولا این چهار شاخص را با دو رویکرد مختلف بررسی می‌کنند. یکی رویکرد “پیچیدگی” و دیگری رویکرد “پازلی”. در ادامه به بررسی این چهار شاخص خواهیم پرداخت.

پیش‌بینی قیمت نقره سال آینده (۱۴۰۱)

در نگاه اول با بررسی نمودارهای قیمت نقره به یک تصویر ذهنی جالب برای سال ۲۰۲۲ می‌رسیم. می‌توان چنین گفت که انتظار ورود نقره به یک بازار گاوی دور از ذهن نخواهد بود. باید توجه داشت که سه شاخص از چهار شاخص بالا برای ورود نقره به بازار گاوی در سال ۲۰۲۱ فراهم بود. اما در واقع وضعیت ثابت دلار، اصلی‌ترین مانع رشد نقره در سال ۲۰۲۱ بود. بر اساس یک سنت دیرینه رشد دلار ایالات متحده آمریکا یکی از مهمترین شاخص‌های موثر بر رشد یا افول قیمت فلزات گرانبهاست.

در صورتی که دلار در سال ۲۰۲۲ عملکرد خوبی (کاهش قیمت یا ثبات قیمت) را از خود به جای بگذارد، نقره وارد مرحله شکوفایی خود خواهد شد. البته این در صورتی میسر است که بازده اوراق قرضه در سطوح پائین‌ترین نگه داشته شده و یا ثابت بماند. به توجه به شرایط حاکم بر ایالات متحده آمریکا به نظر می‌رسد که قیمت نقره سال آینده با مشکل خاصی در مسیر رو به رشد خود نداشته باشد.

معمولا بر اساس رفتارهای بازار بورس، رشد نقره همواره در پنجره زمانی سه ماهه اتفاق می‌افتد. اما مشخص نیست که این رشد در کدام سه ماهه ۲۰۲۲ اتفاق خواهد افتاد. انتظار می‌رود این چرخه، قیمت نقره را تا حدود ۴۰ دلار آمریکا برساند.

قیمت نقره سال اینده بر اساس نمودار رشد نقره

بر اساس نمودارهای قیمت نقره در روزها، ماه‌ها و سال‌های گذشته تا حدود زیادی می‌توان رفتارهای قیمتی نقره را پیش‌بینی کرد. برای اینکه کاملا متوجه شوید، نمودار زیر را به اتفاق بررسی می‌کنیم. فقط دقت کنید که نمودارهای قیمت دارای دو بُعد هستند: بُعد زمان و بُعد قیمت. دقت کنید که هر دو بعد به یک میزان از اهمیت برخوردار هستند. معمولا تاکید کارشناسان در تحلیل‌های مالی، بیشتر بر بعد قیمت متمرکز است. منتها ما در این تحلیل به هر دو بعد هم تمرکز کرده‌ایم.

قیمت نقره سال آینده

بررسی نمودارهای روزانه ساده‌ترین روش در مورد قیمت نقره است. همان طور که مشاهده می‌کنید قیمت نقره در نواحی بالاتر (مناطق سبز رنگ) در طول سال ۲۰۲۱ روند متغیری را تجربه کرده است. در این منحنی شاهد پنج چرخه بسیار خشن سه ماهه از تابستان ۲۰۲۰ هستیم. از این پنج چرخه، ۳ چرخه نزولی و ۲ چرخه خنثی بوده است.

بر اساس پیش‌بینی ما قبل از اینکه بازار نقره وارد مرحله گاوی شود، نقره پس از یک صعود موقتی مجددا به زیر ۲۴ یا ۲۵ دلار سقوط می‌کند. در این هنگام، فروشندگان از فروش نقره امتناع خواهند ورزید. انتظار می‌رود نقطه صعود بزرگ از این مرحله شروع شده و به قیمت تاریخی خود نزدیک شود.  

شاخص اول: قیمت طلا

برای اینکه متوجه تاثیر قیمت طلا در قیمت نقره شویم، نمودار قیمتی سه ماهه طلا را در پنجاه سال اخیر بررسی می‌کنیم. این نتایج نشان می‌دهد که در آینده‌ای نه چندان دور، دوباره قیمت طلا صعودی خواهد شد. نکته جالب در این نمودار آنجاست که نقره در صعودهای قیمتی طلا، پشت سر آن حرکت می‌کند. به عبارت دیگر با افزایش قیمت طلا، نقره نیز سیر صعودی پیدا می‌کند.

شاخص دوم: قیمت یورو

یک مثل معروفی در بین معامله‌گران فلزات گرانبها وجود دارد که شاید راهگشای تمام پیش‌بینی‌های قیمت نقره سال آینده باشد. معامله‌گران اعتقاد دارند که درخشش فلزات گرانبها بستگی به افزایش قیمت یورو و کاهش یا ثابت ماندن قیمت دلار دارد. با توجه با نمودار زیر یورو در سال ۲۰۲۱ وارد منطقه حمایتی خواهد شد. مسلما بلافاصله وارد روند صعودی نخواهد شد. اما انتظار می‌رود که از نیمه اول سال ۲۰۲۲ یورو حرکت رو به رشد خود را شروع کند. این آغاز صعود قیمت نقره در بازارهای جهانی خواهد بود.

قیمت نقره سال آینده

شاخص سوم: بازار اوراق قرضه

اهمیت اوراق قرضه به اندازه تاثیر یورو بر قیمت نقره نیست. بازده اوراق قرضه با بازده فلزات گرانبها رابطه عکس دارد. به عبارت دیگر هنگامی که بازده اوراق قرضه پائین باشد، نقره روند رو به رشد خود را شروع می‌کند. در حال حاضر، نمودار هفتگی بازده اوراق قرضه در محدوده باریکی قرار دارد. هر حرکت رو به پائینی منجر به حرکت قیمت نقره خواهد شد. بنابراین پیش‌بینی قیمت نقره سال آینده می‌تواند منجر به شروع یک بازار گاوی عظیم شود. آنچه که ما را متقاعد به رسیدن قیمت نقره به قیمت اوج خود در سال ۲۰۲۳ می‌کند، افزایش قیمت یورو و کاهش بازده اوراق قرضه به صورت همزمان است.

موقعیت‌یابی بازار آتی (سی او تی)

سی او تی (COT) به معنای تعهدات معامله‌گران (Commitment of Traders) است. سی او تی گزارشی است که به صورت هفتگی توسط کمیسیون معاملات آتی کالاها عرضه می‌شود. این گزارش موقعیت هر کدام از معامله‌گران را در بازار فاش می‌کند. سی او تی نشان می‌دهد که پول‌های کلان موجود در بازار در کجاها سرمایه‌گذاری شده است. بنابراین هر معامله‌گر بازار از روی این گزارشات متوجه انباشتگی سرمایه در بخش‌های مختلف بازار می‌شود. برای اینکه در سال ۲۰۲۲ قیمت نقره شروع به رشد کند، نیاز به حضور معامله‌گران عمده در بازار نقره داریم. شاید این امر به همراه افزایش قیمت نقره منجر به اوج قیمت تاریخی نقره شود.

خلاصه بحث قیمت نقره سال آینده

قیمت نقره سال آینده شمسی به اما و اگرهای زیادی بستگی دارد. اما بر اساس تحلیل‌های موسسات مالی معتبر، پیش‌بینی‌های نسبتا دقیقی را می‌توان ارائه کرد. دقیقا سال ۲۰۱۹ بود که بازار نقره یک بازار گاوی را تجربه کرد. همین امر باعث رشد عجیب نقره نسبت به سال‌های قبل شد. اما با وقوع کرونا، قیمت نقره در هم شکست. موسسات مالی معتقدند که سال ۲۰۲۲ سال شروع رشد قیمت نقره خواهد بود.

البته این امر به قدرت یورو بستگی دارد. در صورتی که یورو بتواند روند فعلی خود را ادامه دهد، شاهد رشد قابل توجه فلز نقره خواهیم بود. نکته قابل توجه این است که اگر نقره در سال ۲۰۲۲ روند رو به رشد خود را ادامه دهد، مسلما برای سال ۲۰۲۳ نیز ماجرا همین خواهد بود. باید خاطر نشان کرد که علاوه بر چهار شاخص فوق، عوامل دیگری نیز بر قیمت نقره سال آینده تاثیرگذار خواهد بود.

شاید به جرات بتوان گفت که قراردادهای آتی نقره و تقاضای صنعتی نقره دو عامل بسیار تاثیرگذار در روند بازار نقره است. این امید وجود دارد که پس از گذار از دوران کوید ۱۹، بازار نقره وارد دوران ثبات شده و روند رو به رشد خود را آغاز کند. باید در نظر گرفت که سیاست‌گذاری‌های بانک‌ مرکزی اروپا و ایالات متحده آمریکا نیز در این روند بی‌تاثیر نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟

×