عیار نقره چیست؟ انواع روش‌های عیارشناسی نقره

عیار نقره

از آنجایی که نقره خالص بسیار نرم و غیرقابل پردازش است، آن را با میزان کمی از سایر فلزات ترکیب می‌‏کنند تا برای تولید وسایل و زیورآلات مختلف مناسب شود. به میزان وجود نقره در هر آلیاژ، عیار نقره می‎گوییم. عیار در واقع نوعی واحد اندازه‎گیری است که میزان خلوص فلزات گران‎بها را تعیین می‏‌کند. اگر قصد خرید زیورآلات نقره را دارید بهتر است با عیار آن و روش‏‌های تشخیص نقره اصل آشنا شوید.

انواع عیار نقره

نقره بر اساس کاربرد آن، در سراسر جهان با عیارهای مختلفی تولید می‎شود. این عیار با اعداد مختلفی نشان ‎داده ‎می‎شود. عیار ۷۵۰، ۸۵۰، ۹۰۰، ۹۲۵، ۹۵۰، ۹۵۸ و ۹۹۰ از جمله عیارهای مرسوم نقره است که معروف‎ترین آن‎ها ۹۲۵ است که به آن نقره استرلینگ می‌گویند. نقره ۹۹۹ خالص‎ترین نوع نقره است که به‎دلیل نرمی زیاد قابل استفاده در زیورآلات نیست.

 برای آن‎که بدانید نقره استرلینگ چیست بهتر است نگاهی به ترکیبات آن بیندازیم. در این عیار، ۹۲٫۵ درصد از فلز نقره با ۷٫۵ درصد مس ترکیب شده ‎است به همین دلیل به این نوع نقره، نقره ۹۲۵ هم گفته ‎می‎شود.

نقره۸۵۰ عیار دیگری از نقره است. طبق آن‏چه در مورد نقره ۹۲۵ گفته ‎شد، این عیار از ۸۵ درصد نقره تشکیل می‎شود و بیشتر برای ساخت انواع سکه و ظروف نقره کاربرد دارد. علاوه ‏بر این، عیار ۹۵۸ و ۹۵۰  که خلوص بیشتری نسبت به نقره ۹۲۵ دارند به‏ ترتیب به نقره انگلیسی و فرانسوی مشهور است. سکه‎‌های نقره معمولاً از عیار ۹۰۰ برخوردارند.

با این وجود، اکثر زیورآلات و محصولات نقره ایران، ایتالیا، ترکیه و اکثر کشورها از نوع نقره استرلینگ است.  معمولاً متقلبان برای سود بیشتر از نقره تقلبی برای تهیه زیورآلات استفاده می‏‌کنند. برای همین بهتر است قبل از خرید نقره، با روش‎های تشخیص نقره اصیل و نکات مربوط به آن آشنا باشید.

روش‌‏های عیارسنجی نقره

برای شناسایی نقره اصل و عیارشناسی نقره راه‏‌های زیادی وجود دارد. یکی از روش‏‌های تشخیص نقره تقلبی از اصل، توجه به عدد نوشته‏ شده بر روی آن است. این عدد که به آن «انگ» می‎گویند، میزان نقره خالص به‏ کار رفته در زیورآلات را مشخص می‏‌کند. برای مثال عدد ۹۲۵ که در گوشه‌ای از انگشترهای نقره نما دیده می‌شود، به ‏معنای آن است که محصول خریداری شده شما از نوع  نقره استرلینگ است.

هرچند این عدد میزان عیار نقره را مشخص می‏‌کند، اما جعل آن برای متقلبان کار خیلی سختی نیست. پس می‌‏توان از روش‏‌های دیگری برای عیارسنجی نقره استفاده کرد.

استفاده از حواس بویایی و شنوایی

یکی از آسان‏ترین روش‌‏های عیارشناسی نقره تشخیص صدای آن است. اگر با یک تکه فلز به نقره ضربه وارد کنید در صورت اصیل بودن آن، صدایی شبیه زنگ خواهید شنید و در غیراین ‎صورت، صدا به صورت بم خواهد بود. این روش برای زیورآلات ظریف مناسب نیست و علاوه ‎بر آن به تجربه زیادی نیاز دارد. همین‎طور نقره خالص فاقد بوی تند است. هرچه میزان مس آن بیشتر باشد، بوی آن قوی‎تر است. این روش، یکی دیگر از راه‎های عیارسنجی نقره است.

محلول یخ

مهم‎ترین ویژگی نقره، رسانایی بالای آن است که به‎ همین دلیل می‌‏تواند حرارت را به سرعت از خود عبور دهد. این خصوصیت در شناسایی نقره تقلبی به شما کمک می‏‌کند. نقره مورد نظر خود را همراه با قطعه‎ای از فلز دیگر روی مقداری یخ قرار‏ دهید و چند ثانیه صبر ‎کنید. اگر قطعه مورد نظر سردتر از قطعه دیگر شد دلیلی بر اصل ‏بودن آن است.

استفاده از آهن‎ربا

یکی از ترفندهایی که می‏‌تواند در تشخیص نقره از سایر فلزات مثل آهن به شما کمک کند، استفاده از آهن‏ربا است. فلز نقره به آهنربا نمی‎چسبد، پس درصورت اتصال می‎توانید به خالص‎ بودن آن شک کنید.

روش‎های گفته‎ شده بسیار آسان و خانگی است، اما عیارشناسی نقره را به ‎صورت دقیق انجام نمی‌‏دهد. انواع روش‌‏های شیمیایی برای شناسایی نقره تقلبی از اصل وجود دارد که به دو نمونه اشاره می‎کنیم.

تست نیتریک اسید

با دستکش چند قطره اسید نیتریک روی نقره مورد نظر بریزید. بعد از گذشت چند ثانیه یک قطره جوهر نمک اضافه‎ کنید. اگر لکه سفید مشاهده ‎کردید می‌‏توانید به اصل ‎بودن آن مطمئن شوید.

محلول شورتر

شورتر یک محلول شیمیایی برای شناسایی فلزات است. برای تشخیص نقره اصل ابتدا چند قطره محلول شورتر را با احتیاط روی قطعه مورد نظر می‎ریزیم و سپس با دستمال آن را پاک می‎کنیم. اگر رد باقی ‎مانده سیاه بود نشان‌‏دهنده این است که نقره مورد نظر، نقره استرلینگ است.

این روش‎ها اگرچه دقت بیشتری دارد اما ممکن است به زیورآلات نقره شما آسیب برساند. بنابراین بهترین راه برای اطمینان از اصالت نقره ‎خریداری ‎شده، انتخاب یک فروشگاه معتبر است. ما در نقره نما زیباترین زیورآلات را با عیار نقره استاندارد برای شما فراهم کرده‎ایم.

One thought on “عیار نقره چیست؟ انواع روش‌های عیارشناسی نقره

  1. جواهر says:

    بسیارعالی است پن یک دستبنددارم روکش آب طلاست ولی مارک یاشماره ندارد قدیمها مادربزرگم داده یزبراش ساختن ولی میگن نقره نیست چگونه میتوانم این راهایی که توی مقاله نوشته شده امتحان کنم باتشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟

×