رزگلد و انتخاب زیورآلات و جواهرات

رزگلد

معمولا یکی از چالش‌های بزرگ عروس‌خانم‌ها انتخاب لباس عروس هست. بعد از اینکه لباس عروسی انتخاب شد، نوبت انتخاب و خرید زیورآلات و جواهرات عروسی هست. جواهر رزگلد به خاطر زیبایی رنگ، دوام و قیمت پائین‌تری که به نسبت بقیه جواهرات داره، گزینه خیلی مناسبی برای خرید هست. رُزگلد یا طلای روسی از ترکیب طلای خالص با مس و کمی نقره به دست می‌آید. به همین خاطر قیمت آن پائین‌تر است. رزگلد در شرایط اقتصادی فعلی در کنار نقره طرفداران زیادی داره. پس این مقاله می‌تونه راهنمای خوبی برای خرید رزگلد عروسی باشه. فقط یادتان باشد که قبل از خرید، تصمیم خود را در مورد نوع طلای روسی گرفته باشید. باید مشخص کنید که دستبند یا انگشتر یا گوشواره یا گردنبند یا ست یا سرویس می‌خواهید. به هر صورت تمامی این انتخاب‌ها بستگی به مدل مو و استایل عروس‌خانم هم دارد.

رزگلد یا طلای روسی چیه؟

رنگ طلای خالص، زرد متمایل به قرمز هست. اما رنگ طلا به این خلاصه نمی‌شود. معمولا طلا در رنگ‌های مختلفی ساخته می‌شود. مهمترین طلاهای موجود در بازارهای جهانی عبارتند از طلای سفید، طلای زرد، طلای سبز و طلای قرمز. ما در این مقاله در مورد طلای قرمز یا رُزگلد صحبت خواهیم کرد. طلای روسی یک آلیاژ معروف در صنعت جواهرات و زیورآلات هست. همون طور که گفتیم رزگلد رو از ترکیب طلای خالص، نقره و مس درست می‌کنند. ترکیب این سه فلز به گونه‌ای هست که در ساختار اون از 75 درصد طلای خالص، 4 درصد نقره و 21 درصد مس استفاده می‌کنند.

رزگلد

 رزگلد به خاطر مس موجود در آن بسیار محکم هست. و رنگش در حالت معمولی متمایل به صورتی هست. یکی از دلایلی که رُزگلدطرفدار زیادی داره اینه که رنگش گرمه و رنگ صورتی پوست رو برجسته نشون می‌ده. به همین خاطر رزگلد به خوش استیل‌ترین جواهر صنعت زیورآلات معروفه. به خاطر استحکام طلای روسی، از این آلیاژ در ساخت ساعت‌های طلا استفاده می‌کنند. پس اگر جایی ساعت طلا دیدید، مطمئن باشید که از طلای روسی ساخته شده.    

چرا طلای روسی می‌گن؟

ظاهرا رُزگلد در قرن نوزدهم میلادی در کشور روسیه با عیار پائین‌تر تولید می‌شده و رواج داشت. و به همین خاطر به اون طلای روسی گفته می‌شه. البته اصطلاح طلای روسی منسوخ شده و به اون رُزگلد می‌گن. از اوایل قرن بیستم بود که به طور گسترده از این نوع طلا در ساخت جواهرات و زیورآلات استفاده شد.

رزگلد یا طلای روسی بر اساس عیار

همون طور که در مورد نقره گفتیم، نقره استرلینگ دارای عیار 925 هست. یعنی 92/5 درصد نقره و 7/5 درصد مس یا نیکل. در مورد رزگلد هر چقدر میزان طلای موجود در آن کمتر باشد، عیار آن نیز کمتر می‌شود. در بازار معمولا طلای روسی در عیار 18 و در سه نوع مختلف به فروش می‌رسد. این سه نوع عبارتند از رزگلد صورتی، رُزگلد 18 عیار فاقد نقره و رزگلد 18 عیار دارای نقره. رزگلد صورتی از ترکیب 75 درصد طلای خالص، 20 درصد مس و 5 درصد نقره درست می‌شود. رُزگلد 18 عیار فاقد نقره از ترکیب 75 درصد طلای خالص و 25 درصد مس ساخته می‌شود. در مقابل، رُزگلد 18 عیار دارای نقره از ترکیب 75 درصد طلای خالص، 22/5 درصد مس و 2/75 درصد نقره ساخته می‌شود.

البته در برخی موارد رُزگلد با عیار 12 و 14 نیز ساخته می‌شود. در بافت طلای روسی 12 عیار از 50 درصد طلای خالص و 50 درصد مس استفاده می‌کنند. در ساختار طلای 14 عیار از 58/3 درصد طلای خالص و 42/7 درصد مس استفاده می‌کنند. مسلما قیمت این نوع طلای روسی ارزان‌تر از نوع 18 عیار آن است. در بین خانم‌هایی که اهل زیورآلات خاص هستند، اسم طلای تاج هم شنیده می‌شود. طلای تاج یا Crown به طلای روسی یا رزگلد گفته می‌شه که عیار آن 22 هست. به این ترتیب مقدار طلای خالص در طلای تاج حدود 91 درصد بوده و بقیه آن از مس و نقره تشکیل می‌شه.

طلای سفید در مقابل رزگلد

طلای سفید مثل طلای روسی یک آلیاژ هست که از ترکیب 75 درصد طلا و 25 درصد نیکل، روی، نقره یا پالادیوم ساخته می‌شه. معمولا در ترکیب حلقه طلای سفید از نیکل استفاده می‌کنند. دلیل این استفاده به خاطر سختی بسیار بالای نیکل هست. نکته‌ای که باید به اون توجه کرد اینه که نیکل شاید باعث حساسیت پوستی در خانم‌ها یا آقایان شود. در صورتی که بخواهند رنگ طلای سفید رو به زرد کم رنگ یا قهوه‌ای تبدیل کنند، از آبکاری رادیوم استفاده می‌کنند. در حلقه یا انگشتر طلای سفید از 90 درصد طلای خالص و 10 درصد نیکل استفاده می‌کنند.

رزگلد رو چه جوری ست کنیم؟

از وقتی که رنگ‌های متنوع و مختلف وارد دنیای مد و فشن شد، استفاده از طلای روسی گسترش یافت. نکته‌ای که بسیار مهمه اینه که رُزگلد با هر رنگ پوستی عالی به نظر می‌رسه. انگار که طلای روسی رنگ مکمل پوست هر خانمی هست. در مورد لباس هم همین طور عمل می‌کنه.

ست کردن رزگلد با طلای سفید یا نقره

معمولا در مورد انگشتر بهتر هست که قاب انگشتر از رزگلد باشه و نوار اون از طلای سفید یا نقره استرلینگ. همین ترکیب رو می‌شه در مورد گوشواره و دستبند هم انجام داد. برای مثال شما می‌توانید از گردنبندهای چند لایه که از طلای روسی و نقره تشکیل شده استفاده کنید. یا می‌تونید یک دستبند چوکر یا چندلایه از طلای روسی و نقره درست کنید.

رزگلد و سنگ

رزگلد با اکثر سنگ‌های قیمتی به خوبی ست می‌شه و جذابیت بیشتری پیدا می‌کنه. به همین خاطر بهترین گزینه برای حلقه نامزدی هست. خیلی از طرح‌های ویکتوریا از ترکیب سنگ‌های قیمتی و طلای روسی درست می‌شه. برای مثال بهتره که طلای روسی رو با یک سنگ صورتی رنگ مثل الماس صورتی، یاقوت کبود ست کنید. این جوری ظاهری شگفت‌انگیز به شما می‌ده.

سنگ های قیمتی صورتی وقتی روی گلد رز قرار می گیرند ظاهری شگفت انگیز دارند. انتقال از فلز به سنگ جواهر برای چشم آسان است و این دو رنگ مکمل یکدیگر هستند. البته این ترکیب یک ترکیب دل بخواهی هست. چون که بعضی خانم‌ها از کنار هم قرار گرفتن فلز و سنگ صورتی در کنار هم لذت نمی‌برند. اگر شما از این دسته خانم‌ها هستید، می‌تونید طلای روسی رو با سنگ‌های آبی، قرمز، بنفش، سفید، مشکی یا قهوه‌ای ست کنید. البته شاید طلای روسی با سنگ سبز زیاد جالب به نظر نرسه، اما بیشتر بستگی به رگه‌های سنگ سبز داره. در کنار رنگ طلای روسی و رنگ سنگ‌ها، رنگ زمینه پوست شما هم بسیار مهم است. قبلا در یک مقاله به طور کامل در این مورد صحبت کرده‌ایم.

ست کردن طلای روسی با لباس باز و رنگ‌های خنثی

ترکیب رزگلد با لباس باز جنگ می‌کنه. اگر آدم جسوری هستید، می‌تونید طلای روسی رو با لباس‌های رنگ صورتی، فیروزه‌ای، مرجانی یا کبریتی ست کنید. اینجوری طلای روسی خودش رو خوب نشون می‌ده و چهره بهشتی به شما می‌ده. این ترکیب برای تعطیلات آخر هفته و مهمانی‌های دلچسب، فوق‌العاده هست. البته اگر رنگ لباستون سفید، مشکی، خاکستری، کرم و سورمه‌ای باشه، رزگلد می‌تونه بیشترین هماهنگی رو ایجاد بکنه. این ترکیب حس مدرن بودن و ظریف بودن رو در یک خانم ایجاد می‌کنه. تضاد گرمای رنگ طلای روسی با رنگ‌های تیره خیلی عمیقه و این می‌تونه باعث نوازش چشم بیننده بشه. البته دقت کنید که صرف نظر از اینکه از چه رنگ لباسی استفاده می‌کنید، رزگلد همیشه خودش رو از میان تمامی رنگ‌ها نشون می‌ده.

رزگلد

استفاده از ساعت رزگلد

در بیشتر مواقع ساعت رزگلد تکمیل‌کننده لباس شماست. ساعت رزگلد با هر موقعیتی سازگاره. به عبارت دیگه استایلتون رو می‌سازه. شما می‌تونید ساعت طلای روسی رو همراه با یک دستبند در دست دیگه‌تون ست کنید. اما باید دقت کنید که نقطه تمرکز طرف مقابلتون ساعت رزگلد باشه. به همین خاطر بایستی دستبند زیاد توجه طرف مقابل رو جلب نکنه. می‌تونید از دستبند سفید استفاده کنید تا قرمزی ساعت رزگلد رو از بین نبره.

حرف آخر

اگر دوست دارید که در بین جمعیت زیاد مثل یک فرشته مشخص باشید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که طلای روسی استفاده کنید. رزگلد پر از ظرافت و معانی عمیق زیبایی است. چیزی که طلای روسی رو متمایز می‌کنه اینه که هیچ فلزی رنگ اون رو نداره. در واقع طلای روسی دنیای مد و فشن رو به چالش کشیده و یکی از اولین گزینه‌ها برای معرفی ترندهای جدید در صنعت مد و فشن هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟

×