چه جوری تشخیص بدم که نقره من استرلینگ هست یا نه؟

تشخیص نقره استرلینگ

اگه یادتون باشه توی یک مقاله به صورت خلاصه گفتیم که نقره استرلینگ چی هست و مختصری هم در مورد روش شناسایی اون صحبت کردیم. توی این مقاله قصد داریم که به طور مفصل در مورد روش تشخیص نقره استرلینگ اطلاعاتی در اختیارتون بگذاریم. این اطلاعات باعث می‌شه که شما یک بار برای همیشه روش‌های شناخت نقره استرلینگ رو یاد بگیرد. لطفا با ما همراه باشید و اگر نقطه نظری دارید، در پایان مقاله با نقره نما به اشتراک بگذارید.

قبلا هم گفتیم که نقره استرلینگ نقره خالص نیست. بلکه آلیاژی مرکب از ۹۲/۵ درصد نقره و ۷/۵ درصد فلزات دیگر هست. در مورد روش ظاهری تشخیص هم گفتیم که معمولا در یک جای مخفی از نقره استرلینگ علامتی حک می‌کنن که نشون می‌ده آیا اصل هست یا نه. علامت‌هایی مثل 925 یا .925 یا S925 و یا خود کلمه Sterling. به غیر از این علامت، نشانی هم خود سازنده نقره استرلینگ روی نقره می‌زنه که به اون نشان کیفیت گفته می‌شه. اگر به احتمال چند درصد، نقره شما حاوی این علامت نبود، یک سری روش هست که می‌تونه در تشخیص نقره استرلینگ به شما کمک کنه. یک نکته‌ای که باید به اون توجه کنید اینه که در برخی از موارد حتی با وجود درج علامت 925 روی نقره، زیورآلات شما ممکن هست که استرلینگ نباشه. پس حتما لازمه که روش‌های تشخیص نقره استرلینگ رو کامل بدونید. برخی از این روش‌ها یک آزمایش بسیار ساده هست که در عین حال جالب و جذاب هم هست. اما جای نگرانی نداره. اگه به هر دلیلی حال و حوصله خوندن مقاله رو ندارید تلفن رو بردارید و با کارشناس نقره نما تماس بگیرید. ما بدون دریافت هیچ اجرتی به جای شما تشخیص می‌دیم.

روش اول: تشخیص نقره استرلینگ از طریق علامت

همون طور که گفتیم در برخی از کشورها علامت نقره استرلینگ روی زیورآلات نقره حک می‌شه. ممکنه در هر کشوری یک علامت خاص درج بشه. هر کشوری یک روشی داره. ایالات متحده، فرانسه و انگلستان هر کدوم یک روش علامت‌گذاری جداگانه‌ای برای تشخیص نقره استرلینگ دارند. آمریکا شناخته‌شده‌ترین روش رو داره که در بالا گفتیم. همون علامت‌های 925 یا .925 و یا S925. این عدد نشون می‌ده که ۹۲/۵ درصد زیورآلات شما نقره هست و بقیه یعنی ۷/۵ درصد دیگه‌اش از سایر فلزات تشکیل شده. در انگلستان معمولا از علامت شیر برای نشون دادن نقره استرلینگ استفاده می‌شه. البته در کنار علامت شیر، اسم شهر سازنده و تاریخ هم درج می‌شه. روش تشخصی نقره استرلینگ در فرانسه شاید جالب‌تر از بقیه باشه. نقره استرلینگی که توی فرانسه ساخته می‌شه حاوی علامت یکی از اساطیر یونان باستان و روم باستان هست. این شخصیت اساطیری، مینِروا هست. مینروا در اساطیر یونان، دختر زئوس هست که از سر زئوس به دنیا اومده و به همین خاطر در روم باستان نشانه خرد و عقلانیت به شمار می‌رفته. چشم‌های مینروا خاکستری و براقه و نشانه پاکی هم هست.

روش دوم: تشخیص نقره استرلینگ از طریق صدا

شاید تعجب کنید، اما از طریق صدا هم می‌شه نقره استرلینگ رو تشخیص داد. نقره استرلینگ یک صدای زنگ بخصوصی داره. این جوری که شما وقتی ضربه آرومی به نقره استرلینگ بزنید معمولا ارتعاشش تا دو ثانیه ادامه پیدا می‌کنه. برای این کار ابتدا زیورآلات یا سکه‌ای که فروشنده قصد داره به عنوان نقره استرلینگ به شما بفروشه رو بین دو تا انگشت نگه دارید و یک ضربه بهش بزنید. صدایی که می‌شنوید بایستی مثل زنگی باشه که رفته رفته طول موجش بیشتر می‌شه. البته این صدا بیشتر از دو ثانیه طول نمی‌کشه. اگه این زنگ رو نشنیدید حتما نقره استرلینگ نیست. دقت کنید که ضربه‌ای که به زیورآلات نقره می‌زنید، محکم نباشه چون که ممکنه صداش خفه بشه.

تشخیص نقره استرلینگ

روش سوم: بو کشیدن

حتما شما هم شنیدید که فلانی بوی نقره تقلبی رو از دور می‌فهمه. البته شاید خنده‌دار باشه، اما در کمال تعجب واقعیت داره. نکته مهم اینه که نقره استرلینگ اصلا بو نداره و شما اگر بویی حس کردید، حتما بدونید که کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه‌ای هست و به احتمال زیاد یک ناخالصی توی زیورآلات نقره مورد نظر شما وجود داره. برای مثال اگه بوی شدیدی از نقره حس کردید، مطمئن باشید که فلز مس به کار رفته در آلیاژ استرلینگ شما زیاد هست. پس حسابی بو بکشید. امکان داره که فروشنده کمی مشکوک بشه، اما اشکالی نداره و شما کارتون رو انجام بدید. یادتون باشه که اکثر فروشنده از این نکته بی‌اطلاع هستند.

تشخیص نقره استرلینگ

روش چهارم: تشخیص نقره استرلینگ با توجه به انعطاف نقره

فلز نقره خیلی منعطف هست و برای اینکه کمی سخت‌تر بشه و آماده ساخت زیورآلات نقره بشه، بایستی چند درصد مس و فلزات دیگه بهش اضافه بشه. دقت کنید که اگر کمی به نقره خالص فشار بیارید، مطمئنا خم می‌شه. اما اگه نقره استرلینگ باشه، خم نمی‌شه. نکته اینجاست که اگر زیورآلات نقره شما به راحتی خم نشه، حتما از نوع استرلینگ هست. حالا اگه آماده‌اید به یک سوال پاسخ بدید. نقره استرلینگ فرانسوی رو چه جوری تشخیص بدیم؟ الف. 925 | ب. شیر | پ. سر مینروا.

روش پنجم: تشخیص نقره استرلینگ با تست اکسیداسیون

این روش مخصوص زیورآلات نقره‌ای هست که مدتی از زمان خرید اونها گذشته و مورد استفاده قرار گرفته. معمولا نقره وقتی در مجاورت هوا قرار می‌گیره اکسید می‌شه و کمی سیاهی به خودش می‌گیره. اصطلاحا چند تا لک بهش می‌خوره. فقط کافیه که یک پارچه سفید به سطح زیورآلات نقره خودتون بکشید. اگه پارچه‌تون کمی سیاه شد، بدونید که با نقره استرلینگ طرفید. اما اگه سیاه نشد، دو تا احتمال هست: یا اینکه از نقره خوب مراقبت شده و دچار هوازدگی نشده و یا اینکه اصلا نقره شما استرلینگ نیست. خودتون بهتر می‌تونید تشخیص بدید.

روش ششم: تشخیص نقره با آهن‌ربا

یکی از روش‌های تشخیص نقره استرلینگ استفاده از آهن‌ربا هست. نقره مثل پلاتین و طلا جذب آهن‌ربا نمی‌شه. به همین خاطر یک آهن‌ربای نسبتا بزرگ رو روی نقره استرلینگی که می‌خواهید خرید کنید قرار بدید. اگه جذب نشد، مطمئن باشید که فلز غیرآهنی هست. متاسفانه بعضی از فروشنده‌ها از بی‌خبری مشتری‌ها استفاده می‌کنند و فولاد ضد رنگ بسیار صیقلی رو به جای نقره استرلینگ قالب می‌کن. اینجاست که آهن‌ربا جواب می‌ده. اما نکته‌ای که باید توجه کنید اینه که این آزمایش به خودی خودش نمی‌تونه این اطمنیان رو در شما ایجاد کنه که فلز مورد نظر شما نقره استرلینگ هست یا نه. پس بهتره که به روش‌های قبلی مراجعه کنید و روش‌های تشخیص بالایی رو یکی یکی امتحان کنید.

تشخیص نقره استرلینگ

روش هفتم: آزمایش یخ. عجیبه نه!!

قبلا گفتیم که نقره یکی از قوی‌ترین هدایت‌کننده‌های گرما هست. یعنی گرما و حرارت رو بسیار سریع هدایت می‌کنه. به همین خاطره که در صنایع الکترونیک خیلی ازش استفاده می‌شه. یکی از روش‌های جالبی که برای تشخیص نقره بودن زیورآلات شما وجود داره، استفاده از یخ هست. برای این کار می‌تونید دو تا آزمایش انجام بدید. آزمایش اول: زیورآلات نقره رو روی یک سطح صاف مثل یک میز قرار بدید. حالا یک تکه یخ روی زیورآلات نقره بگذارید و یک تکه یخ روی سطح میز. اصولا یخ روی نقره باید سریع‌تر از یخ روی میز ذوب بشه. دلیلش هم قدرت بالای نقره در انتقال گرما هست. آزمایش دوم: توی یک کاسه کوچک چند قالب یخ کوچولو قرار بدید. بعد زیورآلات نقره خودتون رو همراه با یک فلز دیگه مثل سکه داخل اون قرار بدید. بعد از ده ثانیه هر دو فلز رو لمس کنید. حتما و حتما بایستی سرمای بیشتری رو توی نقره حس کنید. این نشون می‌ده که نقره شما اصل هست. البته روش‌های تشخیص قبلی رو هم در نظر بگیرید. حالا نوبت سوال و جواب هست. اگه آهن‌ربا به زیورآلات شما بچسبه، جنسش از چیه؟ الف. نقره خالص | ب. استیل ضد زنگ | پ. نقره استرلینگ

روش هشتم: از یک کارشناس خبره استفاده کنید

ممکنه که شما همه روش‌های تشخیصی که در بالا به اونا اشاره شد رو انجام بدید، اما باز هم شک داشتید. در این جور مواقع می‌تونید با نقره نما تماس بگیرید و از راهنمایی‌های رایگان کارشناس فنی ما بهره‌مند بشید. کافیه که یک پیام توی واتس اپ به ما بدید و اسمتون رو بنویسید، کارشناس ما خودش با شما تماس می‌گیره. کارشناسان نقره نما علاوه بر تجربه چندین ساله در بازار نقره ایران از دانش جواهرسازی و تعمیر زیورآلات نقره هم برخوردارند. پس بهترین راهنمایی رو می‌تونن به شما ارائه بدن. منتظر تماس شما هستیم.

روش نهم: استفاده از آزمایش اسید نیتریک

روش تشخیص نقره با مواد اسیدی مخصوص متخصصان نقره هست. پس همین اول باید هشدار بدیم که این آزمایش رو توی منزل به هیچ وجه انجام ندید. اسید در هر شکلی خطرناک هست و تماس اون با پوست یا استنشاق اون می‌تونه آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سلامتی شما وارد کنه. پس این آزمایش رو به متخخص نقره و جواهر بسپارید. در این روش تشخیص نقره اصل از غیر اصل، ابتدا یک خش کوچولو در نقره ایجاد می‌کنند. بعد کمی اسید نیتریک به اون قسمت خش خورده می‌زنن. اگر اون قسمت به رنگ سبز دراومد، زیورآلات شما حتما تقلبی هست. اما اگه قسمت خش خورده، کرم رنگ شد، فلز مورد نظر شما نقره هست. اخیر یک کیت تشخیص خانگی هم وارد بازار شده که شما می‌تونید با استفاده از اون از نقره بودن زیورآلات خودتون مطمئن بشید. فقط حتما و حتما از عینک و دستکش استفاده کنید.

تشخیص نقره استرلینگ

روش دهم: ارسال نقره به آزمایشگاه

اگر به هر دلیلی از هیچ کدوم از روش‌های بالا نتیجه نگرفتید، می‌تونید نقره مورد نظرتون رو به یک آزمایشگاه طلا و نقره ارسال کنید. شاید توی شهرتون نتونید همچین آزمایشگاهی پیدا کنید. نگران نباشید، دو تا آزمایش وجود داره که یکی با استفاده از دستگاه آنالیز XRF انجام می‌شه و اون یکی با طیف‌سنجی جرمی. در روش دوم ساختار ملکولی و شیمیایی نقره بررسی می‌شه. این روش کاملا تخصصی هست و در خانه قابل انجام نیست.

2 thoughts on “چه جوری تشخیص بدم که نقره من استرلینگ هست یا نه؟

  1. مجتبی نورایی says:

    درود استاد. و همراهن گرامی البته مکمل فرمایشات شما یک روش دیگه هست که خیلی راحته و برای اشیاء نشکن مانند سکه و دیگر نقره جات ورقی خوب جواب میده و اونهم روش انداختن روی زمین از فاصله زانو است که اگر چند بار تمرین و تکرار کنند صدای نقره رو از دیگر فلزات تشخیص میدن.
    نقره رو اگر از هم سطح زانو به زمین سیمانی یا موزائیک و سنگ بندازند صدای نقره انحصاری است و دقیق.
    مجتبی نورایی گیلانغرب..مدیر گالری گیلانغرب انتیک.

    • نقره نما says:

      آقای نورایی عزیز
      سلام و وقت بخیر.
      خیلی خوشحالیم که در خدمت شما دوست و همکار گرامی هستیم. باعث افتخار ماست.
      روشی که گفتید بسیار تخصصی هست و شاید افراد عادی نتونند این رو انجام بدهند. به قول شما نیاز به تمرین داره. باز هم از کامنت ارزشمند شما ممنونیم.

      نقره نما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟

×