چرا در نقره سرمایه گذاری کنم؟ آره یا نه؟ صفر تا صد

سرمایه گذاری در نقره

دو سالی می‌شه که دنیا دچار یک بحران عجیب و غریبی به نام کوید 19 یا ویروس کرونا شده. بعد از جنگ جهانی دوم همچین اتفاقی سابقه نداشته که همه کسب و کارها دچار رکود بشن و افراد زیادی شغلشون رو از دست بدند. به دنیال کاهش تولید کارخانجات مادر و کوچک شدن اقتصاد کشورهای مختلف، استقبال از طلا و نقره و دیگر فلزات گرانبها به عنوان پشتیبان دارایی‌ها و اموال توی دنیا افزایش پیدا کرده. شاید در دو سال اخیر، سرمایه گذاری در نقره و دلایل آن از بیشترین سوالاتی باشه که مرتب از کارشناسان نقره نما پرسیده می‌شه. به همین خاطر تصمیم گرفتیم که یک سری اطلاعات جامع در این مورد در اختیار شما خوانندگان عزیز قرار بدیم.

یک واقعیت عجیب در مورد نقره

همین رو بدونید که استفاده فراوان نقره در صنعت باعث شده که سرمایه گذاری در نقره توجیه‌پذیر بشه. اگر اخبار را پیگیری کنید متوجه می‌شید که محیط زیست و اقبال فزاینده نسبت به انرژی‌های سبز باعث شده که سرعت تولید صفحات خورشیدی روز به روز افزایش پیدا کنه. همون طور که می‌دونید نقره به دلیل برخورداری از هدایت حرارتی بالا نقش مهمی در ساخت صفحات خورشیدی داره. اگر کاربرد نقره در تولید برق خورشیدی را در کنار سایر کاربردهای نقره در صنایع مختلف بگذارید، اعداد سرسام‌آوری به دست می‌یاد. به طور کلی 56 درصد نقره تولید شده در جهان به صورت سالانه به سمت صنعت می‌ره و بقیه در بازارهای مختلفی مثل فشن و مد، ظروف و دکوراسیون سرازیر می‌شه.

نکته بسیار مهم اینه که چون بازیافت نقره مورد استفاده در صنایع مختلف مثل الکترونیک بسیار سخت و هزینه‌بر هست، هر ساله صنایع مختلف مجبور به خرید مجدد نقره از بازارهای جهانی هستند. و این یعنی تقاضای بالا و عرضه محدود نقره. حتما فرمول الاکلنگی عرضه و تقاضا و رابطه اون با قیمت رو می‌دونید. اینکه هر چقدر تقاضا بره بالا و عرضه کم باشه، قیمت می‌ره بالا. این عدد در مورد طلا، 12 درصد هست و نشون می‌ده که نقره مثل یک اژدهای خفته‌ای هست که روز بروز حجم بازارش بیشتر و بیشتر می‌شه. قبلا هم گفتیم که پیشرفت تکنولوژی ساخت زیورآلات نقره و شباهت حیرت‌انگیز اون با طلا و همچنین بالا بودن قیمت طلا، مصرف‌کنندگان مد و فشن رو به سمت نقره سوق داده. پس با این توضیحات مطمئن باشید که نقره رو می‌تونید به سبد سرمایه‌گذاری خودتون اضافه کنید.

سرمایه گذاری در نقره در کشور ایران

واقعیت این هست که نقره بعد از طلا، دومین فلز گرنبهای رایج در سبد سرمایه‌گذاری بازارهای جهانی به شمار می‌ره. اما تو کشور ما این چنین نیست. شاید علتش این باشه که اطلاعات ما از سرمایه گذاری در نقره بسیار کم هست و مردم به سرمایه گذاری در طلا عادت پیدا کردند. اگر “یک واقعیت عجیب در مورد نقره” رو یک بار دیگه بخونید، فکر می‌کنم نظرتون عوض می‌شه. به یاد داشته باشید که نقره چه نقش مهمی در صنعت ایفا می‌کنه و تقاضا برای اون خیلی زیاد هست.

وضعیت کشور ما چه جوری هست؟

تورم در کشور ما سال به سال در حال جابجا کردن رکوردهای بی‌سابقه‌ای هست و کلا اوضاع خوبی رو شاهد نیستیم. در چنین وضعیت وخیم اقتصادی لازم هست که هر کدوم از افراد جامعه برای حفظ ارزش اموال و دارایی‌های خودشون روی یکی از فلزات گرانبها سرمایه‌گذاری کنند. این روش در مقایسه با ریسک بالای مشارکت در بورس و ارزهای دیجیتال حتما جزو بهترین روش‌های ممکن هست. البته هدف اصلی سرمایه گذاری در نقره صرفا حفظ ارزش دارایی‌ها نیست، بلکه منظور از سرمایه‌گذاری، کسب میزان مشخصی سود قابل پیش‌بینی در  بازار پرتلاطم کشورمان است.

چرا ما در مورد نقره اشتباه فکر می‌کنیم؟

قبل از اینکه به موارد مهم سرمایه‌گذاری در نقره بپردازیم، چندین پیش‌فرض ساده اقتصادی رو مطرح می‌کنیم تا تصویر ذهنیتون از نقره شکل بگیره:

نقره حباب ندارد

قیمت نقره با بالا و پائین رفتن قیمت دلار تغییر می‌کنه. پس نقره وابسته به دلار ایالات متحده آمریکاست. اما تفاوتی که نقره با طلا داره اینه که نقره حباب قیمتی نداره.

ریسک سرمایه گذاری در نقره پائین است

قیمت نقره در مقایسه با طلا بسیار پائین هست. بنابراین در صورتی که قیمت نقره پیشرفت زیادی نکرد، خواب سرمایه شما بسیار کمتر از خواب سرمایه شما روی طلا خواهد بود. پس در یک کلام سرمایه گذاری در نقره ریسک بسیار پائینی دارد.

کرونا در حال اتمام است!

هر چقدر صنایع مختلف از رونق خوبی برخوردار باشند، تقاضا برای نقره هم بالاتر خواهد رفت. این یعنی افزایش قیمت نقره. به یاد داشته باشید که دوران کرونا در حال به اتمام رسیدن هست. پس برای خرید نقره بیشتر از این وقت خودتان رو تلف نکنید.

انبارهای نقره در راهند

پیش‌بینی می‌شه که با کاهش منابع نقره در جهان و نیاز مبرم صنایع مختلف به نقره، دولت‌ها بالاخره مجبور خواهند شد که اقدام به ذخیره نقره بکنند. این یعنی کاهش عرضه نقره و افزایش بسیار زیاد نقره.

حال که به این پیش‌فرض‌ها توجه کردید، یک سری نکات در مورد سرمایه گذاری در نقره هست که باید ملکه ذهنتون باشه. ما این موارد رو براتون لیست کردیم. آماده باشید تا یکی یکی با هم پیش بریم:

در بهترین زمان تصمیم بگیرید

مسلما هر سرمایه گذاری می‌خواد بدونه که بهترین زمان برای خرید و فروش نقره چه زمانی هست. البته این مورد شامل بورس تهران، فارکس و ارز دیجیتال هم می‌شه. اما تفاوتی که نقره با بورس و ارز دیجیتال داره اینه که بر خلاف این سه تا، نقره تابع حدس و گمان‌های بیشتری هست. برای مثال باید گفت که طی 100 سال گذشته، قیمت نقره بین 4 تا 106 دلار در نوسان بوده. و همین الان نقره به قیمت 26 دلار (27 ژوئن 2021) در بازارهای جهانی مورد معامله قرار می‌گیره. اما چیزی که باید از اون مطمئن باشید اینه که نقره از نظر ریسک سرمایه گذاری بسیار پائین هست.

طلا و نقره رو با هم مقایسه کنید

درسته که قیمت طلا نسبت به نقره بسیار بالاتر هست، اما ما با آمار و ارقامی که ارائه می‌کنیم، این موضوع رو اثبات می‌کنیم که سرمایه گذاری در نقره بسیار مطمئن‌تر هست. یکی از نشانه‌های این اطمینان این هست که در حال حاضر (27 ژوئن 2021) نسبت هر اونس نقره به هر اونس طلا حدود 1:69 (هر اونس نقره 26 دلار و هر اونس طلا 1780 دلار) هست. این نسبت، در طی نزدیک به یک قرن گذشته 1 به 15 بود که این نشون می‌ده، نقره در مقایسه با طلا از ارزش کمتری برخوردار هست. اما افزایش قیمت نقره با شکوفایی اقتصادی بعد از کرونا دور از ذهن نیست.

سرمایه گذاری در نقره

هرگز تخم‌مرغ‌هاتون رو توی یک سبد نگذارید

به قول قدیمی‌ها برای اینکه درآمدت همیشگی باشه، چند تا جا سرمایه گذاری کن. یکی از این جاها می‌تونه خرید نقره باشه. یعنی در کنار طلا، مقداری نقره هم بخر تا تضمین‌کننده یک میزان مشخصی از سرمایه‌ات باشه. شاید یک توضیه هم بد نباشه. یادتون باشه که قرار نیست همه پولتون رو روی طلا و نقره سرمایه گذاری کنید. فقط بین 10 تا 15 درصد سرمایه رو صرف خرید طلا و نقره بکنید. برای رونق کشور لازم هست که پولتون رو به سمت تولید و اشتغال‌زایی ببرید. این یک اصل اساسی در وطن‌دوستی هر فرد ایرانی است.

خرید ارز دیجیتال یا سرمایه گذاری در نقره؟

یاد حرکت اون مجری افتادم که یک اسکناس یک دلاری رو از جیبش درآورد و گفت: این یک دلاری رو می‌بینم. اما ارز دیجیتال تو کو؟؟ تا کنون هیچ کسی نتونسته پیش‌بینی کنه که ارزهای نامرئی دیجیتال ره به کجا خواهند برد. اما چیزی که هست نقره یک کالای سرمایه‌ای قابل لمس و قابل مشاهده هست. از طرف دیگه کسی می‌دونه که آیا ارز دیجیتال ارزش ذاتی داره یا نه؟ نقره و طلا همیشه تاریخ ارزش ذاتیشون حفظ شده و اقتصاد جهانی احترام خاصی به این دو فلز قائله. اگر بازار بورس رو هم نگاه کنیم، هر برگ سهام هم ارزش ذاتی نداره. سهمی که فقط روی تکه کاغذ ارزش داره، نمی‌تونه ارزش ذاتی داشته باشه. نظر شما چیه؟ لطفا در بخش کامنت‌ها، نظرتون رو با خوانندگان نقره نما به اشتراک بگذارید.

اگر قصد سرمایه گذاری دارید، حالت شمش نقره رو بخرید

برای سرمایه گذاری در نقره نبایستی نقره استرلینگ خرید کنید. اگر مقالات قبلی رو خونده باشید گفتیم که نقره استرلینگ حاوی 5/7 درصد فلزات دیگه هست. پس ناخالصی زیادی داره. توصیه می‌کنیم اگر قصد سرمایه گذاری در نقره رو دارید، حتما و حتما شمش نقره خریداری کنید. قبلا در مورد شمش نقره خیلی توضیح دادیم. شاید لازمه که مقاله رو مجددا مطالعه کنید. نکته مهم اینجاست که بعد از اینکه شمش یا شمش‌های نقره رو خریداری کردید، باید جایی رو در نظر بگیرید که از این شمش‌ها مراقبت کنید. شاید داشتن یک گاوصندوق ایمن با کیفیت ساخت عالی بد نباشه. می‌تونید از صندوق‌های بانک هم استفاده کنید.

سرمایه گذاری در نقره

2 thoughts on “چرا در نقره سرمایه گذاری کنم؟ آره یا نه؟ صفر تا صد

  1. عباس says:

    مطلبتون رو دوست داشتم. خوب بود. به نظرتون بورس با نقره چی کار می کنه ؟ این قرارداد چین با معادن نقره ایران چی می کنه؟ ای کاش در این مورد هم یک مطالعه می کردید .

    • alireza najarzadegan says:

      ممنون از لطف شما
      نقره در دراز مدت همیشه صعودی بوده و یکی از دلایلی هم باعث صعودش میشه اینه که کالای مصرفی هست و غیر از زیورالات در صنایع کاربرد بسیاری دارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟

×