پیرسینگ چیه و چه جوری در موردش فکر کنم؟

پیرسینگ

اخیرا استفاده از پیرسینگ نقره به یکی از پرطرفدارترین‌های صنعت مد و فشن تبدیل شده. خاصیت ضدباکتریایی نقره به این موضوع کمک بزرگی کرده. حتما یادتون هست که در مقاله “آشنایی با فواید و خواص درمانی فلز نقره” به طور کامل در مورد ویژگی‌های درمانی نقره صحبت کردیم. در آخر این بخش حتما سری به اون مقاله بزنید. اما راستی می‌دونید پیرسینگ چی هست و اسمش از کجا می‌یاد؟ نگران نباشید. همه چی رو در مورد پیرسینگ به شما خواهیم گفت.

پیرسینگ چیه؟

ما از بچگی دیدیم که وقتی یک دختر بچه به دنیا می‌یاد قبل از یک سالگی حتما نرمه گوشش رو سوراخ می‌کنند. خنده‌دار اینکه ابتدا یک نخ رو از سوراخ رد می‌کنند و چند بار در طول چند روز اون رو جابجا می‌کنند تا جای سوراخ بسته نشه. حتما خیلی هم درد داره. این موضوع یک عرف رایج در همه جای دنیا هست و شاید کشوری نباشه که مردم اونجا این کار رو نکنند.

اما اخیرا مد شده که با جاهای دیگه بدن هم این کار رو می‌کنند. برای مثال بینی رو سوراخ می‌کنند، لاله گوش، زبان، لب و حتی ناف!! به این سوراخ کردن جاهای دیگه بدن به غیر از گوش، پیرسینگ می‌گن. واقعا اتفاق عجیبی هست که این قدر علاقه به سوراخ کردن یا پیرسینگ جاهای مختلف بدن زیاد شده. اما به قول اهالی صنعت فشن، پیرسینگ به ویژه بین جوان‌ها ترند شده. به خاطر اینکه بعد از پیرسینگ کردن، یک سری جواهرات یا زیورآلات به جای سوراخ شده، متصل می‌کنند، به این زیورآلات هم پیرسینگ می‌گن.

پیرسینگ

آیا پیرسینگ قبلا هم وجود داشته؟

کارشناسان باستان‌شناسی بر اساس یافته‌هایی که از گوشه و کنار دنیا به دست اومده اطلاعات جالبی رو در مورد پیرسینگ به ما ارائه می‌دن. ظاهرا یک نقش برجسته توی عراق پیدا شده که یک مرد رو با گوش سوراخ شده نشون می‌ده. که گفته می‌شه متعلق به قرن نهم قبل از میلاد هست. و یا یک مومیایی از مصر کشف شده که متعلق به پنج هزار سال قبل هست و مثل نمونه عراقی گوشش سوراخ شده بوده.

پیرسینگ
اقوام بدوی ساکن در آمریکای لاتین و آفریقا همچنان سنت‌های قدیمی پیرسینگ را حفظ کرده‌اند

تذکر در مورد نکات ایمنی و بهداشتی

مسلما پیرسینگ‌های قدیمی و باستانی با سوزن یا اشیاء نوک تیز انجام می‌شد. اما امروزه حتما باید زیر نظر یک متخصص زیبایی و جراحی انجام بشه. خطر عفونت یکی از اصلی‌ترین خطرات جراجی پیرسینگ هست. خیلی‌ها به خیال اینکه نقره ضد باکتری و کلا ضد میکروب هست، پیرسینگ‌های نقره رو بدون مراجعه به متخصص زیبایی و فقط با رفتن به مراکز تتو و آرایشگاه‌ها به خودشون متصل می‌کنن. لازمه که خیلی دقت کنید. موضوع سلامتی شما در میان هست. نخستین چیزی که باید بدونید اینه که رگ‌های عصبی همه جای بدن پخش هست و کمترین آسیب به این رگ‌ها باعث نقص بخشی از بدن شما می‌شه. بعد از مسائل عصبی، عفونت هم خطر بعدی هست. متاسفانه موارد زیادی دیده شده که افراد دچار عفونت‌های ناشی از پرسینگ بدن شدن.

نکته مهم

برای انجام پیرسینگ حتما و حتما و حتما نزد یک پزشک متخصص و متخصص زیبایی مراجعه کنید. حتما و حتما کنترل کنید که آیا این پزشک مجوز چنین کاری رو داره یا نه. یکی از موضوعاتی که باعث ابتلا به ایدز و هپاتیت می‌شه استفاده از وسایل آلوده برای عمل سوراخ کردن بخش‌های مختلف بدن هست. آوردن گوشت اضافی، پس زدن پیرسینگ، سرطان بافت پرسینگ شده، پارگی رگ‌های عصبی و مواردی این چنین از دیگر خطرات انجام عمل پرسینگ نزد افراد غیرمتخصص هست. پس فریب قیمت‌های پائین پرسینگ رو نخورید. برای پیرسینگ لازمه که همه چیز رو در مورد پزشک بدونید. پس تعارف نداشته باشید و به دقت سرچ کنید. به این موضوع دقت کنید که پزشکی که پرسینگ می‌کنه، سابقه این کار رو داشته باشه. می‌تونید با چند نفر از مراجعین قبلی پزشک مورد نظر صحبت کنید.

پیرسینگ

این افراد پیرسینگ نکنند

خانم‌های باردار به هیچ وجه پیرسینگ نکنند. خطر خونریزی و دردهای عصبی علت اصلی این توصیه ماست. اگر از آن دسته خانم‌هایی هستید که قبل از بارداری، پرسینگ ناف انجام دادید، حتما موقع باردار شدن پرسینگ خودتون رو خارج کنید. همون طور که می‌دونید جفت به ناف مادر متصل هست و با بزرگ شدن شکمتان، خطر آسیب به جنین زیادتر می‌شه.

افراد مبتلا به خودایمنی، هموفیلی و دیابت به هیچ وجه پرسینگ نکنند. در خیلی از موراد دیده شده که زخم ناشی از پیرسینگ خوب نشده و مشکلات جدیدی سر راه بهبود این بیماران ایجاد شده.

افرادی که حساسیت‌های پوستی و یا کک و مک دارند، هرگز پرسینگ نکنن. و لازمه بدونید که هر جایی از بدن رو پرسینگ نمی‌کنن و بعضی از پرسینگ‌ها منجر به عوارض برگشت‌ناپذیر می‌شه. توصیه می‌کنیم قبل از پیرسینگ، یک آزمایش برای حساسیت و آلرژی به فلز بدید. حساسیت به پرسینگ ممکنه باعث اگزما و حتی لنفوسیت پوست بشه. بعد از آزمایش و مشاوره با یک پزشک متخصص هست که تصمیم می‌گیرید آیا پیرسینگ انجام بدید یا نه.

بدن ما با پیرسینگ نقره چه جوری برخورد می‌کنه؟

به این موضوع فکر کنید که پرسینگ نقره شما بعد از عمل و جاگذاری، با بخش داخلی بدن مرتبط می‌شه. پس رعایت بهداشت خیلی اهمیت پیدا می‌کنه. کمترین عفونت باعث پس زدن پیرسینگ می‌شه. و بنابراین هر پرسینگی مناسب بدن شما نیست. پیشنهاد می‌کنیم که ظاهر پیرسینگ شما رو فریب نده. باید ببینید که چه پرسینگی حافظ سلامتی شماست.

پیرسینگ

یک نکته مهم اینه که اگر پرسینگ زیورآلات نقره شما خیلی کوچک باشه، بدن فکر می‌کنه که این زیورآلات، یک شی خارجی هست و شروع می‌کنه به دفع و مقابله با اون. اولین نشانه این موضوع، ورم کردن بخش پرسینگ شده هست. پس پرسینگ نقره شما نباید خیلی کوچک باشه. از اون طرف هم نباید خیلی بزرگ باشه. چون که باعث تروما (آسیب به بدن با منشا بیرونی) می‌شه. اندازه پیرسینگ باید یک چیزی در حد وسط باشه. اندازه پرسینگ با اندازه بدن رابطه مستقیمی داره. هر چقدر جسه بدن بزرگ‌تر باشه، اندازه پرسینگ هم می‌تونه بزرگ انتخاب بشه. البته گفتیم به شرط اینکه باعث ایجاد تروما نشه. این نکته رو خود متخصص زیبایی و جراجی می‌دونه و به جای شما می‌تونه تشخیص بده.

در ایران، بیشتر چه نوع پرسینگی انجام می‌شه؟ یک هشدار!

در کشورمان ایران پرسینگ نرمه گوش از قدیم رایج بوده. اما اخیرا با علاقه جوان‌ها به پرسینگ، بیشتر پرسینگ غضروف گوش و لاله گوش انجام می‌شه. البته در برخی از موارد پرسینگ بینی هم دیده می‌شه. اما ذکر یک نکته مهمه. در ایران تتو و پیرسینگ در مراکز درمانی مجوز انجام نداره. و به همین خاطر یک سری افراد سودجو در آرایشگاه‌ها و مراکز تتو اقدام به پرسینگ می‌کنند. به شما اکیدا توصیه می‌کنیم که به دنبال پزشکان زیبایی متخصصی باشید که حاضر به انجام پرسینگ هستند.   

مال بد بیخ ریش صاحبش!

توی اینستاگرام یا وبسایت‌های مختلف که سرچ کنید، قیمت‌های خیلی ارزونی از پیرسینگ‌های پیدا می‌کنید. از سی هزار تا صد هزار و گاها تا صد و پنجاه هزار تومان. این قیمت‌ها در نگاه اول شاید به نظرتون خوب بیاد. اما این رو در نظر بگیرید که برای پرسینگ مجبورید مبالغ بالایی رو پرداخت کنید و با سلامتی و ایمنی بدنتون معامله کنید. پس فریب قیمت‌های پائین رو نخورید و با دقت زیادی اقدام به خرید پیرسینگ نقره یا طلا کنید.

اگر بدنم به پیرسینگ جواب نده، راه دیگه‌ای نیست؟

اگر بدن شما به پیرسینگ پاسخ مثبت نده و به هر دلیلی برای سلامتی شما خوب نباشه، یک راهکار ایمن و سالمی وجود داره. در این مواقع می‌تونید از پرسینگ‌های چسبی یا نصبی و یا مغناطیسی (آهنربایی) استفاده کنید. توی بازار به این پیرسینگ‌ها، پیرسینگ فِیک می‌گن. اما نگران چیزی نباشید. قرار نیست که شما واقعی بودن پیرسینگ رو به کسی ثابت کنید. حال خودتون خوب بشه، کافیه. این پیرسینگ‌ها هیچ خطری برای شما نداره و برای گوش، بینی و لبتون مناسب هست. ما پیرسینگ نصبی رو بیشتر از دوتای اول توصیه می‌کنیم. طول عمر این پیرسینگ‌ها بیشتره. روی پیرسینگ نصبی یک شیاری وجود داره که با قرار گرفتن روی گوش و بینی، از افتادن پیرسینگ جلوگیری می‌کنه.

نکات زیاد پرسینگ و پیرسینگ نقره در مقالات آینده

به دلیل استقبال شما جوانان عزیز و مخاطبان محترم ما‌ از پیرسینگ، نقره نما قصد داره که در مقالات بعدی اطلاعات کاملی رو در مورد انواع پیرسینگ، روش‌های انجام اون، نحوه انتخاب نقره پیرسینگ مناسب و مدل‌های مختلف پیرسینگ نقره به شما عزیزان ارائه کنه. از شما درخواست داریم با کامنت‌های پیش‌برنده خودتون ما رو در اطلا‌رسانی بیشتر یاری دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟

×