نکات مهم طلای سفید که باید بدانید

انگشتر نقره سولیتر با عیار 925 نامزدی

در مقاله قبلی توضیحات مفصلی در مورد طلای سفید ارائه کردیم. ترکیب نقره، پالادیوم و یا نیکل با طلای خالص تشکیل یک فلز درخشنده و بسیار ارزشمندی می‌ده که بین مردم به طلای سفید معروفه. اما جالبه که خیلی وقت‌ها به پلاتین و فلزات خانواده پلاتین مثل پالادیوم هم طلای سفید گفته می‌شه. اما واقعیت اینه که پلاتین اصلا آلیاژ نیست. بلکه یک عنصر جداگانه هست که در  طبیعت به صورت خالص پیدا می‌شه. اما طلای سفید در معادن وجود نداره و باید به صورت آلیاژ ساخته بشه. احتمالا رنگ سفید این دو فلز باعث شده که پلاتین و طلای سفید به جای هم به کار بروند. معلوم شد که طلای سفید ممکنه با خیلی از فلزات سفید اشتباهی گرفته بشه. به همین خاطر ما در این مقاله نکات مهم طلای سفید رو لیست کردیم که توضیح می‌دیم.

ترکیب آلیاژ طلای سفید

طلای سفید از ترکیب ۷۵ درصد طلای خالص با ۲۵ درصد نقره، پالادیون و یا نیکل ساخته می‌شه. اولین باری که مردم به طلای سفید علاقه پیدا کردند، در دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ میلادی بود. انگار که مردم دیگه از طلای زرد خسته شده بودند. و لازم بود که تنوعی در سلیقه مشتری ایجاد بشه. این علاقه همچنان بین خیلی از آقایان و خانم‌ها باقی مونده. نکته مهمی که در مورد طلای سفید وجود داره اینه که طلای سفید رو حتما باید روکش کرد. معمولا درخشندگی آلیاژ طلای سفید بعد از مدتی از بین می‌ره. و به همین خاطر لازمه که یک روکش رادیوم روی طلای سفید کشیده بشه.

توجه کنید که نهایت مقاومت روکش رادیوم در برخی از جواهرات بخصوص انگشتر بیش از ۱۸ ماه نیست. معمولا انگشتر در معرض برخورد با اشیاء قرار داره و ممکنه روکشش زودتر دچار آسیب بشه. مشخصه اصلی شناخت طلای سفید روی جواهرات، توجه به انگ طلای سفید هست. انگ طلای سفید بر روی زیورآلات و جواهرات، حرف w یا K هست. عیار طلای سفید در بازار ۱۸ یا ۱۴ و یا ۱۲ هست. عیار ۱۸ برای طلای سفید به این معنا هست که کل وزن طلای سفید، ۷۵ درصدش طلای خالص هست و ۲۵ درصدش از فلزاتی مثل نقره. توجه کنید که طلای سفید با عیار 12 و 14 محکمتر و مقاومتر از طلای سفید ۱۸ عیار هست.

نکات مهم طلای سفید
پلاتین استخراج شده

نکات مهم طلای سفید و تفاوت اون با نقره

اگر به طور مختصر در مورد طلای سفید و نقره توضیح بدیم، باید بگیم که طلای سفید یک آلیاژ هست. در حالی که نقره یک فلز خالص هست که در معادن به صورت خالص هم پیدا می‌شه. مسلما طلای سفید به خاطر یدک کشیدن اسم طلا خیلی گرون‌تر از نقره هست. در زیر چند تفاوت عمده طلای سفید و نقره رو براتون توضیح دادیم:

طلای سفید در مقایسه با نقره کمیا‌ب‌تر هست. به همین خاطر هم قیمت طلای سفید خیلی بیشتر از نقره هست. از نظر سختی هم طلای سفید از نقره سخت‌تر هست. طلای سفید به خاطر اینکه یک آلیاژ هست، محکم‌تر و مستحکم‌تر از نقره هست. پس به سختی دچار خش و آسیب می‌شه. معمولا برای طلای سفید از روکش رادیوم استفاده می‌شه، اما در بسیاری از موارد برای زیورآلات نقره فقط از آبکاری رادیوم استفاده می‌شه. در علامت‌گذاری طلای سفید از عیار و قیراط استفاده می‌شه، اما در علامت‌گذاری نقره فقط از عیار استفاده می‌شه. ته رنگ این دو فلز با هم متاوت هست. طلای سفید متمایل به زرد و خاکستری هست، اما نقره بیشتر به خاکستری متمایل هست. خلوص نقره در بیشترین مقدار خودش ۹۹/۹۹۹ درصد (۲۴ عیار) هست. اما بیشترین خلوص طلای سفید، ۷۵ درصد (۱۸ عیار) هست.

نکات مهم طلای سفید

نکات مهم طلای سفید و تفاوت آن با پلاتین

پلاتین مهمترین فلزیه که خیلی وقت‌ها تفاوتش با پلاتین زیاد مشخص نمی‌شه. اما اگه کمی اطلاعات داشته باشید، به راحتی می‌تونید این تفاوت رو حس کنید. مهمترین تفاوت ظاهری این دو فلز در مقدار درخشندگی آنهاست. معمولا درخشندگی پلاتین بیشتر از طلای سفید هست. تفاوت دیگر این دو فلز در مقدار مقاومت و استحکامشان هست. استحکام پلاتین خیلی بیشتر از طلای سفید هست. مدت زمان کدر شدن طلای سفید و پلاتین هم موضوع جالبیه که باید بهش توجه کنیم. به طور کلی طلای سفید چون که از چند تا فلز مختلف تشکیل می‌شه، زودتر دچار تیرگی و کدری می‌شه.

اگه یادتون باشه در مورد فلزات گرانبها گفتیم که این فلزات در طبیعت خیلی کمیاب هستند. اما جالبه که بدویند پلاتین نسبت به طلا کمیاب‌تر هست. با این وجود به خاطر طرفداران زیادی که طلا داره، قیمت طلا خیلی بالاتر از پلاتین هست. برای مثال قیمت هر اونس طلا امروز ۱۰ مهر ۱۴۰۰ در بازارهای جهانی ۱۷۶۱ دلار آمریکاست. در حالی که قیمت هر اونس پلاتین در همین روز با ۹۷۷ دلار معامله می‌شود.

نکات مهم طلای سفید

از نظر خلوص پلاتین و طلای سفید نکته‌ای که وجود داره عینا شبیه تفاوت طلای سفید و نقره هست. به طوری که خلوص پلاتین بالاتر از طلای سفید هست. اما راحت‌ترین روش در تشخیص این دو فلز شاید در قیمت آنها باشه. پس دقت کنید که فروشگاه‌های فروش جواهرات قیمت پلاتین باید پائین‌تر باشه.

چرا قیمت طلای سفید خیلی بالا و پائین می‌شه؟

یکی از گیج‌کننده‌ترین چیزهایی که در بازار جواهرات گرانبها وجود داره، نوسان عجیب و غریب طلای سفید هست. حتما برای شما هم پیش اومده موقع خرید انگشتر طلا سفید از چند فروشگاه چند قیمت متفاوت دریافت می‌کنید. اما چرا باید اینجوری باشه؟ واقعیت اینه که طلای سفید با یک روکش از خانواده فلز پلاتین ساخته می‌شه. در موارد مختلف این روکش می‌تونه یکی از فلزات پالادیم، رودیوم یا نقره باشه. قیمت هر کدام از این فلزات در محاسبه قیمت طلای سفید موثر هست. به همین خاطر برای محاسبه قیمت طلای سفید، بایستی هم قیمت طلا رو در نظر گرفت و هم قیمت هر کدام از فلزاتی که در روکش طلای سفید به کار رفته.

قالب کردن استیل به جای طلای سفید! مراقب باشید

از نکات مهم طلای سفید، توجه به تفاوت استیل یا استیل طلا با طلای سفید هست. استیل فلزی هست که معمولا در صنعت بدلیجات مورد استفاده قرار می‌گیره. استیل به خاطر درخشنده بودنش و ساخت زیورآلات متنوع از آن، بسیار طرفدار داره. امروز بعضی از تولیدکنندگان جواهرات برای افزایش فروش خودشون، یک لایه فلز گرانبها رو روی استیل می‌کشن و به نام جواهر به فروش می‌رسونند. اما باید مراقب باشید که این بدلیجات رو به جای طلای سفید بهتون نفروشند. هر فروشنده‌ای قبل از فروختن استیل روکش شده یا استیل طلا بایستی بدلی بودن این زیورآلات رو به شما تذکر بده. تذکر ندادن این موضوع نوعی کلاه‌برداری هست که با یاد گرفتن چند نکته می‌شه جلوش رو گرفت.

نکات مهم طلای سفید

تفاوت در وزن

تفاوتی عمده‌ای که بین استیل طلا و طلای سفید وجود داره اینه که طلای سفید وزنش بیشتر از استیل هست. به همین خاطر وقتی هر دو فلز (برای مثال) انگشتر در داخل آب قرار بگیره، طلای سفید به داخل آب فرو می‌ره. اما استیل روی آب باقی می‌مونه.

تشخیص از روی بدنه

تغییر رنگ بدنه انگشتر بهترین نشانه برای اصل یا تقلبی بودن طلای سفید شماست. به این ترتیب که با گذشت یک تا دو ماه از خرید انگشتر طلای سفید، رنگ آن نباید تغییر کرده باشد. اگر به هر دلیلی رنگ انگشتر طلای سفید شما تغییر بکنه، این یعنی طلای سفید تقلبی خردید. پس بهتره اولا طلای سفید رو از جای معتبر بخرید و دوم اینکه موقع خرید، حتا از فروشنده فاکتور بگیرید.

تشخیص اصل بودن طلای سفید با خش افتادن

دو روش برای تشخیص طلای سفید از روی خش وجود داره. یکی از طریق کشیدن طلای سفید روی سرامیک و دیگر از طریق کشیدن یک سکه مسی روی طلای سفید. درجه سختی سرامیک بیشتر از طلای سفید هست. و اگر شما طلای سفید رو روی سرامیک بکشید، قطعا باید روی طلای سفید خش بیفته. اما شما نبایستی این کار رو بی‌هوا انجام بدید. یک بخشی از طلای سفید که در معرض دید نیست، می‌تونید روی سرامیک بکشید. از طرف مقابل درجه سختی مس در مقایسه با طلای سفید پائین‌تر هست. و موقع کشیدن سکه مسی روی طلای سفید نبایستی روی طلای سفید خش بیفته.

تست اسید نیتریک

اسید نیتریک، اسیدی است که روی پلاتین هیچ تاثیری از نظر رنگ ندارد. به عبارت دیگه از کمی از این اسید بر روی طلای سفید بریزید، ظاهر و رنگ اون تغییر نمی‌کنه. اما اگه طلا سفید شما تقلبی باشه، رنگ فلز زیورآلات شما به سرعت تبدیل به سبز می‌شه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟

×