ناشنیده‌هایی از صنعت جواهرات و زیورآلات

صنعت جواهرات

در گذشته رشد صنعت جواهرات وابستگی زیادی به برندهای معتبری نظیر کارتیه (Cartier)، تیفانی (Tiffany & Co) و تا حدودی پاندورا (Pandora) و دیوید یورمن (David Yurman) داشت. اما در حال حاضر بازیگران جدیدی در بازار جواهرات مارک‌دار پا به میدان گذاشته‌اند. برخی از این بازیگران شامل شرکت‌هایی نظیرDior ، Hermès و Louis Vuitton هستند که در صنعت پوشاک و کالاهای چرمی فعالیت می‌کنند.

تاثیر صنعت مد و پوشاک بر صنعت جواهرات

در دهه 80 میلادی، بازار پوشاک جهان در اختیار برندهای ملی نظیر C&A در آلمان و Marks & Spencer در انگلستان بود. به تدریج برندهای جهانی به میدان رقابت وارد شدند. برای مثال سهم فروش خارجی برند هوگو باس آلمان از 50 درصد در سال 1990 به 80 درصد در سال‌های اخیر رسیده است. چنین انتظار می‌رود که صنعت جواهرات نیز چنین روندی را طی کند. بنابراین با وجود پیشرفت‌هایی که در صنعت جواهرات و زیورآلات روی داده است، این صنعت هنوز در سطح ملی به فعالیت می‌پردازد.

از سه دهه گذشته تا کنون، روندهای مختلفی در صنعت پوشاک به ظهور رسیده است. همچنین پیشرفت‌های خارق‌العاده‌ای در این حوزه اتفاق افتاده است. برگزاری هفته‌های مد در شهرهای مختلف و نمایشگاه‌های فصلی در گوشه و کنار دنیا به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد. با شدت گرفتن رقابت بین کمپانی‌های مد در سراسر جهان، شرکت‌ها برای ایجاد تمایز در محصولات خود، به سمت اکسسوری‌هایی از صنعت جواهرات و زیورآلات متمایل شده‌اند. با این وجود، به نظر می‌رسد این بار نوبت به صنعت جواهرات و زیورآلات است. انتظا می‌رود این صنعت به تنهایی و با سرعت سرسام‌آوری به رشد خود ادامه دهد.

واقعیت‌هایی از آمار و ارقام صنعت جواهرات

با توجه به آمار و ارقام فروش جهانی جواهرات و زیورآلات در می‌یابیم که تا سال 2019، میزان فروش جهانی جواهرآلات در حدود 148 میلیارد یورو بود. این میزان در سال 2020 به عدد 250 میلیارد یورو افزایش پیدا خواهد کرد. با این حال اشتهای عجیبی در مصرف‌کننده جواهرات و زیورآلات در جهان مشاهده می‌شود. انتظار می‌رود نرخ رشد این صنعت به میزان 5 تا 6 درصد و به صورت سالانه افزایش یابد.

به لحاظ میزان فروش، اندازه صنعت مد و لباس حدود 10 برابر صنعت جواهرات است. برای مثال میانگین ارزش معاملات برند M&A در صنعت پوشاک 12 میلیارد یورو است. این میزان، 20 برابر بیشتر از ارزش معاملات صنعت جواهرات (700 میلیون یورو) است. با این وجود، ارزش معاملات در صنعت نوشکوفای جواهرات رو به افزایش است. به طوری که از سال 1997 تا 2012 به صورت سالانه، شاهد رشد 9 درصدی بوده است. در همین مدت مشابه، صنعت پوشاک رشد 5 درصدی را تجربه کرده است.

مطالعه اجمالی بازار جواهرات نشان می‌دهد که 10 کمپانی بزرگ این صنعت، در مجموع 12 درصد از کل بازار جهانی را در اختیار خود دارند. از میان این 10 شرکت، تنها دو شرکت کارتیه و تیفانی در میان 100 برند بزرگ جهان (رتبه‌بندی اینتربرند) قرار دارند. کارتیه با ارزش برند 7/5 میلیارد دلار دررتبه 72 ارزشمندترین برندهای جهان قرار دارند. برند تیفانی نیز با ارزش برند 5 میلیارد دلار در جایگاه 94 ارزشمندترین برندهای جهان قرار دارند.

برندهای نوظهور سریعا در حال رشد هستند

سایر شرکت‌های فعال در این حوزه بیشتر از نوع برندهای محلی و خرده‌فروشی‌های ملی به شمار می‌روند. در این دسته، می‌توان به شرکت‌هایی نظیر Christ در آلمان و Chow Tai Fook چین اشاره کرد. برخی از این شرکت‌های ملی به تدریج با پیوستن به شرکت‌های بزرگ جهانی، از خرده‌فروشی‌های محلی فاصله گرفته‌اند. از بارزترین مثال‌های این حوزه می‌توان به پیوستن شرکت آمریکایی Ultra Diamonds به شرکت Signet Jewellers در سال 2012 اشاره کرد. خرید Harry Winston توسط گروه Swatch در سال 2013 نیز از مثال‌های بارز این حوزه است.

از جمله برندهای نوظهوری که می‌توان آینده درخشانی را برای آن متصور شد، برند سواروسکی است. این برند اتریشی از سابقه بیش از یک قرن در زمینه جواهرات برخوردار است. در سال‌های اخیر با عملکرد درخشان خود توانسته است از جمع برندهای ملی فاصله گرفته و در صف برندهای جهانی قرار بگیرد.

چه کسانی دنبال جواهرات و زیورآلات مارک‌دار هستند؟

امروزه اقلام و محصولات مارک‌دار تنها 20 درصد از کل بازار را تشکیل می‌دهد. این میزان نسبت به سال 2013 دو برابر شده است. به اعتقاد کارشناسان تا سال 2020، سهم اقلام مارک‌دار به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد. در تحقیقات شرکت مکنزی، مصرف‌کنندگان جواهرات مارک‌دار در طیف سه دسته مشتری خلاصه می‌شوند:

مصرف‌کنندگان تازه به دوران رسیده. این گروه از مصرف‌کنندگان معمولا برای به رخ کشیدن ثروت خود از اقلام مارک‌دار جواهرات استفاده می‌کنند. در مقابل این دسته، مصرف‌کنندگان اصیل قرار دارند. این مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند از جواهرات قدیمی خود و یا جواهرات موروثی خود استفاده کنند.

صنعت جواهرات

مصرف‌کنندگان بازار نوظهور. برای این دسته از مشتریان استفاده از برندهای معتبر باعث ایجاد حس اعتماد شده و به نوعی پیام به روز بودن سبک زندگی را در ذهنشان القا می‌کند.

مصرف‌کنندگان جوان. این دسته از مصرف‌کنندگان استفاده از اقلام مارک‌دار وسیله‌ای برای ابزار خود می‌دانند.

2 thoughts on “ناشنیده‌هایی از صنعت جواهرات و زیورآلات

  1. مرجان گلشن says:

    بسیار جامع و عالی بود

    • alireza najarzadegan says:

      باعث افتخاره که بتونیم اطلاعات جامع و کاملی درصنعت نقره بدهیم نقره نما صمیمانه قدر دان انتخاب شماست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟

×