مهترین نکات نقره که باید بدانید

نکات نقره

شما چه خریدار نقره باشید، چه سرمایه‌گذار و چه تولیدکننده نقره، بایستی قبل از انجام هر اقدامی، نکات مهم مربوط به رفتار اقتصادی نقره را در ذهن خود داشته مرور کنید. نکات نقره صرفا شامل شگردهای خرید و فروش نقره نمی‌شود. بلکه نکات دیگری در این بین نیز وجود دارد که مربوط به ماهیت و طبیعت این فلز گرانبهاست. پس با ما همراه باشید تا نکات مهم مربوط به نقره را یکی پس از دیگر با یکدیگر مرور کنیم.

اهمیت نقره

یکی از مهمترین نکات نقره، توجه به اهمیت این فلز جادویی است. نقره یکی از هفت فلزی است که در دنیای باستان به همراه با طلا، مس، سرب، آهن، قلع و جیوه کشف شد. حدود چهار هزار سال پیش، نقره تبدیل به پول رایج در یونان شد. نقره به خاطر کاربردهای فراوانی که در زندگی روزمره دارد، در حکم یک “بایدِ” مورد نیاز انسان است. از این رو از دوران باستان تا کنون، نقره بدون وقفه و به صورت شبانه روزی از معادن موجود در پوسته زمین استخراج می‌شود.

یک مقایسه ساده بین نقره و طلا

از قابل توجه‌ترین نکات نقره، انجام یک مقایسه تخصصی میان نقره و طلاست. آمارها نشان می‌دهد که حجم نقره تولید شده در پنجاه سال گذشته، برابر با 50 درصد کل نقره استخراج شده در تاریخ بشریت است. یعنی بشر در پنجاه سال گذشته به اندازه تمامی چند هزار سال گذشته، معادن نقره را از وجود این فلز ارزشمند خالی کرده است. با این حجم بالای تولید نقره، این فلز همچنان توانسته است نام خود را در جمع فلزات گرانبها حفظ کند.

مقایسه استخراج سالانه نقره و طلا نشان می‌دهد که نرخ تولید نقره نسبت به تولید طلا با حجم بیشتری انجام می‌شود. آمار سالیانه حاکی است که به نسبت استخراج 8 واحد نقره در جهان، 1 واحد طلا استخراج می‌شود. از طرف دیگر مقایسه قیمتی نقره و طلا گویای این است که در سال 2020، ارزش هر اونس طلا (1500 دلار)، 85 برابر ارزش هر اونس نقره (18 دلار) بوده است!!! بر عکس طلا، هر ساله میلیون‌ها اونس نقره به کار رفته در دستگاه‌های الکتریکی و پزشکی در محل زباله‌ها، از بین می‌رود. دلیل این امر به صرفه نبودن اقتصادی بازیافت این حجم از نقره است.

نقره و طلا هر دو جزو فلزات گرانبها به شمار می‌روند. اما در چند مورد، تفاوت‌های بسیار اساسی با یکدیگر دارند. یکی اینکه بیشترین مصرف نقره در صنایع مهم و استراتژیک مانند ساخت صفحات خورشیدی و ساخت کاتالیست‌هاست. دوم اینکه بیشترین مصرف طلا در صنعت زیورآلات و ساخت جواهرات است. سوم اینکه در سیستم اقتصادی جهان، طلا همیشه پشتوانه پول تمامی پول‌های رایج بوده است. چهارم اینکه هر چقدر اقتصاد جهانی دچار بحران بشود، طلا ارزشمندتر می‌شود. در حالی که در چنین شرایطی، ارزش نسبی نقره کاهش می‌یابد.

چه مقدار نقره در جهان در گردش است؟

آیا تا حال فکر کردید که چند کیلو یا چند اونس و یا چند تن نقره در جهان در حال معامله است؟ این موضوع از مهمترین نکات نقره است که باید به آن توجه کنید. این امر علاوه بر پیش‌بینی قیمتی، بر طرز تلقی ما از این فلز جادویی نیز تاثیر می‌گذارد. بر اساس برآوردهایی که برخی از موسسات اقتصادی انجام داده‌اند، در حدود سه میلیارد اونس نقره خالص (85000 تن) در سراسر جهان در حال گردش است. این عدد تنها شامل صندوق‌های دولتی و ذخایر صنعتی است و ذخایر خصوصی افراد اعم از شمش، سکه و زیورآلات را شامل نمی‌شود. سرانه این مقدار نقره به جمعیت کل جهان در سال 2019 عددی معادل 385/0 اونس نقره به ازای هر نفر را نشان می‌دهد. این مقدار نقره را می‌توان در یک ساختمان 18 طبقه جای داد. این عدد ناچیز نشان‌دهنده کمیابی نقره در جهان است.

نکات مهم نقره و سرمایه‌گذاری

نقره برای قرن‌ها نماد ثروت و سرمایه‌داری بود. در گذشته و قبل از ورود بانک‌ها به سیستم اقتصاد جهانی، نقره، پشتوانه بسیار محکمی در میان مردم برخوردار بود. به همین خاطر سکه‌های نقره‌ای هزاران سال به وسیله‌ای برای تبادل کالا تبدیل شده بود. نقره در یک صد سال اخیر، ارزش گذشته خود را از دست داده است و بیشترین مقدار نقره تولید شده در بخش صنعت به مصرف می‌رسد. با این حال، نقره هنوز هم از ارزش سرمایه‌گذاری برخوردار است.

اگر قصد سرمایه‌گذاری در فلزات گرانبها را دارید، حتما نقره رو در نظر داشته باشید. نقره به خاطر اهمیتش در صنایع مختلف، در شرایط ثبات بازار، جزو بهترین فلزات برای سرمایه‌گذاری هست. پس شما با خیال راحت می‌توانید تصمیمتان رو نهایی کنید. لطفا قبل از هر تصمیمی، نکات مهم زیر را مرور کنید:

شمش نقره: شمش نقره به شکل میله‌ تولید می‌شود که خلوص آن 99/999 درصد است. معمولا در بیشتر کشورها، فروشندگان برای نگهداری شمش نقره، مجبور به پرداخت حق بیمه هستند. از طرف دیگر سرمایه‌گذاری در شمش نقره مستلزم پرداخت مالیاتی به میزان 28 درصد می‌شود. بنابراین در برخی از کشورها، سرمایه‌گذاری در شمش نقره به صرفه نیست. بر خلاف این کشورها، سرمایه‌گذاری در شمش نقره در کشور ما کاملا به صرفه بوده و از حاشیه سود مناسبی برخوردار است.

نکات نقره در ارتباط با سکه نقره رسمی و غیررسمی

سکه‌های رسمی شامل آن دسته از سکه‌‌های نقره است که ارزش آن از طرف بانک مرکزی تضمین می‌شود. البته سکه‌‌های نقره خارجی هم در بازار ایران وجود دارد که بسته به نوع برندشان، با قیمت‌های متفاوتی مورد معامله قرار می‌گیرند. سکه‌های غیررسمی، آن دسته از سکه‌های نقره‌ای را شامل می‌شود که  توسط جواهرسازهای خصوصی و غیردولتی ضرب می‌شود. و قیمت آنها پائین‌تر از سکه‌های تضمین شده بانکی است. در بازار ایران به این دسته از سکه‌ها سکه‌های غیربانکی گفته می‌شود.

نکات نقره در ارتباط با سرمایه‌گذاری در سهام معادن نقره

سرمایه‌گذاری در سهام معادن نقره بسیار به صرفه‌تر از سرمایه‌گذاری در نقره فیزیکی (شمش، سکه و زیورآلات) است. چرا معاملات سهام معادن نقره در ساعات مشخصی از روز معامله شده و قیمت آن تابع نوسانات تقاضاست. خرید و فروش سهام نقره از نظر مالیاتی کاملا به صرفه بوده و در بلند مدت حاشیه سود قابل توجهی را نصیب سرمایه‌گذار می‌کند.

سکه‌های آمریکا از جنس نقره!

اولین سکه‌ها در ایالات متحده آمریکا در سال 1794 از جنس نقره ضرب شد. به این ترتیب ارزش دلار آمریکا تابعی از ارزش نقره بود. سکه‌های نقره‌ای که تا قبل از 1965 در آمریکا ضرب می‌شدند، حاوی 90 درصد نقره بود. بعد از این تاریخ مقدار نقره در سکه‌های رایج کمتر شد. به طوری که در سکه نیم دلاری میزان نقره به چهل درصد کاهش یافت. در اواخر دهه 1990 میلادی، وزارت خزانه‌داری آمریکا طی یک تصمیم تاریخی، نقره را از ساختار سکه‌های رایج آمریکا حذف کرد. و به جای آن آلیاژی از مس، نیکل و روی را جایگزین نقره کرد.

نکات نقره
دلار نقره‌ای ایالات متحده آمریکا مربوط به سال 1804

نکته‌ای نقره‌ای و تاریخی و بسیار به دردبخور!

تا دهه 1870، دلار در ایالات متحده آمریکا تنها به صورت سکه و از جنس نقره ضرب می‌شد. تا اینکه طی سال‌های اول این دهه، قیمت نقره به طرز قابل توجهی کاهش یافت. و این امر باعث کاهش ارزش واحد پولی آمریکا شد. بنابراین وزارت خزانه‌داری به دنبال راهی برای حفظ ارزش پول ملی افتاد. این وزارتخانه در دهه 1870 اقدام به انتشار اسکناس‌هایی به نام اسکناس‌های دلار بَدَل به نقره کرد که ارزش اسمی آن معادل مقدار مشخصی نقره خالص بود. دلار بدل به نقره به معنای “دلار کاغذی قابل تبدیل به نقره” است. به عبارت دیگر دولت آمریکا تضمین می‌کرد که در ازای یک اسکناس بدل به نقره، ایکس (X) مقدار، نقره خالص به دارنده آن تحویل بدهد.

نکات نقره
نمونه‌ای از اسکناس بدل به نقره در ایالات متحده آمریکا

تا دهه 1960 میلادی، اسکناس با پشتوانه نقره و طلا به چاپ می‌رسید. برای مثال ارزش هر دلار برابر با مقدار مشخصی از نقره یا طلا بود. و هر گاه دارنده یک اسکناس یک دلاری، پول خود را به بانک یا صرافی ارائه می‌کرد، می‌توانست به اندازه ارزش آن، نقره دریافت کند. به این ترتیب دلار بدل به نقره یک واحد پولی با پشتوانه نقره به شمار می‌آمد. در ابتدا، اندازه این اسکناس‌ها بزرگ بود. تا اینکه در سال 1928 اندازه اسکناس‌ها کوچک‌تر شد. هدف آمریکا از انتشار این دلار، به کار بردن آن در تجارت بین‌الملل بود. این اسکناس‌ها در سه شهر فیلادلفیا، سان فرانسیسکو و کارسون سیتی به چاپ می‌رسیدند. اسکناس‌های بدل به نقر تا سال 1964 میلادی از اعتبار قبلی برخوردار بودند. در حال حاضر این اسکناس‌ها در صورت تقلبی نبودن، از ارزش بالایی برخوردار هستند.

یک اطلاعات عمومی خوب در مورد کلمه سیلور!

سیلور در انگلیسی کلمه‌ای است که با هیچ کلمه دیگری هم‌قافیه نمی‌شود. سیلور از کلمه آنگُلو ـ ساکسونی Seolfor گرفته شده است. جالب این است که کلمات Silver و Money در بیش از چهارده زبان دنیا به صورت یکسان به کار می‌روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟

×