مروری بر تاریخچه انگشتر نامزدی

انگشتر نقره سولیتر با عیار 925 نامزدی

تاریخچه انگشتر نامزدی داستان جالبیه. در هر دوره‌ای یک ویژگی خاصی داشته. اما چیزی که بین همه دوره‌های تاریخی مشترکه اینه که این انگشتر نماد عشق دو طرف به یکدیگر بوده و هست. همه ما می‌دونیم که کاربرد انگشتر نامزدی چیه. حلقه یا انگشتر نامزدی نشون می‌ده که کسی که این انگشتر رو به دست کرده، با یک نفر دیگه در رابطه قرار داره. انگشتر نامزدی یک هدیه است که توسط هر دو شریک زندگی به همدیگه اهدا می‌شه. این حلقه به این معناست که آقا یا خانم (بیشتر آقا) به طرف مقابلش پیشنهاد ازدواج ارائه کرده و مورد قبول واقع شده. یعنی یک توافقی بین دو نفر برای شروع یک زندگی مشترک وجود داره.

در کشور ما انگشتر نقره نامزدی رو هر دو طرف آقا و خانم به دست می‌کنند. اما در یک سری کشورهای دیگه، حلقه نامزدی رو فقط خانم‌ها به دست می‌کنند. از طرف دیگه در بعضی از کشورهای جهان، حلقه نامزدی همون حلقه ازدواج هست. این مساله در کشور ما متفاوته. یعنی در مراسمات مربوط به ازدواج، از دو تا انگشتر استفاده می‌شه: انگشتر نامزدی و انگشتر ازدواج.

انگشتر نامزدی، مهمترین انگشتر جهان

انگشتر نامزدی برای هر خانم یا آقایی بسیار خاطره‌انگیزه. این انگشتر در انگشت چهارم دست چپ قرار می‌گیره. یادتون باشه بعد از ازدواج و گرفتن انگشتر ازدواج، ترتیب قرارگیری انگشتر ازدواج نسبت به انگشتر نامزدی یک کم فرق داره. از نظر ترتیب قرارگیری، بهتره که انگشتر ازدواج قبل از انگشتر نامزدی قرار بگیره. یعنی اول انگشتر ازدواج رو دست کنید و بعد انگشتر نامزدی. حتما داستان رگ عشق که از انگشت چهارم دست چپ به قلب می‌ره رو شنیدید. اگر اطلاعاتی ندارید، می‌تونید به مقاله “انگشتر ازدواج خودم را چه جوری دست کنم؟” مراجعه بکنید. نکته‌ای که باید بهش توجه کنید اینه که هیچ انگشتری رو الکی و همین جوری توی انگشت چهارم دست چپ قرار ندید. شاید دیگران فکر کنند که شما متاهل هستید. بهتره که پیام درستی رو به اطرافیانتون مخابره کنید. اگر واقعا مجرد هستید، همیشه انگشت چهارم دست چپتون رو خالی نگه دارید!!!

انگشتر لوکس برگ با تک نگین قرمز
انگشتر نقره مخصوص هدیه دوره نامزدی | موجود در فروشگاه نقره نما (کلیک کنید)

معانی ویژه انگشتر نامزدی

از دوران باستان تا کنون، انگشتر نامزدی و ازدواج به نوعی سرمایه قابل ذخیره برای خانم‌ها به شمار می‌رود. خانم‌ها در صورت بروز هر گونه بدعهدی از طرف آقا، می‌توانستند انگشتر نامزدی و ازدواج را بفروشند. و به نوعی این دو انگشتر حافظ جبران بخشی از آسیب‌های اجتماعی آنها بود. به همین خاطر، خانم‌ها حساسیت بالایی در گران بودن انگشتر نامزدی و ازدواج خود داشتند. با ورود الماس به دنیای زیورآلات و جواهرات، خانم‌ها و به ویژه خانم‌های اشراف و طبقه مرفه طرفدار پر و پا قرص این سنگ جادویی شدند.

در عصر حاضر، خرید انگشتر نامزدی و تعیین نوع آن به عوامل مختلفی بستگی دارد. ممکن است برای خانم‌های منحصر به فرد بودن انگشتر و حلقه از اهمیت زیادی برخوردار باشد. اما همین امر به وضعیت اقتصادی آقایان بستگی دارد. همین موضوع تعیین می‌کند که آیا حلقه‌ای می‌تواند از میان حلقه‌های الماس انتخاب بشود یا نه. اما با این وجود، خانم‌هایی که به صورت کلاسیک فکر می‌کنند، قضیه جوری دیگری است. برای این خانم‌ها، انگشتر نامزدی نمادی از عشق دوطرفه است و با معیار پول قابل اندازه‌گیری نیست. بنابراین برای این دسته از خانم‌ها ارزش مالی این انگشترها، فاقد معناست.

انگشتر سولیتر نامزدی
انگشتر سولیتر ظریف و شیک مخصوص هدیه دوران نامزدی | موجود در فروشگاه نقره نما (کلیک کنید)

تاریخچه انگشتر نامزدی در دوران باستان

جامعه‌شناسان و مورخان فرهنگ حلقه نامزدی رو به مصریان و یونانیان باستان نسبت می‌دهند. اما از نظر باستان‌شناسی، آثار انگشتر نامزدی رو می‌شه در عصر رومیان پیدا کرد. جالب اینکه داستان رگ عشق یا The Vena Amoris رو نخستین بار یک نویسنده رومی به نام اولوس گلیوس (Aulus Gellius) مطرح کرد. همان طور که در مقاله “تاریخچه زیورآلات نقره در دوره‌های مختلف” گفتیم، رومی‌ها برای ساخت زیورآلات از طلا استفاده می‌کردند. به همین خاطر، رومی‌ها به عروس تازه‌وارد، یک انگشتر طلا اعطا می‌کردند. البته در کنار آن، یک انگشتر آهنی نیز به عروس می‌دادند که در داخل منزل به جای انگشتر طلا به دست بکند.

انگشتر نامزدی در قرون وسطی

در قرون وسطی (قرن 5 تا 15 میلادی)، ازدواج‌های غیرعلنی بر خلاف قوانین کلیسا بود. و در این مورد سخت‌گیری‌های شدیدی انجام می‌شد. در این دوره مردم بایستی ارتباط و ازدواج دختر یا پسر خود را در قالب نامزدی و از قبل مشخص می‌کردند. به این ترتیب به نظر می‌رسد، مردم با دیدن حلقه نامزدی در دست یک خانم، متوجه ارتباط دو طرف ازدواج می‌شدند.

دوره رنسانس

اهمیت دوره رنسانس (قرن 15 و 16 میلادی) در تاریخچه انگشتر نامزدی از جهت استفاده از انگشتر الماس است. در این دوره برای اولین بار در دربار امپراطوری اتریش، از انگشتر الماس استفاده شد. اتفاقی که در دوران قبلی به هیچ وجه دیده نشده بود. به این ترتیب انگشتر الماس تبدیل به یکی از نشانه‌های طبقه اشراف جامعه شد. بعد از رنسانس که مصادف با دوره اصلاحات پروتستانی (اواخر قرن 16 میلادی) و روشنگری (قرن 18 میلادی) بود، اتفاقات جالب توجهی پیش آمد.

در عصر اصلاحات، نگاه انتقادی وارد دنیای ازدواج نیز شد. به این ترتیب که حلقه نامزدی و حلقه ازدواج در هم ادغام شد. و تنها یک انگشتر میان دو طرف ازدواج رد و بدل شد. در دوره روشنگری دو نوع حلقه به نام‌های انگشتر گیمِل (Gimmel) و انگشتر پوزی (Posy) بسیار مرسوم شد. انگشتر گیمل به انگشترهای مفصلی نیز معروف است. گیمل از دو حلقه تشکیل می‌شود. این حلقه‌ها در پشت انگشتر با یک مفصلی به هم وصل می‌شوند. و به این ترتیب از هم باز نمی‌شوند. انگشتر گیمل بیشتر در انگلستان و آلمان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

تاریخچه انگشتر نامزدی
چند نوع از انگشترهای گیمیل

بر خلاف انگشتر گیمل، انگشتر پوزی ساده‌تر بود. پوزی به انگشتری گفته می‌شود که در قسمت داخلی حلقه، به صورت کتیبه، کنده‌کاری شده است. زوج‌هایی که در عصر روشنگری زندگی مشترک خود را شروع می‌کردند، از این انگشترها استفاده می‌کردند.  

عصر ویکتوریا

در دوره ویکتوریا با کشف معادن الماس، تولید این سنگ گران قیمت افزایش یافت. به این ترتیب افراد بیشتری از طبقه مرفه توانستند به الماس دست پیدا کنند. به عبارت دیگر در عصر ویکتوریا استفاده از انگشترهای نامزدی الماس به یک سنت تبدیل شد.  

انگشتر نقره در قرن بیستم

قرن بیستم، قسمت اصلی تاریخچه انگشتر نامزدی است. در قرن بیستم اتفاقاتی افتاد که تا مدت‌ها باعث از رونق افتادن انگشتر نامزدی و ازدواج شد. یکی از این اتفاقات، وقوع بحران‌های مالی و جنگ جهانی اول بود. این حوادث با تبعات اقتصادی، باعث رکود شدید استفاده از زیورآلات گران‌بها در نامزدی و ازدواج شد. مطرح شدن مفهوم فمنیسم و کمرنگ شدن بکارت در خانم‌ها نیز بر این رکود افزود. در این قرن و به ویژه از اواسط تا اواخر آن، اهمیت بکارت در خانم‌ها کم‌رنگ شد. و به این ترتیب خانم‌ها در صورت ترک نامزدی، از نظر اجتماعی مورد قضاوت قرار نمی‌گرفتند.

 از طرف دیگر تصویب “نقض عهد” در ایالات متحده آمریکا باعث نوعی تضمین دولتی برای محافظت از زنان در قبال ترک شوهر از ارتباط دوطرفه شد. این قانون به خانم‌ها این اجازه را می‌داد که در صورت قطع نامزدی از سوی آقا، از وی شکایت کنند. در صورتی که میان آقا و خانم در دوران نامزدی، ارتباط جنسی برقرار می‌شد، این شکایت می‌توانست باعث جبران خسارت برای خانم‌ها شود. چرا که در قرن بیستم باکره بودن یک امتیاز اجتماعی برای خانم‌ها به شمار می‌رفت.  

قرن بیست و یکم رواج انگشتر نامزدی استیتمنت

انگشتر نقره نامزدی به غیر از اینکه رابط یک خانم و آقا رو نشون می‌ده، می‌تونه پیام یا پیام‌های دیگه‌ای رو هم منتقل کنه. به این انگشترها، استیتمنت می‌گن. شاید روی انگشتر نامزدی یک شکل خاص و یا یک سنگ خاص باشه. مهم اینه که طرف مقابل با دیدن این انگشتر، یاد یک طبقه اجتماعی خاص و یا یک مفهوم خاص بیفته. البته قبلا در مورد زیورآلات استیتمنت با هم صحبت کردیم.  

چرا انگشتر نامزدی برامون مهمه؟؟؟؟؟

همان طور که در تاریخچه انگشتر نامزدی به طور کامل بیان کردیم، عشق اصلی‌ترین دلیل اهدای انگشتر نامزدی به یک خانم به شمار می‌رود. اما اگر برای چند دقیقه معنای عاشقانه حلقه نامزدی را به کناری بگذاریم، موارد عجیب و غریبی به سراغمان می‌آید. برای یک بار هم شده، توصیه می‌کنیم به این شکل، به قضیه نگاه کنید. مهمترین موردی که شاید به ذهن یک آقای خطور کند، این مورد است. “خانمی که من انتخاب کردم، از هر نظر عالی است. بنابراین انگشتر گران قیمت می‌خرم. چرا که این یک سرمایه‌گذاری است. و این سرمایه‌گذاری به همان اندازه رمانتیک است که خانم من منحصر به فرد. است”.

اما یک خانم ممکن است به خاطر نشان دادن درخشش نگین الماس در جمع دوستان و خانواده، خواهان خرید انگشتر گران قیمت باشد. فقط به این دلیل که به دوستان و خانواده بفهماند که عشقش برای همسرش بسیار مهم بوده است. این دسته از خانم‌ها استدلال جالب و شگفت‌آوری!!! را برای همسر خود مطرح می‌کنند.

این خانم‌ها ارزش بالای انگشتر خود را بر روزهای سال تقسیم می‌کنند. و هر عددی که به دست آمد، آن را در مقابل قیمت بالای آن، کمتر جلوه می‌دهند. برای مثال اگر ارزش یک انگشتر 1000 یورو باشد و بر روزهای سال تقسیم شود، عدد 3 یورو در روز، به دست خواهد آمد. استدلال رایج این است که “سه یورو در روز که چیزی نیست!”.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟

×