شکایت از فروشگاه نقره چه جوری انجام می‌شه؟

شکایت از فروشگاه نقره

وقتی صحبت این می‌شه که یک نفر می‌خواد علیه یک وبسایت فروش نقره یا یک فروشگاه نقره‌فروشی در بازار شکایت کنه، فورا ذهن ما به این سمت می‌ره که کسی یا جایی به این چیزها رسیدگی نمی‌کنه. اصلا جایی نیست که شما شکایت کنید! احتمالا کسی هم پیدا بشه که بگه شکایت از فروشگاه نقره کار عبثی هست و اصلا ولش کن! وقتت رو تلف نکن. ما در این مقاله سعی داریم روش‌های مختلف شکایت رو به شما یاد بدیم. مطمئن باشید که اثربخش هست و فروشگاه نقره مجبور هست که رضایت شما رو کسب بکنه.

قبل از شکایت به چی توجه کنیم؟

قبل از اینکه به راه‌های شکایت از فروشگاه نقره بپردازیم باید یک نکته مهم رو با شما در میان بگذاریم. البته این نکته‌ای هست که شاید کسی به شما نگه و شما از اون مطلع نباشید. به طور کلی کسی که در زمینه فروش نقره و زیورآلات نقره کار می‌کنه، به دو صورت این کار رو انجام می‌ده. ۱ . یک حالتش اینه که کسی در بازار فروشگاه نقره داره و می‌خواد بخش مجازی هم داشته باشه. بخش مجازی می‌تونه یک صفحه اینستاگرام، یک صفحه فیسبوک و یا یک وبسایت و یا هر بستر مجازی دیگه‌ای. این فرد، حتما عضو اتحادیه صنف طلا، نقره و جواهر شهر خودش هست. مگر اینکه بعدا ثابت بشه که به صورت غیرقانونی کار می‌کنه. ۲. حالت دوم اینه که کسی یک سری محصول نقره از یک جایی تهیه می‌کنه و در صفحه اینستاگرام و یا وبسایت خودش می‌فروشه. این فرد شاید عضو اتحادیه نباشه و فروشگاه نقره‌ای هم در بازار نداشته باشه.

شکایت از فروشگاه نقره

فروشگاه نقره تحت نظر کی کار می‌کنه؟

هر صنفی که بخواد در مورد نقره فعالیت کنه، بایستی عضو اتحادیه طلا، نقره و جواهر شهر خودش باشه. این فروشگاه باید و باید تحت قوانین نظام صنفی ایران کار کنه. و گرنه یا جریمه می‌شه، یا تعلیق می‌شه و یا پلمپ می‌شه. تخلفات هم در قانون نظام صنفی با صراحت تمام مشخص شده. برای توضیح بیشتر باید بگیم که اتحادیه صنف طلا، نقره و جواهر یک انجمنی هست که در اون انجمن، یک سری از افرادی که برای مثال در زمینه نقره، طلا و جواهرات کار می‌کنند گرد هم جمع می‌شن و یک اتحادیه‌ای تشکیل می‌دن.

اما فروشگاه‌هایی که در فضای مجازی، اینترنت و در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، یا عضو اتحادیه طلا، نقره و جواهر هستند و یا عضو اتحادیه کسب و کارهای مجازی. هر دو اتحادیه، حُکمِ واحدی دارند و از نظر اجرای قوانین تفاوت چندانی با همدیگر ندارند. فقط شاید تفاوت آنها در شیوه انجام باشد. اگر فروشگاه اینترنتی عضو اتحادیه هم باشد، شامل قوانین اتحادیه صنف طلا، نقره و جواهر می‌شه.

چند راه برای شکایت از فروشگاه نقره وجود داره؟

برای شکایت از فروشگاه نقره دو راه وجود داره. یکی از طریق از طریق اتحادیه صنف طلا، نقره و جواهر هست و دومی از طریق سازمان‌های که به کسب و کارهای مجازی رسیدگی می‌کنند. این سازمان‌ها یکی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هست و دیگری اتحادیه کسب و کارهای مجازی ایران.

بعد از شکایت از فروشگاه نقره، اتحادیه چی کار می‌کنه؟

کلیه تخلفات هر کدام از اصناف مربوط به نقره رو می‌شه در اتحادیه نقره پیگیری کرد. دلیل اینکه بایستی به اتحادیه طلا، نقره و جواهرات اعتماد کرد اینه که این اتحادیه و اعضاء اون زیر نظر اتاق اصناف ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کنه. یعنی یک نهاد کاملا رسمی هست که شکایت از فروشگاه نقره در اونجا جنبه رسمی و حقوقی پیدا می‌کنه.

شکایت از فروشگاه نقره

نظام صنفی در ایران یک قانونی داره که از ماده‌ها و بندهای زیادی تشکیل شده. اون چیزی که بیشتر به درد شما خواهد خورد، ماده ۷۲ هست. این ماده می‌گه خریدار هر زمانی حق داره که از یک واحد صنفی (در اینجا فروشگاه نقره) شکایت کنه. در صورتی که شکایتی از طرف مصرف‌کننده یا خریدار صورت بگیره، اتحادیه صنف طلا، نقره و جواهر، ۱۰ روز فرصت داره که به این شکایت یا گزارش رسیدگی کنه. پس از رسیدگی به شکایت، اگر معلوم شد که فروشگاه نقره مقصر بوده، گزارش به سازمان تعزیرات حکومتی می‌ره. سازمان تعزیرات حکومتی هم حداکثر تا دو هفته پس از دریافت گزارش، حکم رو در حضور شاکی و مُتَشاکی عَنه (روی حرف نون، سکون بگذارید) صادر می‌کنه. توجه کنید که شاکی همان شکایت‌کننده و متشاکی عنه همان فروشگاه نقره‌ای هست که ازش شکایت کردید.

آیا شکایت می‌تونه باعث پلمپ فروشگاه نقره بشه؟

در جواب باید بگیم که بله. ماده ۲۷ قانون نظام صنفی می‌گه که اگر واحد صنفی (در اینجا فروشگاه نقره)، پروانه یا مجوز کسب نداشته باشه، از طریق اتحادیه طلا، نقره و جواهر پلمپ می‌شه. در این صورت اتحادیه طی یک درخواست از نیروی انتظامی، فروشگاه نقره رو تخته می‌کنه. پس شک نکنید و اگر دیدید که حقی ازتون ضایع شده، سریعا به اتحادیه شکایت کنید. این حق شماست که شکایت کنید.

شکایت مجازی از فروشگاه نقره به چه صورتی هست؟

همون طور که گفتیم کسب و کارهای مجازی بایستی زیر نظر اتحادیه کسب و کارهای مجازی فعالیت بکنند. اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی تحت قوانین نظام صنفی فعالیت می‌کنه و مراحل ثبت نامش مثل اتحادیه‌های اصناف هست. بیشتر شرکت‌های بزرگ فروشگاهی مثل دیجی کالا، بانه دات کام، فروشگاه اینترنتی مبیت و بُلِج عضو این اتحادیه هستند. عضویت این شرکت‌ها نشان‌دهنده اعتبار بالای این اتحادیه هست. تفاوت این اتحادیه به اتحادیه‌های معمولی این هست که همه شرکت‌ها از هر صنفی می‌تونن عضو این اتحادیه بشن. مثل اصناف مربوط به نقره، طلا، جواهرات، صنایع دستی، لوازم خانگی، دیجیتال، زیبایی، مواد غذایی، صنعتی، مد و پوشاک و خلاصه همه صنایعی که در فضای مجازی کار می‌کنن.

همزمان با گسترش ویروس کوید ۱۹ و روی آوردن بیشتر کسب و کارها به فضای مجازی، تعداد اعضاء این اتحادیه در سال ۱۳۹۹، به میزان ۱۱۰۰ مورد افزایش پیدا کرد. این نشان‌دهنده نفوذ فعالیت این اتحادیه در میان سایر اتحادیه‌های صنفی هست. در اتحادیه کسب و کارهای مجازی، رسیدگی به شکایت از فروشگاه‌های مختلف در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود. به طوری که در سال ۱۳۹۹، به حدود ۹۰۰۰ شکایت رسیدگی شد. روند رسیدگی به شکایت دقیقا شبیه اتحادیه‌ سایر اصناف است و طبق ماده ۷۲ قانون نظام صنفی عمل می‌شود.

آیا از طریق اینماد می‌شه شکایت کرد؟

یکی از مسائلی که موقع خرید و فروش در فروشگاه نقره پیش می‌یاد اینه که آیا می‌شه به وبسایت اعتماد کرد یا نه؟ جواب این سوال در وهله اول، همون نه هست و کسی نباید به وبسایت اعتماد کنه. به همین خاطر یکی از دستگاه‌های وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اینکه این مشکل رو حل کنه، وبسایت‌ها رو تحت نظارت خودش گرفت. این سازمان، مرکز توسعه تجارت الکترونکی هست. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، وبسایت‌هایی که درخواست عضویت می‌دن، به شدت مورد بررسی قرار می‌ده. برای مثال، مدارک مالک کسب و کار رو می‌گیره و از طریق سازمان ثبت احوال اعتبارسنجی می‌کنه. همچنین مجوزهای کسب و کار رو هم مورد ارزیابی قرار می‌ده.

شکایت از فروشگاه نقره

آیا اینماد فقط یک لوگو هست؟؟؟

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی پس از تائید وبسایت فروشگاه نقره، یک نماد یا علامتی در اختیار این وبسایت قرار می‌ده تا در قسمت پائین وبسایت درج کنه. به این علامت، اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی می‌گن. تائید یک فروشگاه نقره به صورت اینماد یعنی اینکه شما از وارد کردن اطلاعات در وبسایت و انجام خرید نگران نباشید. چرا که در صورت بروز هر گونه مشکل امنیتی، شما می‌تونید به مراجع قانونی شکایت کنید.

پس نکته مهم اینجاست که قبل از خرید از یک وبسایت، دقت کنید که آیا این وبسایت اینماد یا نماد اعتماد الکترونیکی دارد یا نه. البته فقط به بودن این علامت بسنده نکنید. به محض اینکه شما روی این علامت کلیک کنید، بایستی مشخصات فروشگاه نقره رو براتون بیاره. مراقب باشید که این صفحه عکس نباشه و قابل کلیک باشه. حالا اگر شما به هر دلیل قصد شکایت از فروشگاه نقره رو دارید، می‌تونید به این ترتیب اقدام کنید. ابتدا روی اینماد کلیک کیند. بعد در بخش شکایات، شکایت خودتون رو ثبت کنید. مرکز توسعه تجارت الکترونیک در سریع‌ترین زمان ممکن به شکایت شما رسیدگی می‌کنه. همه کسب و کارهای مجازی بخصوص فروشگاه‌های نقره برای دوری از هر گونه شکایت در اینماد، همیشه مشتریان خودشون رو راضی نگه می‌دارن. بنابراین خیالتون راحت باشه و مطمئن باشید که مالک کسب و کار خودش حال و حوصله درگیری با اینماد رو نداره.

5 thoughts on “شکایت از فروشگاه نقره چه جوری انجام می‌شه؟

  1. ابراهیم مهدیخانلو says:

    سلام مواظب باشید از فروشگاه noghra com خرید نکنید کلاه برداره مخصوصا موقع خرید.خرید اینترنتی خطا میده بعد شمارو راهنمایی میکنه به کارت به کارت به نام علیرضا رضایی میرک محله.

  2. ابراهیم مهدیخانلو says:

    ادرس سایت noghra.com هست

  3. شاهسواری says:

    باسلام.
    من از فروشگاه نقرا دوبار به فاصله چندروز ازهم خرید اینترنتی انجام دادم قبل از خرید قول دادن که فاکتور رسمی صادر و به همراه محصول ارسال میشه.امامحصول رو بدون فاکتور ارسال کردن.بعد خرید وقتی یه بار تماس گرفتم واسه فاکتور گفتن تو برنامه بله براتون ارسال میکنیم،بعد اون هرچی تماس گرفتم و پیام دادم دیگه پاسخگو نبودن.

  4. ایزدی says:

    سلام و احترام
    من از مغازه نقره نما شمش خرید کردم خیلی با احترام و صبوری جواب سوالتم را دادند و همراه خرید ازشون فاکتور خواستم که با مهر فروشگاه به من فاکتور هم دادند
    و تشکر هم میکنم به خاطر پشتیبانی خوبشون🙏

    • نقره نما says:

      سلام دوست عزیز
      خواهش می‌کنم. هدف ما رضایت شما مشتریان عزیز هست.
      با تشکر از خرید شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟

×