روز ولنتاین و چند هدیه شیک

روز ولنتاین

چهاردهم فوریه هر سال (۲۵ بهمن ماه) در بیشتر کشورهای دنیا یک روز خاص به شمار می‌رود. به روز ولنتاین، جشن سَنت ولنتاین هم می‌گویند. این جشن در ابتدا برای گرامیداشت شهدای اولیه مسیحیت برگزار می‌شد. اما رفته رفته تبدیل به یکی از آداب و رسوم دنیای مسیحیت شد. امروزه این جشن علاوه بر کشورهای مسیحی در سایر کشورها نیز گرامی داشته می‌شود. در این روز آقایان و خانم‌ها و همچنین دختر خانم‌ها و آقا پسرها هدایایی از سر محبت و عشق به همدیگر تقدیم می‌کنند. جشن ولنتاین با هدیه دادن و کادو دادن عشاق به همدیگر همراه است. در این مقاله قصد داریم به ارائه اطلاعات کاملی از ولنتاین بپردازیم. در ضمن چند هدیه زیورالات نقره مناسب این روز معرفی خواهیم کرد.

ولنتاین از کجا آمده؟

تا به امروز افراد زیادی، نقل قول‌های زیادی از تاریخچه ولنتاین نوشته‌اند. چیزی که ما می‌دانیم این است که این داستان بسیار مرموز است. و شاید تنها چیزی که از این داستان برایمان مهم است، این است که ۲۵ بهمن ماه هر سال مصادف با یک جشن آئینی و بسیار قدیمی است. در تاریخ مسیحیت چندین ولنتاین وجود دارد که هر کدام به نوعی از دنیا رفته‌اند. و دقیقا معلوم نیست که کدام ولنتاین منشا ایجاد جشن ولنتاین بوده است.

گردنبند نقره دخترانه گل
گردنبند نقره لاله مناسب برای روز وَلنتاین | موجود در فروشگاه نقره نما (خرید کنید)

یکی از داستان‌ها می‌گوید که در قرن سوم (۲۶۹ میلادی) در امپراطوری روم شخصی به نام ولنتاین زندگی می‌کرده است. در زمان او، امپراطور از ازدواج مردان جوان را ممنوع اعلام کرد. دلیل او این بود که مردان جوان نسبت به افراد متاهل، جنگجویان بهتری هستند. بنابراین قصد داشت زمینه را برای تقویت بنیه نظامی خود فراهم کند. در همین زمان، ولنتاین که کشیشی جوان بود، به مخالفت با این قانون امپراطور پرداخت. او مخفیانه دختران و پسران جوان را به عقد هم درمی‌آورد. در نهایت امپراطور پی به دسیسه ولنتاین برد و دستور قتل او را صادر کرد.

روز وَلنتاین و اسطوره باروری!

برخی از اسطوره‌شناسان اعتقاد دارند که جشن ولنتاین ریشه در دوران قبل از مسیحیت دارد. کارشناسان این جشن را مسیحی شده جشن لوپِرکالیا (Lupercalia) می‌دانند. لوپرکالیا نام جشنی بود که به افتخار خدای کشاورزی (فانوس یا Faunus) برگزار می‌شد. در اساطیر رومی، فانوس خدای زمین‌های کشاورزی و جنگل‌هاست. او باعث باروری زمین‌های کشاورزی و حیوانات اهلی می‌شود و خیر و برکت را برای مردم به ارمغان می‌آورد.

نیم ست نقره دایره ای مرواریدی
نیم ست نقره مروارید نشان مخصوص روز وَلنتاین | موجود در فروشگاه نقره نما (خرید کنید)

بنابراین در یک روز مشخصی از سال، مردم روم به افتخار فانوس جشن می‌گرفتند. این سنت تا دوران مسیحیت نیز ادامه داشت. پس از آنکه کلیسا نتوانست در مقابل این جشن، اقدامی انجام دهد، تصمیم گرفت آن را به سنتی مسیحی تبدیل کند.

جشن لوپِرکالیا یا ولنتاین در دوران قبل از مسیحیت

لوپرکالیا مشهورترین جشن دوران روم باستان است. رومیان باستان اعتقاد داشتند که رموس (Remus) و رومولوس (Romulus) بنیانگذاران روم هستند. این دو بچه در غاری به نام لوپرکال بزرگ شده‌اند. به اعتقاد آنها گرگی به نام لوپا (Lupa) به این دو بچه شیر می‌داده است. جشن لوپرکالیا در این غار شروع می‌شده است. در شروع مراسم، افراد شرکت‌کننده (Luperci) در غار لوپرکال جمع می‌شدند. سپس کاهنان یک بز (نشانه گله) و یک سگ (نشانه محافظ گله) را قربانی می‌کردند.

بعد از قربانی کردن این دو حیوان، دو مرد جوان از میان شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شد. سپس صورت این دو جوان را با خون بز و سگ، آغشته به خون می‌کردند. این کار را با استفاده از چاقو انجام می‌دادند. بعد از آن این دو جوان را مجبور به خندیدن می‌کردند. در نهایت صورت خون‌آلود این دو جوان با تکه‌ای پشم که آغشته به شیر بود، پاک می‌کردند.

دستبند نقره نگین دار رنگی
دستبند نقره شیک و خاص مناسب روز ولنتاین | موجود در فروشگاه نقره نما (خرید کنید)

چرا کلیسا با لوپرکالیا مخالف بود؟

در مراسم قربانی، پوست بز را به صورت نواری شبیه شلاق درمی‌آوردند. سپس آن را به دست شرکت‌کنندگان لوپرکالیا می‌داند. سپس آنها شروع به دویدن می‌کردند و هر فردی را که در مسیرشان بود، شلاق می‌زدند. در این بخش جشن، زنان خود را در معرض شلاق و تازیانه قرار می‌دادند. چرا که باور داشتند که شلاق خوردن در روز لوپرکالیا باعث زایایی و باروری آنها می‌شود. از طرف دیگر دوندگان جشن لوپرکالیا با حالتی عریان در میان زنان ظاهر می‌شدند و این مورد یکی از انتقادات شدید کلیسا بود. این جشن تا قرن پنجم میلادی نیز برگزار می‌شد. در نهایت کلیسا تصمیم گرفت که برای دینی کردن این جشن، در انجام این آئین تغییراتی اعمال بکند. عده‌ای از کارشناسان اعتقاد دارند که جشن ولنتاین ادامه جشن لوپرکالیاست که از طرف کلیسا، جایگزین شده است.

روز ولنتاین از چه زمانی جشن گرفته می‌شود؟

پاپ گلاسیوس اول (Pope Gelasius I) در سال ۴۹۶ میلادی، روز چهاردهم فوریه را به مناسبت مرگ قدیس ولنتاین، جشن گرفت. بعدها در قرن چهارده و پانزده میلادی، این جشن به جشنی رمانتیک و عاشقانه تبدیل شد. منتها جنبه عاشقانه روز وَلنتاین، بیشتر در میان درباریان و طبقه اشراف مطرح بود. از قرن هیجدهم میلادی، جنبه عاشقانه ولنتاین در میان مردم رسوخ پیدا کرد. در آن زمان، زوج‌های جوان با اهدای گل و شیرینی و ارسال کارت تبریک، عشق خود را به یکدیگر نشان می‌دادند.

گردنبند نقره برگ مخصوص هدیه روز ولنتاین | موجود در فروشگاه نقره نما (خرید کنید)

اولین هدیه ولنتاین را چه کسی داد؟

مورخان می‌گویند اولین هدیه ولنتاین را مارک آنتونی (Marcus Antonius) تقدیم ژولیوس سزار (Julius Caesar) کرده است. مارک آنتونی از سرداران بزرگ روم باستان و از دوستان نزدیک ژولیوس سزار بود. در سال ۴۴ قبل از میلاد، وضعیت روم بسیار آشفته بود. چرا که سزار قصد داشت جمهوریت روم را تبدیل به پادشاهی کند. از این رو اختلافات زیادی میان سناتورهای روم و ژولیوس سزار پیش آمد.

 در جشن لوپرکالیا در سال ۴۴ قبل از میلاد، مارک آنتونی نیم تاجی جواهرنشان (دِیهیم یا Diadem) تقدیم سزار کرد. اما سزار که تحت فشار فرماندهان ارتش و سناتورها قرار داشت از پذیرش آن امتناع کرد. بنابراین بزرگان روم به این نتیجه رسیدند که سزار از تاسیس سلطنت مادام‌الامر صرف نظر کرده است.

گردنبند نقره دو بی نهایتی
گردنبند نقره عشق بی نهایت مناسب هدیه ولنتاین | موجود در فروشگاه نقره نما (خرید کنید)

روی هدیه ولنتاین چی بنویسم؟

در یکی از افسانه‌های قرن هجدهم میلادی آمده است که یک زندانی به نام ولنتاین عاشق دختر زندانبانش شده بود. او قبل از اعدام نوشته‌ای برای عشقش فرستاده بود که رویش نوشته بود “از ولنتاین تو” یا Your Valentine. حتما شما هم این جمله معروف را در روز ولنتاین دیده‌اید. این عبارتی است که روی کادوها و هدیه‌های ولنتاین نوشته می‌شود. اگر شما هم قصد هدیه دادن در روز ولنتاین دارید، حتما این عبارت را روی یک کارتی کوچک بنویسید.

هدیه‌های معروف روز ولنتاین

روز ولنتاین روز عشاق است که در آن هر فردی به فرد مورد علاقه‌اش، یک شاخه گل یا شیرینی اهدا می‌کند. اما جالب این است که در گذشته، بیشتر از گل و شیرینی برای بیان احساسات و عواطف استفاده می‌شد. در کشور انگلستان، جشن ولنتاین از قرن هفدهم شروع شد. در قرن هجدهم، افراد با دست‌هایی، علاقه خود را به معشوق خود نشان می‌دادند.

اما کم کم نوشته‌های چاپی جایگزین دست‌نوشته شد. در اواسط قرن نوزدهم (۱۸۴۰ میلادی) کارت پستال‌ نیز راه خود را در جشن ولنتاین باز کرد. و افراد احساسات خود را با کارت پستال به یکدیگر نشان می‌دادند. طبق آمار انجمن کارت تبریک (Greeting Card Association)، هر ساله در روز ولنتاین نزدیک به صد و پنجاه میلیون کارت تبریک در ایالات متحده آمریکا ارسال می‌شود. این نشان می‌دهد که مردم برای نوشتن عبارت “ولنتاین تو” چقدر علاقه نشان می‌دهند.

زیورالات مینمال و شیک نقره یا طلا از چیزهای دیگر است که افراد به یکدیگر اهدا می‌کنند. زیورالات نقره مورد علاقه بسیاری از خانم‌ها و آقایان است و به همین خاطر در بیشتر مهمانی‌ها و دورهمی‌ها همراه آنهاست. بنابراین کسی که هدیه را اهدا کرده است، از دیدن آنها خوشحال می‌شود. مسلما نقره به خاطر درخشندگی خارق‌العاده خود انتخاب بسیار مناسبی برای هدیه روز ولنتاین است. نقره به مانند ستاره‌ای در دستان معشوق شما خواهد درخشید.

ولنتاین و ویلیام شکسپیر!

معروف‌ترین اشاره‌ای که به جشن ولنتاین شده است، مربوط به داستان هملت از ویلیام شکسپیر است. در پرده چهارم از این کتاب به شعر باشکوهی از شکسپیر برمی‌خوریم که در آن، اُفلیا می‌گوید:

“To-morrow is Saint Valentine’s day,
All in the morning betime,
And I a maid at your window,
To be your Valentine.
Then up he rose, and donn’d his clothes,
And dupp’d the chamber-door;
Let in the maid, that out a maid
Never departed more.”

ترجمه این شعر را در صفحه اینستاگرام نقره نما (هایلایت ولنتاین) جستجو کنید. منتظر نظرات شما در مورد جشن ولنتاین هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟

×