تعمیر زیورآلات نقره رو چه جوری انجام بدم؟ آیا تو خونه می‌شه؟

تعمیر زیورآلات نقره

همون طور که خودتون هم می‌دونید زیورآلات نقره جایگزین خوبی برای طلا و جواهراته و در حال حاضر بسیاری از مردم به نقره و زیورآلات نقره علاقه زیادی نشون می‌دن. اول اینکه ارزون‌تر از طلا هست و دوم اینکه از نظر ظاهری بسیار جذاب و شکیله. باید بگیم که نقره در زیبایی هیچ کم از طلا نداره و خیلی‌ها اصلا تفاوت ظاهری بین این دو تا رو متوجه نمی‌شن. پس با در نظر گرفتن این شباهت خیره‌کننده، نیاز هست که از زیورآلات نقره خودمون مراقبت کنیم. چیزی که هست، نقره هم مثل طلا قابلیت تعمیر رو داره و در صورت بروز هر مشکلی اعم از شکستگی یا هر چیز دیگه‌ای، می‌شه اون رو مثل روز اولش کرد.

یک نکته بسیار مهم در تعمیر نقره

شما وقتی برای تعمیر زیورآلات نقره به فروشنده یا تعمیرکننده نقره مراجعه می‌کنید، اول باید مطمئن بشید که آیا این فروشگاه یا کارگاه، تخصصی در تعمیر نقره مورد نظر شما داره یا نه. برای این کار می‌تونید از یک آشنا یا چند نفر فروشنده نقره سوال کنید تا نهایتا به یک تعمیرکار خوب برسید. لطفا برای این جستجو و سوال کردن زمان کافی رو اختصصاص بدید. مسلما پشیمان نخواهید شد. صرف زمان بیشتر بهتر از تعمیر نامناسب زیورآلات نقره شماست.

برای اینکه شما با کلیات تعمیر زیورآلات نقره آشنا بشید، چند نمونه از تعمیر بخش‌های مختلف نقره رو به شما آموزش می‌دیم. منظور ما این نیست که شما دقیقا همین کار رو توی خونه خودتون انجام بدید. بلکه قصد ما این هست که شما رو با فرآیند تعمیر و کلمات مورد استفاده در تعمیر نقره آشنا کنیم تا منظور خودتون رو بهتر بتونید به تعمیرکار برسونید.

روش اول تعمیر شکستگی زیورآلات نقره (دستی)

در این مقاله قصد داریم چند روش تعمیر شکستگی قلاب به کار رفته در زیورآلات نقره رو به شما آموزش بدیم. شاید همین آموزش باعث بشه که شما بیشتر و بیشتر مراقب زیورآلات خودتون باشید. پس با ما همراه باشید.  

قدم اول: آماده‌سازی تجهیزات

در اولین گام برای تعمیر شکستگی قلاب زیورآلات نقره به دو تا انبر باریک و کوچک یا همون دم باریک مخصوص تعمیر جواهرات نیاز دارید. شما می‌تونید این انبرها رو از فروشگاه‌های فروش ابزار جواهرسازی به راحتی پیدا کنید. فقط دقت کنید نوک این انبر باید بسیار باریک باشه. در غیر این صورت به دردتون نخواهد خورد. البته شما می‌تونید یک کیت کامل جواهرسازی یا تعمیر جواهر خریداری کنید. توی این کیت، حتما دو تا انبر باریک پیدا می‌کنید. چون که قطعات زیورآلات بسیار کوچک و ریز هست، شما به یک ذره‌بین هدبندی هم نیاز پیدا می‌کنید. بعضی از این ذره‌بین‌ها به چراغ هم مجهز هستند تا وقتی کار می‌کنید، سطح جواهرات شما رو روش کنند و شما دید خوبی داشته باشید.

قدم دوم: خرید حلقه پرش و قلاب

چون که قلاب زیورآلات شما شکسته، بایستی چند تا حلقه پرش هم خریداری بکنید تا قلاب رو به زیورآلات متصل کنید. حتما قلاب شما و حلقه‌های پرش باید حتما نقره باشن. به این موضوع دقت کنید. این رو از این جهت می‌گیم که ممکنه که قلاب و حلقه پرش فقط با نقره آبکاری شده باشن و فروشنده به اونها رو به اسم نقره به شما بفروشه. پس خیلی دقت کنید. شاید اسم حلقه پرش براتون کمی نامانوس باشه. حلقه پرش رو برای اتصال قلاب به گردنبند یا دستبند و یا بلند کردن طول گردنبند و یا دستبند استفاده می‌کنند. چیز دیگه‌ای که باید دقت کنید اینه که حلقه پرش شما از نظر ظاهر، اندازه و قطر بایستی عین حلقه‌های پرش به کار رفته در خود زیورآلات نقره خودتون باشه.

قدم سوم: جدا کردن قطعه معیوب

حلقه پرش رو باز کنید و قلاب قدیمی رو از گردنبند یا دستنبد جدا کنید. برای این کار باید خیلی مراقب باشید. حالا روشش رو برای شما توضیح می‌دیم. ابتدا باید بدونید که معمولا بین دو سر حلقه پرش یک شکافی وجود داره که برای عبور دادن قلاب ازش استفاده می‌شه و یا اینکه می‌شه یک حلقه دیگه بهش اضافه کرد. با استفاده از دم باریک، قلاب رو بگیرید و به آرامی دو سر حلقه پرش رو کمی از هم باز کنید. وقتی دو سر حلقه از هم فاصله گرفت، می‌تونید قلاب رو از همین شکاف بیرون بکشید. چیزی که هست باید مراقب باشید که شکل حلقه به هم نخوره و دچار خمیدگی نشه.

تعمیر زیورآلات نقره

قدم چهارم: مرحله آخر تعمیر زیورآلات نقره

اگر به غیر از قلاب، خود حلقه پرش هم آسیب دیده باشه، بایستی خود حلقه رو هم تعویض کنید. مورد بسیار مهم در تعویض حلقه پرش این هست که بعد از انجام تمامی اتصالات، باید مطمئین بشید که دو سر تمامی حلقه‌های پرش بسته شده باشه و هیچ قلابی نتونه از بین شکاف اون خارج بشه.

روش دوم تعمیر شکستگی زیورآلات نقره (لحیم کاری)

نکته‌ای که در روش اول تعمیر شکستگی قلاب وجود داشت، این بود که نیاز به لحیم کاری نداشت. و تمامی مراحل کار به صورت دستی انجام می‌شد. اما در روش دوم ما از لحیم کاری استفاده می‌کنیم.

قدم اول: خرید لحیم و دستگاه لحیم کاری

اولین چیزی که در این روش لازم دارید، لحیم هست. در فروشگاه‌های فروش لوازم جواهرسازی و ساخت زیورآلات، لحیم در دو شکل سیم و یا ورق موجوده. معمولا لحیم‌های ورقی ارزون‌تر هستند و شما می‌تونید اون رو در قطعات کوچک برش بدید. اما ما سیم رو به شما پیشنهاد می‌کنیم.

قدم دوم: یادگیری لحیم کاری

یک نکته بسیار مهم در لحیم کاری نقره وجود داره که بدون دونستن اون، کارتون کار نمی‌شه. اونم اینه که شما بدونید که از چه نوع لحیمی برای تعمیر زیورآلات نقره استفاده کنید. برای تعمیر زیورآلات نقره از لحیم کاری سخت استفاده می‌شه. برای اینکه بدونید لحیم کاری سخت و لحیم کاری نرم چه فرقی با هم دارند. فقط کافیه که بدونید در لحیم کاری نرم، برای اینکه دو قطعه به هم وصل بشن، باید هر دو تا قطعه به دمای ذوب برسند. در اتصال دو قطعه نقره هدف ما اینه که هر دو تا قطعه سالم بمونند، بدون اینکه ذوب بشن. پس لازمه که از لحیم کاری سخت استفاده بشه. خود فروشندگان ابزارآلات جواهرات و زیورآلات می‌تونن به شما کمک کنند. فقط کافیه به فروشنده بگید که لحیم رو برای اتصال قطعات نقره لازم دارید.

تعمیر زیورآلات نقره

نکته بعدی اینه که در لحیم کاری نرم از دستگاه لحیم برقی استفاده می‌شه و در لحیم کاری سخت از مشعل لحیم کاری. معمولا مشعل‌های لحیم کاری، گازی هستند. برند بوتان از معروف‌ترین مشعل‌های لحیم کاری هستند. موقع کار حتما از دستکش محافظ استفاده کنید و مطمئن باشید که محل کارتون به سیستم تهویه مجهز باشه. دلیلش اینه که مجاورت نقره با حرارت باعث ایجاد گازهای سمی می‌شه و استنشاق اون باعث ایجاد عارضه‌های ریوی در شما می‌شه.

قدم سوم: تعمیر زیورآلات نقره با لحیم

موقع لحیم کاری حتما از روغن لحیم کاری استفاده کنید. توی بازار به این روغن‌ها Flux (فلاکس) گفته می‌شه. موقع خرید اینترنتی هم اگر همین عبارت رو بزنید براتون گزینه مختلفی می‌یاره. کار روغن لحیم کاری اینه که سطح سیم لحیم کاری رو تمیز می‌کنه تا دو تا قطعه به خوبی به هم بچسبند. نوع دیگری از فلاکس وجود داره که به صورت اسپری هست. می‌تونید از مسواک برای کشیدن روغن روی سطح نقره استفاده کنید. بعد از اینکه لحیم کاری تموم شد، سطح نقره کثیف می‌شه و نیاز به شستشو پیدا می‌کنه. برای شستشوی سطح نقره تعمیر شده بایستی از مایع مخصوص شستشوی نقره استفاده کنید. معمولا برای این کار از ترکیب آب و نمک نیز استفاده می‌شه.

قدم چهار: پایان یک تعمیر اصولی

برای شروع لحیم کاری بایستی سیم لحیم رو روی نقطه‌ای قرار بدید که می‌خواهید به هم متصل بشه. مشعل لحیم کاری رو روی بالاترین درجه قرار بدید و روی سیم بگیرید تا سیم ذوب بشه. بعد سیم ذوب شده رو روی محل اتصال قرار بدید تا بین دو قطعه رو پر کنه.

تعمیر زیورآلات نقره رو خودم انجام بدم یا بدم به تعمیرکار؟

بعضی از مشتری‌های نقره نما می‌پرسن که آیا می‌تونم زیورآلات نقره رو خودم توی خونه تعمیر کنم یا نه؟ یا اینکه لازم هست که حتما به تعمیرکار بدم؟ در جواب باید بگیم که اینکه یک مصرف‌کننده بدونه که فرآیند تعمیر زیورآلات نقره چه جوری هست کافیه. اما برای تعمیر پیشنهاد می‌کنیم که با یک تعمیرکار خوب مشورت کنند. در صورتی که زیورآلات نقره‌ای دارید که نیاز به تعمیر دارید، حتما با کارشناس متخصص نقره نما تماس حاصل کنید تا بهترین تعمیرکار نقره رو به شما معرفی کنه. فقط چند دقیقه از شما وقت می‌گیره. ما خیلی خوشحال خواهیم شد که پاسخگوی سوالات شما باشیم. پس همین الان زنگ بزنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟

×