نقره در جدول کلمات متقاطع

نقره در جدول کلمات متقاطع

حتما برای شما هم پیش اومده که مشغول حل جدول کلمات متقاطع باشید و ذکری از نقره نشده باشه. در بیشتر جدول‌هایی که حل می‌کنید ممکنه یکی از سوالات مربوط به نقره باشه. بخصوص به سوالی برسید که بپرسه: نقره گداخته!!!!!! اینجاست که از سوال رد می‌شید و به سراغ سوال بعدی می‌رید. اما آخرش کی چی؟؟ بالاخره به این سوال بایستی جواب بدید. از این سوال رد شدید، با سوالات دیگه نقره ای چی کار می‌کنید؟ ما در این مقاله به سراغ جدول کلمات متقاطع و غیرمتقاطع اومدیم تا ترکیبات مختلف کلمه نقره در جدول رو براتون باز کنیم. مطمئنا بعد از این دیگه در پاسخ دادن به سوالات مربوط به نقره به مشکل برنخواهید خورد.

معادل کلمه نقره

این سوال مثل نقل در جدول کلمات متقاطع می‌یاد. برای کلمه نقره معمولا سه کلمه مترادف وجود داره. این سه کلمه عبارتند از سیم، روب و فضه. همانطور که قبلا گفته شد، سیم کلمه‌ای فارسی است که به جای نقره به کار می‌‌رود. در شعر شعرای قدیمی نیز از این کلمه به فراوانی استفاده شده است. روب با تلفظ (rub) واژه‌ای هندی است که به ظاهر شبیه کلمه روپیه است. کلمه بعدی، فِضِّه با تلفظ (fezze) است. فضه، کلمه‌ای عربی است که به عنوان اسم برای دختران استفاده می‌شود. یکی از معانی فضه، نقره یا سیم است.

سوالاتی که حاوی کلمه نقره است

بعضا در جدول کلمات متقاطع سوالی در مورد نقره پرسیده می‌شود که دو کلمه‌ای است. برای مثال ممکن است از شما در مورد نقره گداخته سوال شود. منظور از این سوال این است که کلمه مترادف نقره گداخته چی هست؟ پاسخ این کلمه ممکن است فارسی، عربی، ترکی و یا به هر زبان دیگری باشد. این نوع سوالات در بیشتر جدول‌های کلمات متقاطع تکرار می‌شود.

نقره در جدول از نوع گداخته!

نقره گداخته همان نقره‌ای است که به درجه ذوب رسیده و آماده ریخته‌گری است. به نقره گداخته در زبان عربی، سَبِیکَه (با تای تئنیث و با تلفظ Sabeyka) گفته می‌شود. سبیکه به تکه‌ای از نقره گفته می‌شه که پس از ذوب در داخل قالب ریخته می‌شه. تقریبا، سبیکه همون شمش هست. در عربی به هر گونه شمش نقره و طلا، سبیکه می‌گن. جالب اینکه به هر گونه کارگاه ریخته‌گری هم مَسبَک گفته می‌شه. به کارخانه ذوب آهن، مَسبَکُ الحدید و به کارخانه شیشه سازی، مَسبَکُ الزُّجاج می‌گویند.

مدال دومی

منظور از مدال دومی در جدول کلمات متقاطع، مدال نقره است که در مسابقات ورزشی به نفر دوم اهدا می‌شود. همانطور که در مقالات قبلی هم اشاره شد، مدال طلا و نقره در مسابقات ورزشی مانند المپیک از نقره خالص ساخته می‌شود. با این تفاوت که در مدال طلای المپیک، روکشی از طلا نیز بر روی مدال نقره می‌کشند و به نفر اول اهدا می‌کنند.

نقره در جدول حسن یزدانی
حسن یزدانی قهرمان جهان در سال ۲۰۲۱

پیاله نقره‌ای

نقره در جدول فقط شامل فلز و عناصر شیمیایی نیست. بلکه ممکن هست به وسایل مورد استفاده توسط انسان هم اشاره بکند. پیاله به قدح شیشه‌ای یا بلوری کوچک گفته می‌شه که در قدیم توی اون شراب می‌ریختند. البته برخی به پیاله، ساغر یا جام هم می‌گویند. در کتاب‌های فرهنگ لغت آمده است که پیاله کلمه‌ای یونانی است که به عربی رفته و تبدیل به فیالجه شده است. در جدول کلمات متقاطع، وقتی که از پیاله نقره‌ای صحبت می‌شود، منظور تَگاب است. تگاب به پیاله‌ای نقره‌ای گفته می‌شود که شبیه قیف است. از تگاب برای پر کردن شیشه از شراب، گلاب و روغن استفاده می‌شود. در قدیم به زمینی که پر از سبزه بوده و در اثر آب باران، یک برکه بسیار کوچکی در آنجا ایجاد شده باشد، تگاب می‌گفتند. این زمین دقیقا مثل پیاله‌ای می‌بود که آب را در خود نگه می‌داشت.

نقره در جدول پیاله

نقره در جدول از جنس سیمین

سیمین صفت نسبی و منسوب به کلمه سیم است. سیمین به عنوان اسم دختر به کار می‌رود. بزرگ‌ترین شخصیت معاصر که با نام سیمین به سیمین به ذهن می‌آید، سیمین بهبهانی، شاعر معاصر و غزلسرای معروف است (۱۳۹۸ – ۱۳۰۶). در شعر شعرای بزرگی از کلمه سیمین به فراوانی استفاده شده است. خاقانی، شاعر فارسی‌گوی آذربایجان می‌گوید: تو را طوقِ سیمین دراَفکَنَد غَبغَب | مرا نیز از آن زُلفِ طوقی برافکن. و یا نظامی چنین می‌سُرایَد: کشیده قامتی چون نَخلِ سیمین | دو زنگی بر سر نخلش رُطَب چین.

سیمین بهبهانی

عنصری جامد و غیرفلزی به رنگ نقره

بیشتر افرادی که تفریح اصلی آنها حل جدول کلمات متقاطع است، خوب می‌دانند که پاسخ این سوال چهار حرفی است. تِلور یا Tellure عنصری شیمیایی است که از کلمه یونانی Tellus گرفته شده است. این کلمه در یونانی به معنای خاک و زمین به کار می‌رود. از تلور بوی آرسنیک به مشام می‌رسد. ظاهر تلور مانند بلور، دانه‌های کوچک و یا پودر است. این عنصر بسیار کمیاب است و در کشورهای رومانی، ایالات متحده آمریکا و استرالیا یافت می‌شود. دو مورد از ویژگی‌هایی که این عنصر را به نقره شبیه می‌کند، رنگ ظاهری و رسانا بودن آن است.    

عنصری نقره‌ای و فلزی

نقره در جدول بیشتر شامل فلزات سنگین است. کسانی که در حل جدول متقاطع متبحر هستند، به محض دیدن عبارت “عنصری نقره‌ای و فلزی”، معمولا جدول را با حروف کلمه توریم پر می‌کنند. توریم یا Thorium از فلزات رادیواکتیو است که نسبت به اورانیوم ضعیف‌تر است. توریم هم به صورت طبیعی و هم به صورت مصنوعی تولید می‌شود. رنگ ظاهری توریم به رنگ نقره‌ای است. این فلز به راحتی با اکسیژن ترکیب شده و سطحش تیره و کدر می‌شود. توریم در دماهای بالا پایدار بوده و چکش‌خوار است. با توجه به اینکه معادن اورانیوم در حال اتمام است، توریم جایگزین مناسبی برای اورانیوم به شمار می‌رود.

فلز نقره‌ای رنگ سمی

یکی از دیگر از سوالاتی که در جدول کلمات متقاطع به نقره ارتباط پیدا می‌کند، باریم است. باریم یا Barium از زبان یونانی وارد دنیای شیمی شده است. این کلمه در یونانی به معنای سنگین است. رنگ ظاهری باریم نقره‌ای است. نکته قابل توجه این است که بعضی از ترکیبات نمک باریم سمی است و به شدت بر روی دستگاه تنفسی اثر منفی می‌گذارد.     

جدول کلمات متقاطع و فلز نقره‌ای نرم

بدون مقدمه باید بگوییم که جواب این سوال در جدول کلمات متقاطع، سدیم می‌شود. حتما فکر می‌کنید که نقره در جدول هر جوابی هم داشته باشد، چه ربطی به نقره دارد؟ باید بگوئیم که سدیم فلزی نرم است که رنگ ظاهری آن، نقره‌ای است. سُدیُم یا Natrium از عناصر شیمیایی است که به راحتی با آب و اکسیژن واکنش نشان می‌دهد. کلمه ناتریوم در یونانی به نوع نمک طبیعی گفته می‌شود. به خاطر حساسیت بالای سدیم، همیشه آن را در روغن یا نفت نگهداری می‌کنند تا با هوا و رطوبت ترکیب نشود. این فلز به دلیل واکنش با اکسیژن، به صورت آزاد در طبیعت یافت نمی‌شود.

نقره در جدول و نگهبانی چماق به دست

در قدیم به کسانی که در ملازمت و همراهی دائمی پادشاهان و حاکمان بودند، یَساوُل می‌گفتند. یساول کلمه‌ای ترکی به معنای کشیک یا نگهبان است. امروز به یساول، رئیس تشریفات گفته می‌شود. یساول به یک معنای دیگر، به دسته‌ای از همراهان پادشاه گفته می‌شد که در جلوی کاروان حاکمان راه می‌رفتند. و با چماقی که در دست داشتند، مردم را دور کرده و از ورود پادشاه مطلع می‌کردند. شاید چماق‌دار بهترین ترجمه برای این کلمه ترکی باشد.

پول نقره یا نوعی سکه نقره

پول نقره از پرکاربردترین سوالات جدول کلمات متقاطع است. در قدیم به پول نقره‌ای، دِرهَم گفته می‌شد. درهم از واژه دراخمای یونانی گرفته شده است. در یونان، دراخما یک سکه رایج بوده است. بعدها درهم، تبدیل به یک واحد پولی در دنیای اسلام شد. علاوه بر این، درهم یک واحد قدیمی وزنی نیز به شمار می‌رود. درهم در کشورهای مختلف اسلامی به وزن‌های مختلفی گفته می‌شود. به طور کلی، درهم برابر با ۲/۴۱۹۲ گرم است. در دوره عثمانی، درهم معادل با ۳/۲۰۷ گرم بود.

نقره در جدول سکه نقره ای درهم

از دیگر سوالات جدول کلمات متقاطع، پرسش از نوعی از سکه نقره است. جیتل، سکه‌ای نقره‌ای است که در قدیم برای داد و ستد کالا مورد استفاده قرار می‌گرفت. پس از دوره غزنویان، سیستان امروزی به دست پادشان نصری افتاد. این حکومت محلی در مراودات اقتصادی علاوه بر درهم و دینار از یک واحد پولی محلی به نام جتیل استفاده می‌کرد. این واحد پولی، سکه‌هایی از جنس نقره بود که تنها در سیستان مورد اعتماد مردم بود.      

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟

×