چطور سریعاً قیمت نقره را با گوشی خود حساب کنیم؟

قیمت هر گرم نقره

یکی از مهمترین مسائلی که در خرید و فروش نقره باید به آن دقت داشته باشید، نحوه محاسبه قیمت هر گرم نقره است. به هر صورت نقره‌ای که شما قصد خرید و فروش آن را دارید یا نقره استرلینگ ۹۲۵ است و یا نقره خالص ۹۹۹. اگر بخواهید نقره خالص یا ساچمه یا نقره استرلینگ معامله کنید، بایستی قیمت نقره در جهان و قیمت روز دلار آمریکا را بدانید. به این طریق می‌توانید قیمت هر گرم نقره در ایران را محاسبه بکنید. این قیمت، همان نرخ لحظه ای نقره یا قیمت روز نقره است. در این مقاله قصد داریم که نحوه محاسبه قیمت هر گرم نقره با استفاده از گوشی را به شما یاد بدهیم. این کار به سادگی قابل انجام است. پس در ادامه با ما همراه باشد.

چرا محاسبه سریع قیمت نقره مهم است؟

تصور کنید که شما به اتفاق خانواده قصد خرید یک قطعه زیورآلات نقره را داشته باشید. و تصور کنید که فرصت زیادی برای خرید نقره نداشته باشد. یا اینکه در اثر مشاهده نوسانات سودآور نقره در بازار وسوسه سرمایه گذاری در بخش نقره را داشته باشید. در این صورت برای اینکه یک تصویر و دورنمای کلی از صنعت نقره داشته باشید، بایستی بتوانید یک حساب سرانگشتی از وضعیت بازار نقره داشته باشید. معمولا گوشی تنها وسیله الکتریکی مجهزی است که می‌توانید محاسبات خود را با آن انجام بدهید. فقط کافی است که گوشی خود را باز کرده و برنامه ماشین حساب را فراخوانی کنید. بعد از آن با داشتن چند نکته خیلی مشخص، می‌توانید مانند یک بُنَک دار یا عمده فروش قدیمی، محاسبات خود را انجام بدهید.  

قیمت نقره گرمی چند؟

قیمت هر گرم نقره یا همان قیمت لحظه ای نقره بر اساس عوامل خاصی تعیین می‌شود. قیمت جهانی نقره، قیمت روز دلار آمریکا و میزان تقاضا برای نقره در داخل کشور از جمله این عوامل هستند. اما یکی از مواردی که همیشه باعث سردرگمی خریدار نقره یا طلا می‌شود، اجرت ساخت نقره است. در بیشتر مواقع، خریدار متوجه مقدار اجرت ساخت نقره نمی‌شود و برخی از فروشندگان از این غفلت مشتری، نهایت سوء استفاده را می‌برند. اگر شما بتوانید قیمت هر گرم نقره را بر اساس وزن زیورالات به دست بیاورید، به راحتی متوجه اجرت ساخت نقره می‌شوید. به این ترتیب خواهید توانست جلوی کلاهبرداری برخی از فروشندگان را بگیرید.

قیمت نقره به صورت جهانی و برای هر انس نقره (هر اونس تروا معادل ۳۱/۱۰ گرم) تعیین می‌شود. شما برای محاسبه هر گرم نقره کافی است که اقدامات زیر را به سادگی انجام بدهید. ابتدا قیمت دلاری هر اونس نقره در بازارهای جهانی را به عدد ۳۱/۱۰ گرم تقسیم کنید. به این ترتیب قیمت دلاری هر گرم نقره را به دست خواهد آورد. سپس عدد به دست آمده را در قیمت لحظه ای دلار ضرب کنید.

انجام یک مثال برای تعیین قیمت هر گرم نقره

برای اینکه به طور کامل متوجه نحوه محاسبه قیمت هر گرم نقره بشویم، یک مساله را به اتفاق هم حل می‌کنیم. به خاطر اینکه اعدادی که به دست می‌آوریم، واقعی باشد، قیمت هر گرم نقره را برای روز پنجشنبه 18 آبان 1400 در بازار ایران محاسبه می‌کنیم. در روز پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰، قیمت هر اونس نقره خالص ۹۹۹ در بازار جهانی و قیمت دلار آمریکا در بازار ایران به ترتیب ۲۵/۷ دلار و ۲۷۸,۹۷۰ ریال است. حال با استفاده از فرمول زیر، قیمت هر گرم نقره (قیمت لحظه ای نقره) را در بازار ایران حساب می‌کنیم.

قیمت روز نقره
فرمول اول: قیمت یک گرم نقره در بازار جهانی بر حسب دلار | فرمول دوم: قیمت یک گرم نقره در بازار ایران بر حسب ریال

دقت کنید که فرمول، بسیار ساده بوده و بهتر است آن را به خاطر بسپارید تا مجبور به مراجعه چند باره به مقاله نباشید. بر اساس این فرمول، قیمت هر گرم نقره ۹۹۹ در بازار ایران برای روز پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰، معادل ۲۳۰/۵۳۱ ریال است. یعنی هر گرم نقره حدود ۲۴۰۰۰ تومان.

قیمت هر مثقال نقره چند؟

یکی از سوالات اساسی که شاید برای شما هم در خصوص قیمت این فلز پیش آمده باشد این است که قیمت هر مثقال نقره چقدر است؟ مثقال یکی از واحدهای اندازه‌گیری وزن فلزات گرانبهاست که بیشتر در ایران و برخی از کشورهای خاورمیانه به کار می‌رود. در بازار ایران بیش از اینکه قیمت نقره یا طلا به گرم بیان شود، به مثقال محاسبه می‌شود.

اگر در فرمول بالا دقت کرده باشید، قیمت نقره چه ۹۲۵ و چه ۹۹۹ بر اساس ریال به دست آمد. حال با استفاده از یک عملیات ساده می‌توانید با ماشین حساب گوشی (موبایل یا تبلت)، قیمت هر مثقال نقره را به دست آورید. برای این کار کافی است قیمت ریالی هر گرم نقره را در عدد ۴/۲۵ ضرب کنید. عددی که به می‌آید، قیمت هر مثقال نقره بر حسب ریال ایران است. در مثال بالا، قیمت هر مثقال نقره برای تاریخ روز پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰، معادل ۹۷۹۷۵۶ ریال است. یعنی هر مثقال نقره حدود ۹۸۰۰۰ تومان. به همین راحتی.  

اهمیت عیار در قیمت هر گرم نقره

عیار نقره چیست؟ در ادامه این مقاله انواع روش های عیارشناسی نقره را با هم مرور می‌کنیم و شما می‌توانید به این سؤال که «قیمت نقره چگونه تعیین می‌شود؟» پاسخ دهید. اول از هر چیز شما باید بدانید که عیار نقره به مقدار نقره ۹۹۹ یا نقره خالصی که در ساخت هر زیورالات نقره استفاده می‌شود، بستگی دارد. برای مثال در هر ۱۰ گرم آلیاژ نقره استرلینگ، ۹/۲۵ گرم نقره خالص و ۷/۵ گرم فلزات دیگر مانند مس به کار رفته است.

به همین خاطر در بازار نقره، شما با دو قیمت سر و کار دارید. یکی قیمت نقره ۹۹۹ و دیگری قیمت نقره ۹۲۵. مسلما قیمت نقره ۹۹۹ بالاتر از نقره استرلینگ ۹۲۵ خواهد بود. بنابراین ارزش ذاتی نقره، تنها مربوط به بخش نقره خالص هر زیورالات است. به یاد داشته باشید که هنگام فروش زیورالات نقره، اجرت ساخت محاسبه نمی‌شود. و تنها ارزش وزنی آن مورد نظر خریدار خواهد بود.  

اهمیت عیار در قیمت هر گرم نقره

نمودار قیمت نقره و تصمیم گیری برای خرید

در وبسایت معتبر خرید و فروش نقره و یا بازار سهام نقره نمودارهایی لحظه ای از افت و خیر قیمت نقره ارائه می‌شود. با استفاده از این نمودارها می‌توانید نوسان قیمت نقره را در بازه‌های زمانی مختلف مانند یک ساعت گذشته، روز جاری، یک هفته گذشته، یک ماه گذشته و یا سال گذشته بررسی بکنید. نمودارهای نوسان قیمت به شما کمک می‌کنند که در مورد خرید یا فروش نقره تصمیم‌گیری کنید. معمولا سرمایه‌گذاران با استفاده از این نمودار و البته عوامل دیگر در مورد سودآور بودن بازار نقره و ورود یا عدم ورود به آن تصمیم‌گیری می‌کنند.

نقره ۹۹۹٫۹ چیست؟

نقره ۹/۹۹۹ به نقره خالص و یا نقره خام معروف است. معمولا در بازار نقره خالص را یا به صورت شمش و یا به صورت ساچمه نقره خرید و فروش می‌کنند. همان طور که گفتیم قیمت نقره ۹۹۹ نسبت به نقره استرلینگ ۹۲۵ بالاتر است. چرا که میزان نقره آن بیشتر است. نقره ۹۲۵ در ساخت زیورالات نقره، نقره ۹۹۹ در بخش صنعت و پزشکی استفاده می‌شود. البته در ساخت ظروف نقره از نقره با عیار ۸۴۰ استفاده می‌کنند.

باید خاطر نشان کنیم که نقره ۹۹۹ رقابتی‌تر از نقره ۹۲۵ است. به همین خاطر نقره خالص در بازارهای جهانی به صورت عمده و تنی خرید و فروش می‌شود. پس شاید سرمایه گذاری در بورس نقره برای شما هم جذاب باشد. میزان به صرفه بودن سرمایه گذاری در بورس نقره ایران در مقاله “نقره در بورس کالای ایران” بررسی شده است.

نقره ۹۹۹٫۹ چیست؟

خرید زیورآلات نقره و توجه به قیمت هر گرم نقره

معمولا در موقع خرید، اولین موردی که هر خریداری به آن توجه می‌کند، قیمت هر گرم نقره استرلینگ ۹۲۵ است. چیزی که در خرید نقره باعث سردرگم شدن خریدار می‌شود، اجرت ساخت نقره است. اجرت ساخت تنها در معامله زیورالات نقره، طلا و سایر فلزات گرانبها مطرح می‌شود. برای اینکه فروشنده از بی‌اطلاعی شما سوء استفاده نکند باید از اجرت ساخت نقره به صورت حدودی مطلع باشید. در بازار فعلی ایران، اجرت ساخت زیورالات نقره مابین ۳ الی ۴۰ هزار تومان است. اجرت ساخت ظروف نقره نیز به ازای هر گرم، هزار الی صد هزار تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟

×