شکلات خوری نقره یا گزخوری ظرف باشکوه هر خانه ایرانی

شکلات خوری نقره

اسم ظرف یا ظروف نقره‌ای که می‌یاد، شاید اولین چیزی که به ذهنمون برسه، شکلات خوری یا به قول اصفهانی‌ها گزخوری باشه. البته زیاد هم بی‌راه فکر نکردید. شکلات خوری یک ظرف بسیار مهمه یا بهتر بگیم که به نوعی ویترین پذیرایی یک خونه ایرانی هست. اگر نقره هم باشه که نور علی نور. زیبا و مسحورکننده. هر بیننده‌ای رو میخکوب می‌کنه.

ما ایرانی‌ها به غیر اینکه توی خونه‌هامون یک اتاق مخصوص مهمان داریم (مهمان‌خانه، دارالضیف و یا طَنَبی)، ظروف مهمونیمون هم بعضا جداست. هممون حتما یک سری ظرف‌هایی داریم که فقط مخصوص مهمانی‌ها و مجالس خاص مانند خواستگاری و غیره هست. یکی از این ظرف‌های پرطمطراق که به قول مادربزرگ‌ها به صاحبخونه اعتبار می‌ده، ظرف شکلات خوری نقره هست. درسته که بشقاب، چنگال و چاقو می‌تونه طعم میل کردن یک میوه، گز و یا یک شیرینی رو صدچندان کنه، اما یک شکلات خوری نقره شاید باعث بشه که شما حس مهم بودن بهتون دست بده. اینکه چه مهمان مهمی هستید که در ظرف نقره از شما پذیرایی می‌شه.

توی این شکلات خوری می‌تونید هر چیزی بریزید: شکلات، آجیل، گز اصفهان، نوقا و ریس تبریز. حتی اگر اندازه شکلات خوریتون جوری باشه که کف پهنی داشته باشه، می‌تونید میوه و خوراکی‌هایی مثل کلوچه لاهیجان، کاک کرمانشاه، شیرینی برنجی اصفهان، انواع ویفر، کلمپه کرمان و قرابیه تبریز رو هم توش بگذارید. خلاصه که شکلات خوری نقره یا می‌تونه شیرینی خوری باشه، یا میوه خوری و یا آجیل خوری.

شکلات خوری نقره

البته در گذشته شکلات خوری کالای لوکسی بود!

فیلم‌های قدیمی رو که می‌بینید، شکلات خوری یا ظرف پذیرایی نقره رو فقط توی قصرها و یا خونه‌های افراد متمول و پول‌دار می‌بینید. علتش هم اینه که در قدیم ارزش نقره اگر بیشتر از طلا هم نبود، کمتر از اونم نبود. اما الان قیمت نقره خیلی خیلی پائین‌تر از طلا هست و افراد بیشتری می‌تونن این ظروف رو خریداری کنن. پس اگر امکان خرید دارید، توصیه می‌کنیم که حداقل به یک شکلات خوری نقره فکر کنید. ما به شما کمک می‌کنیم که چی بخرید و به چه چیزهایی تو خرید دقت کنید.

در خرید شکلات خوری نقره به چه چیزهایی بیشتر توجه کنم؟

توجه کنید که شما قصد خرید ظرف نقره رو دارید و مسلما قرار هست در ازای این ظرف، مبلغ قابل توجهی رو پرداخت کنید. پس تا اون جا که می‌تونید وسواس به خرج بدید. ما هم در کنار شما هستیم تا بهترین انتخاب رو داشته باشید. پس قدم به قدم با هم پیش بریم:

طرح و شکل شکلات خوری

حالا رسیدیم به مرحله خرید شکلات خوری. قبل از اینکه بخواهید یک شکلات خوری نقره بخرید، بهتره که یک سری اطلاعات در مورد شکلش داشته باشید. اینکه چه مدل‌هایی توی بازار موجود هست و پهناشون چه اندازه هست. اولین نکته‌ای که باید بهش توجه کنید اینه که معمولا شکلات خوری‌های نقره در دو نوع بدون در و با در ساخته می‌شن. بجز این ویژگی، شکل شکلات خوری‌های نقره هم با همدیگه متفاوت هست. بعضی‌ها کشیده و بعضی‌ها پهن هستند. ارتفاعشون هم مسلمات با هم فرق داره. پس شد: 1. داشتن یا نداشتن درب، 2. مقدار کشیدگی از نظر پهنا، 3. ارتفاع

شکلات خوری نقره

یک چیز چندکاربردی بخرید!

شما که دارید شکلات خوری نقره‌ای می‌خرید، بهتر هست چیزی بخرید که بتونید ازش هم به عنوان میوه خوری، هم شکلات خوری و هم آجیل خوری استفاده کنید. قرار نیست که سه تا شکلات خوری با شکل‌های متفاوت بخرید. یکی بخر و در چند تا ازش استفاده کن. می‌تونید پهنای شکلات خوری و ارتفاعش رو جوری در نظر بگیرید که به هر سه تا کاربرد هم بخوره.

طعم شکلات با نقره!

اگر به این فکر کنید که شکلات خوری نقره قرار هست چه کاری در خونتون انجام بده و چه نقشی می‌خواد به عهده بگیره، حتما فرصت زیادتری رو برای جستجوی ظرفتون می‌گذارید. یک شکلات خوری نقره می‌تونه نتیجه یک مهمانی رو به کل تغییر بده. این ظرف همیشه در مرکز میز قرار داره و اکثر توجه‌ها به سمت اونه. حتی فضای سنتی و فانتزی که دنبالش هستید رو می‌تونید از این ظرف باشکوه انتظار داشته باشید. می‌تونید در مواقعی که مهمان ندارید، شکلات خوریتون رو جایی بگذارید که جلوی چشمتون باشه. حتما انرژی خواهید گرفت. بنابراین توصیه می‌کنیم که کمی حوصله به خرج بدید و دقت بیشتری بکنید. به آقایون هم پیشنهاد می‌کنیم که در این مورد کمی به خانم‌ها فرصت گشت و گذار بیشتری بدهند. لطفا زود خسته نشید!

کیفیت و دوام شکلات خوری نقره یادتون نره!!!

شاید برای خانم‌های جلای نقره خیلی مهم باشه که البته هست. خانم‌ها دوست دارند ظروفشون در میان مهمانی مثل ستاره بدرخشه و به اصطلاح تو چشم باشه. پس به آبکاری شکلات خوری نقره دقت کنید و حتما از فروشنده بپرسید که آیا شکلات خوری آبکاری شده یا نه. مگر اینکه بخواهید یک ظرف شکلات خوری سیاه قلم بخرید که در این صورت به اصالت قلمش خیلی دقت کنید.

شکلات خوری و ویترین خانه

تفاوتی که بین شکلات خوری‌های چینی و مسی با نقره‌ای وجود داره اینه که شما می‌تونید شکلات خوری نقره‌تون رو توی ویترین اصلی هال یا مهمونخونه قرار بدید. اولا که یک محصول باارزش و مهمه و دوم اینکه نگهداری از این شکلات خوری توی ویترین مطمئن‌تر هست. بعد اینکه هر مهمونی که می‌یاد همیشه در مرکز توجه قرار می‌گیره. تا حالا چند نفر ازتون پرسیدن که شکلات خوری نقره رو از کجا خریدی؟!

چه جوری از شکلات خوری نقره نگهداری کنیم؟

حتما یادتون هست که توی مقالات قبلیمون در مورد تمیزکاری و نگهداری از زیورآلات نقره نکاتی رو براتون لیست کرده بودیم. نگهداری و تمیز کردن ظروف نقره شاید کمی متفاوت باشه. اینجا قصد داریم چند تا روش رو یادتون بدیم.

  • روش اول: استفاده از شیر برای جلای ظروف نقره یک روش قدیمی هست. شکلات خوری نقره‌تون رو در شیر بخوابونید و بعد با یک دستمال نرم، تمیزش کنید. عین روز اولش می‌شه.
  • روش دوم: اگر روی ظرف نقره شما، لکه‌های سبز رنگی دیده می‌شه، شما می‌تونید از سرکه گرم برای لکه‌بری ظرف نقره‌تون استفاده کنید. به این ترتیب که یک دستمال نرم رو به سرکه گرم آغشته کنید و روی ظرفتون بکشید. البته دستمالتون رو خیس خیس کنید، طوری که دارید شستشو انجام می‌دید. چند بار که این کار رو بکیند، ظرفتون تمیز تمیز می‌شه. فقط دقت کنید که زیاد روی شکلات خوریتون فشار نیارید. از دستمال زبر هم استفاده نکنید. دستمال زیر و حتی اسفنج باعث می‌شه که روی ظرفتون خش بیفته.
  • روش سوم: بعضی از فروشندگان استفاده از وازلین رو هم توصیه می‌کنن. می‌تونید مقداری وازلین رو روی یک دستمال بمالید و بعد روی ظرف بکشید. چند بار این کار رو انجام بدید.

اگر شکلات خوریم سیاه شده باشه، چی کار کنم؟

بسته به اینکه شکلات خوری نقره‌تون چقدر سیاه شده باشه، می‌تونید از ترکیب‌های مختلفی استفاده کنید. البته نگران نباشید تمامی این ترکیب‌ها خونگی هستند و به راحتی می‌تونید انجام بدین.

  • روش اول: یک قاشق غذاخوری آبلیمو رو با یک و نیم فنجان آب و نصف فنجان شیرخشک قاطی کنید. بعد ظرفتون رو توی ترکیب قرار بدید تا یک شب بمونه. صبح که بیدار می‌شین، ظرفتون تمیز تمیز شده. البته این مقدار بستگی به بزرگی ظرفتون داره. می‌تونید به نسب بزرگی یا کوچکی ظرف، این ترکیب رو کم یا زیاد کنید.
  • روش دوم: فرض می‌کنیم که ظرف شما خیلی سیاه شده باشه. در این صورت یک روش خیلی باحال یادتون می‌دیم. یک قاشق غذاخوری جوش شیرین رو با یک لیتر آب قاطی کنید. بعد یک یا دو تکه فویل (آلومینیوم) رو توی ترکیب قرار بدید. بعد ترکیب رو روی شعله بگذارید تا آب جوش بیاد. شعله رو خاموش کنید و نقره رو به مدت 10 ثانیه توی ترکیب قرار بدید. بعد از 10 ثانیه، ظرف رو کمی تکون بدید. با کمال تعجب خواهید دید که ظرفتون تمیز تمیز می‌شه.

قصد داریم در مقاله بعدی نقره نما یک شکلات خوری نقره بسیار شیک و عالی رو با هم بررسی کنیم. فکر می کنم بپسندید. منتظر ما باشید، زود برمی‌گردیم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

چگونه می‌توانم به شما کمک کنم؟

×